Михаела Козанова е Business Development Manager на Sofia Hotels Management и групата хотели на НИКМИ АД – Grand Hotel Millennium Sofia, Grand Hotel Sofia и Kings’ Valley Medical & Spa Hotel
Завършва бизнес мениджмънт в King’s College London и магистратура Hotel Finance в New York University. Стартира кариерата си в Highgate, най-голямата инвестиционна и управленска компания в САЩ за управление и инвестиции в хотелиерството. Завръща се в България през 2019 г., за да се включи в семейния бизнес като част от екипа по откриването на знаковия за страната Grand Hotel Millennium Sofia. От пролетта на 2022 г. поема позицията Business Development Manager и за трите хотела на компанията.
Текстът е публикуван в специалното издание "Жените, лидери в бизнеса" на сп. Business Global, което можете да намерите в разпространителската мрежа
Госпожице Козанова, как се налага туризъм висок клас на малък пазар като българския? Откъде черпите вдъхновение и идеи за развитие на бизнеса?Пазарът в страната не е голям, но напоследък България става все по-популярна дестинация и това отваря пред нас нови възможности за развитие и растеж. Следваме световните тенденции, за да позиционираме страната в луксозния сегмент, но и се стараем да ги трансформираме според местния пазар. Защото точно това се търси напоследък в световен мащаб – високо качество и автентичност. Същото важи и на местно ниво. След ограниченията от пандемията в България се търсят все повече възможности за пътуване и преживявания. Всички сякаш са на лов за изживявания и точно това се опитваме да предложим като услуги в нашите хотели. Желанието на хората да търсят различното и да опитват нестандартното е нашият двигател да експериментираме. Да не се задоволяваме с обичайното, а да търсим нетипичното, да излезем от шаблона, да създадем нещо ново. Онова, което ще направи нашите гости щастливи, защото все пак това е мисията на хотелиерството.
Черпя вдъхновение от най-различни места, но най-вече от опита ми в чужбина и от пътуванията ми. Обичам да експериментирам с концепции и идеи, които с екипите трансформираме и тестваме как се приемат в България. Харесва ми да поемам рискове, когато работя с нови идеи. Търсенето на динамика в ежедневието и предизвикателството да експериментирам са най-голямото ми вдъхновение да развивам както бизнеса, така и себе си.
Кои са Вашите учители – хора в бизнеса, изкуството – и кое е най-ценното, което сте научили до момента?Стремя се да се уча и развивам всеки ден, да не спирам на едно място, а да се движа напред. През годините имах късмета да се срещна с много хора, от които съм черпила вдъхновение. Имах възможността да се уча от едни от най-реномираните преподаватели в сферата, които ми помогнаха да поставя основите за професионално израстване. Всички мениджъри и колеги, с които съм работила до този момент, са допринесли за развитието ми като експерт в областта и като личност.
Но най-голямо вдъхновение черпя от баща ми – човек, който е постигнал всичко чрез постоянство, неуморен труд и смели мечти. През всичките години той е бил човекът, който най-силно ме е подкрепял във всяко начинание, но и винаги се е стараел да ме държи здраво стъпила на земята. Най-ценното лидерско качество съм взела от него – човечност. Всеки ден се стремя да го прилагам на практика и да не забравям, че независимо от обстоятелствата сме преди всичко хора със своите силни и слаби черти.
През целия ми живот съм гледала как баща ми възприема работата не като задължение, а като призвание. Този мироглед приех и за себе си, защото, когато приемаш задачите си за мисия и лична кауза, всеки ден е ново приключение, а не поредното задължение. Вторият най-важен урок от баща ми е, че за да бъдеш добър лидер, трябва да познаваш бизнеса в детайл, да познаваш хората в екипа и да разбираш работата им. Затова и минах през различни звена в хотелите, преди да поема актуалната позиция.
Клиентът
Виктор Гугушев
старши партньор в Адвокатско дружество
„Гугушев и партньори“
Малко са професионалистите с такава сериозна натовареност, които продължават да влагат лично отношение в работата си, и г-ца Козанова е един от тях. Имам възможност да работя с нея вече няколко години и винаги и` се доверявам, когато имам важно корпоративно събитие. Всеки проект, който тя ръководи, е качествено менажиран, а професионалното отношение към клиента си проличава във факта, че при всяка реализация на събитие тя присъства лично, за да се увери, че ще протече спрямо нейните и на клиента очаквания. Отношението и харизмата, които тя има, водят до лесна комуникация между всички заинтересовани страни. Нейната организираност и светкавична обратна връзка създават спокойствие и увереност, че работиш с истински професионалист.
Поради своя мащаб мениджърите на по-големите хотели в България често забравят личното отношение към своите клиенти, но при работата с Михаела това не е така и всяко корпоративно събитие се превръща в приятно изживяване. Със своята всеотдайност и професионализма г-ца Михаела Козанова притежава всички необходими качества, за да постигне този невероятен резултат.
Партньорът
Арх. Георги Цикалов
управител „Цикалов и архитекти“
За Архитектурно студио „Цикалов и архитекти“ е огромно удоволствие да си партнира с Михаела Козанова в осъществяването на едни от най-мащабните проекти на територията на България. Особено място сред тях заема реализацията на Kings’ Valley Medical & Spa Hotel, обединил съвременните изисквания за концептуални решения, атрактивен дизайн и комфорт. Доказан професионалист в своята област, уменията и отдадеността на Михаела Козанова я определят като изключителен партньор за успеха на проекта. Нейната способност да работи в екип и да се справя с предизвикателствата със сигурност ще доведат и бъдещите ни проекти до успешна реализация. С нетърпение очакваме да се насладим на резултата на следващия ни общ проект – новото лице на Ozone Skybar & Lounge.
Колегата
Николай Русев
генерален директор Grand Hotel Sofia
Има една мисъл, приписвана на Чингиз хан, че тежките времена раждат силни хора. Това твърдение важи в пълна степен за Михаела Козанова.
Вдъхновяващо е да видиш как обстоятелствата сблъскват един млад човек с трудности и предизвикателства, които биха разколебали дори най-опитните професионалисти, а той, в нашия случай – тя, успява да се справи с тях.
Пандемията, която разтърси индустрията из основи, последователното стартиране на два огромни за родните мащаби проекта определено е изпитание за най-добрите, най-смелите и най-силните. Освен отговорност, трудолюбие, постоянство и интелект еднозначно става дума за много талант и осъзнато призвание. За мен е удоволствие да сме в един екип и да пътуваме през времето в една посока.
Какви са задължителните съставки на формулата за създаване на ресторант на световно ниво? Кой е ресторантът, който Ви е харесал най-много?
Не съществува универсална формула за успех в ресторантьорството. Единственото сигурно е, че трябва да се работи за изграждането на цялостна концепция, която да се усеща във всеки един аспект – през най-важното като храната, селекцията напитки и интериора до по-малките, но съществени за цялостната атмосфера детайли като музиката, осветлението и дори аромата на заведението. И най-ключовото, разбира се, сплотеният екип, който вярва в идеята зад заведението.
Към момента в групата имаме над 10 заведения в трите хотела и се стремим всяко от тях да има своя индивидуалност. Желанието ми да представяме различни и авторски рецепти винаги ни е отвеждало далеч отвъд стандартното за пазара.
Посещавала съм безброй заведения, но най-впечатлена съм оставала от местата, в които работят визионери. И смятам, че с колегите сме точно такива. Най-пресният подобен случай е от началото на годината, когато отворихме ресторант Spectrum в Grand Hotel Millennium Sofia. В рецептите заложихме съставки, които към онзи момент не се внасяха изобщо в България. Не се примирих, докато не успяхме да изградим верига на доставки, с която да ги набавяме редовно, за да представим нещо различно. И то вече е факт.
Никога не са ме впечатлявали само луксозни места, даже напротив. Вдъхновение черпя от заведения, в които си личи любовта към професията. Места, създадени с обич към ресторантьорството, в които освен пари е вложено и сърце. За да бъде успешно, всяко място само трябва да изгради работещата формула. Да се вслушва в гостите си, да им предоставя възможността да опитват нови и нови предложения, но да запази автентичността си и да не губи индивидуалността си. Защото те печелят лоялността на клиентите.
На база на Вашия опит в чужбина, има ли потенциал България да стане страна за елитен кулинарен туризъм и как може да стане това? И кога ще се появи ресторант със звезда Michelin?България вече е страна за елитен кулинарен туризъм. София е модерна европейска столица и от години има заведения, които по нищо не отстъпват на такива места в чужбина. Извън столицата също има такива места, които залагат на качество и автентичност.
За да можем още по-ярко да греем на световната сцена и да затвърдим мястото на България на картата на кулинарните пътешественици, по-скоро трябва да насочим усилията си в създаването на все повече авторски рецепти, в основата на които са местните продукти. Кулинарията е изкуство, което работи с трансформацията и комбинацията на вкусове и аромати. За да имаме неподражаема кухня, имаме нужда от неподражаеми продукти. В страната има толкова много малки и средни ферми и стопанства, които произвеждат качествена продукция. Заедно трябва да работим в посока популяризирането им и улесняването на производителите да достигнат до крайния клиент. Убедена съм, че един добре смазан механизъм в подкрепа на малките производители, съвместно с усилията на бранша за създаването на рецепти с автентични продукти и правилното позициониране на България като туристическа дестинация от страна на държавата, ще доведат до повишаване на имиджа на страната.
С колегите в Grand Hotel Millennium Sofia сме започнали работа по създаването на ресторант, който да вземе звезда Michelin, но на този етап няма да издам нищо повече.
Какви качества трябва да има един човек, за да работи за Вас?Основното, което търся във всеки член на екипа, са желанието за работа и развитие. Харесвам хора, които не се примиряват с посредствени резултати, търсят предизвикателствата и обичат експериментите. Обичам да виждам как хората горят за работата си и носят пламъка, който усещам и аз самата в себе си. Този пламък, благодарение на който зная, че това е не просто професия, а призвание.
Какъв е Вашият баланс между контрола и доверието?Двете вървят ръка за ръка. В началото винаги контролът взема превес, докато не се опознаем и напаснем като екип. Когато видя, че вървим в една посока и следваме заедно една обща цел, се доверявам на човека да поеме контрола, а единствено следя за резултатите. Никога не съм харесвала микромениджмънта и се доверявам на екипите си да изграждат своите процеси на работа, стига резултатът да е търсеният. Креативността трудно вирее в контролирана среда и затова предпочитам всеки в екипа да има възможност да представи най-доброто от себе си. Само така се постига растеж, както личностен, така и професионален. И когато тази свобода е в синхрон с ритъма на екипа, постигаме най-високите крайни резултати.
Каква е цената на успеха, как постигате своето лично вътрешно равновесие?За мен хотелиерството е призвание. Не бих имала вътрешно равновесие, ако ги нямаше професионалните успехи. Да, с развитието в кариерата имам по-малко лично време, но за сметка на това непрестанно уча и се развивам в движение. Старая се да развивам и надграждам всичко, създадено до този момент от семейството ми, и да постигам все по-високи резултати. Подкрепа намирам както у дома, така и на работа, където работя със страхотни екипи, с които всеки ден е ново приключение.
Каква е следващата цел, която преследвате? Къде се виждате след 10 години?След откриването на Kings’ Valley Medical & Spa Hotel следващата голяма цел е отварянето на ресторант с Michelin звезда, но предпочитаме да изпипаме цялостната концепция, преди да пристъпим към изпълнение. В дългосрочен план искаме да наложим обектите ни като символ на гостоприемството и първокласното обслужване в дестинациите, на които оперираме. Да променим имиджа на хотелиерството сред младите хора и да привлечем млади таланти, с които заедно да работим за развитие и иновативност в бранша. И в един момент да излезем от пределите на България и да успеем да изградим успешен международен български бранд, който да е емблема на българското гостоприемство.