Калина Йорданова има 20-годишен опит в автомобилния и банковия сектор, заемайки различни позиции в България и Франция
От февруари 2023 г. е изпълнителен директор на „Кеос София“, новия официален вносител на марките Renault и Dacia за България. „Кеос София“ е част от Emil Frey Group, един от най-големите дистрибутори на автомобили в Европа. Йорданова е завършила мениджмънт на аудио-визуалните индустрии в Париж.Текстът е публикуван в специалното издание "Жените, лидери в бизнеса" на сп. Business Global, което можете да намерите в разпространителската мрежа.Как се чувства една жена в „мъжкия“ свят на автомобилите, г-жо Йорданова?Чувствам се полезна и необходима. Работя в автомобилния бранш от 18 години и за това време той не стана по-малко „мъжки“ свят. Това е особено очевидно на срещите от високо ниво, на които като жена винаги съм била малцинство.
Общоизвестно е, че жените разполагат с качества, които убягват на мъжете, и разбира се, обратното. Продължаващата липса на полов баланс в нашата сфера гарантира, че тя няма възможност да се ползва от тези качества. В същото време винаги съм се чувствала оценена за добавената стойност, която предоставям, затова не мисля, че причината за тази липса на баланс е дискриминация, а по-скоро липса на проактивна комуникация от страна на работодателите в бранша, целяща да привлече жени, които да балансират в този „мъжки“ свят.
Поехте вноса и дистрибуцията на марките Renault и Dacia в много по-динамична за автомобилния пазар среда в сравнение с преди няколко години, с повишаващи се цени и – все още – проблеми във веригата на доставки. Обичате ли предизвикателствата, стимул ли са за Вас те професионално?Предпочитам динамиката на предизвикателствата пред статиката на предвидимостта особено когато рискът е на наша страна. Това, което и до днес ме кара да се чувствам сигурна в успеха на „Кеос София“ занапред, са две ключови неща:
- Нашият собственик Emil Frey Group е ключов играч на автомобилния пазар в Западна и Централна Европа от близо 100 години. Компанията притежава високо ниво на експертиза, професионализъм и опит, които те сега предоставят и на нашия пазар. В същото време културата на компанията е много сплотена и отворена към служителите, което ме води и към втората ми точка:
- Местният екип е изграден от качествени и амбициозни кадри. Овластени са от Emil Frey да продължават да управляват бизнеса така, както са го правили досега, и те разполагат с мотивацията и уменията да го развиват в полза на клиентите и съобразявайки се с условията на пазара.
Някои хора биха разгледали като лудост решението ми да изоставя сигурна и стабилна работа в Renault във Франция и да се върна в България, за да оглавя нова компания. За мен това е добре използвана възможност да продължа развитието си в родната ми страна и да допринеса за утвърждаването на един перспективен бизнес.
Каква е Вашата мотивация за развитие, кое Ви вълнува повече – целта или пътят за постигането ѝ? Как мотивирате екипа си?В началото, когато започнах работа в Emil Frey Group, много силно впечатление ми направи колко близки са ценностите на компанията с моите. Поставянето на високи и много амбициозни цели никога не е било основен фокус, но когато концентрацията е в качеството на работа, нивото на професионализъм и кредибилност, резултатите са очаквано високи. За мен и Emil Frey Group най-важна е репутацията на уважаван и доверен специалист и усилията ни в мотивацията на екипа са именно към тези качества.
Коя е каузата, която Ви вдъхновява?Каузата, която по естествен път е много важна за мен, е половото равноправие в нашия сектор. В края на март тази година „Кеос София“ стартира програма за корпоративна социална отговорност, целяща подобрения именно в тази посока. Проучване, което проведохме сред автомобилните вносители в България, ни показа два много важни индикатора:
- Нашият бранш изостава от средното ниво за България по отношение на жени на управленски позиции;
- Забелязва се липса на интерес от страна на работодателите да работят към подобряване на този резултат.
Именно затова виждам смисъл и нужда от такава програма, която да популяризира автомобилния сектор като подходяща месторабота за жени и да постигне по-добър полов баланс в колективите и в ръководните постове на автомобилите компании.
Екипът на Кеос получи много награди на 26-ото издание на най-големия и значим автомобилен конкурс в България "Кола на годината"
Вие сте учили и работили във Франция. Какви са впечатленията Ви от отношението към жените професионалисти там, има ли разлики със ситуацията в България?Проблемите, които чрез изследването идентифицирахме в автомобилния сектор в България по отношение на половото равноправие, наблюдавам и във Франция, и в други европейски страни. И там все още бизнесът е доминиран от мъже. Позитивната подробност, която е важна за обръщане на тази тенденция, е, че те са наясно с този дисбаланс и предприемат стъпки към подобрение. Нашата цел като „Кеос София“ е да направим същото и в България, за да може след няколко години да се възползваме от очакван напредък както на местно, така и на международно ниво.
Вашето мнение на професионалист – колко дълго ще продължи преходът между ДВГ и електрическата мобилност? И къде сме ние, в България, в този преход?Европейският съюз е поставил много конкретен срок за приключването на този преход – 2035 г., и партньорите ни от Renault Group са поели ангажимент и правят необходимото, за да уважат този срок. Моето притеснение като изпълнителен директор на компанията вносител в България е, че държавата не прави необходимите крачки, за да помогне на местния потребител да премине плавно и поетапно през този преход. Факт е проактивното позитивно отношение към нашите електрически модели – Spring е най-продаваният електрически модел за 2022 г. и уверено води класацията и към днешна дата, а лансирането на Megane E-Tech 100% electric през 2022 г. повиши дела на продажбите ни на електрически автомобили като част от общите ни продажби с 50% спрямо кумулативния ни резултат от предходните две години. Клиентите ни на тези модели ще останат спокойни през 2035 г., но всички останали държавата трябва спешно да започне да убеждава да преминат към чиста мобилност.
Изкуственият интелект и автономността се очаква да променят, ако не и да премахнат, собствеността върху автомобилите – как ще се промени вашата дейност? Каква нова страница в историята на автомобилите ще отвори тази нова действителност, как се готвите за нея?Новите бизнес модели в областта на мобилността не са чужди нито на нас като част от Emil Frey Group, нито на партньорите ни от Renault Group. Групата ни притежава опита в лансирането и управлението на услуги за мобилност, а марката за продукти и услуги за споделена мобилност в портфолиото на Renault Group – Mobilize, се утвърждава на западноевропейските пазари с пълна сила. В тази връзка ние сме готови за такъв тип трансформация на бизнеса, но отново трябва да се върна към контекста на българската държава и необходимите стъпки, които трябва да се предприемат в посока подобряване на инфраструктурата и законодателната политика, за да бъде възможно движението на такива автомобили по нашите пътища. Дотогава това, което можем да предложим на нашите клиенти, в рамките на програмата human first by Renault, е повече усъвършенствани системи за подпомагане на водача с лансирането на всеки нов модел (например в Austral те са 32), които плавно да ги подготвят и уверят в сигурността на този предстоящ модел на мобилност.
Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!