Крафт бирите са му страст още от студент

Симеон Първанов произвежда в малка столична пивоварна 58 вида бира

Веселин Стойнев
Веселин Стойнев / 15 April 2023 14:50 >
Крафт бирите са му страст още от студент
Източник: Тони Тончев
Амбицията на Симеон Първанов (на снимката вляво) е да направи голяма пивоварна. Капацитетът на "София електрик брюинг" е 15 т бира месечно.
Текстът е публикуван в бр. 1 (29) на сп. Business Global

Една от новите крафт пивоварни у нас направо удря хипстърията в десетката. Името ѝ е „София електрик брюинг“ ООД, а и се намира почти в столичния център – до Сточна гара. Електрическото в името ѝ реферира не към енергетиката, а към ИТ сектора. Не че само ИТ-тата са платежоспособни да пият тази по-скъпа от обикновената бира, казва Симеон Първанов, 36-годишният баща на това бизнес начинание. Консуматорите на неговите бири са най-различни хора, дори жените сякаш ги предпочитат все повече.

Симеон е завършил УНСС, после отива да учи информационни технологии в Нидерландия. Работил е като програмист и мениджър, но още като студент го тегли страстта към пивоварството, още тогава си е правил  домашна бира. И насред ковида, през 2020 г., с личен заем от бизнес ангели започва собствен пивоварски бизнес. Подготовката за старта на начинанието трае две години и половина. 

Първоначално в начинанието са само двама, после съратникът го напуска, но сега са четирима. Всеки си има специализация, но разбира и участва в целия процес. Много важен човек в екипа е австралиецът Ейдън, който е главен технолог и има добър опит в пивопроизводството. Тодор е негов помощник, а Иво е помощник на Симеон.

Пивоварството е сложна биотехнологична работа, изискваща голямо търпение. „София електрик брюинг“ има 6 големи ферментационни съда от по 2000 литра и 1 по-малък. Ейловите бири ферментират по един месец, лагерите – по два, тъмните напитки – по 5 – 6 седмици. Налице е и хладилно помещение, защото силно охмелените бири трябва да се съхраняват на студено, иначе се губи ароматът на хмел. 

В пивоварната се произвеждат цели 58 вида бира с алкохолно съдържание от 4 до 15%. Обемът на продукцията е 15 тона на месец. Но основните марки са 6. 

За дистрибуцията на наливна бира се ползват кегове за еднократна употреба, в които тя издържа месец-два, докато в конвенционалните кегове тя се разваля далеч по-бързо, обяснява Симеон. Пълни се и в кенове и стъклени бутилки, модерно брандирани.  

Разбира се, за бирата са нужни четири съставки – вода, малц, хмел и мая. „Софийската вода е перфектна, мека, махаме ѝ само хлора и желязото“, казва Симеон. И добавя, че основен проблем в бизнеса на малките пивоварни е липсата на канализация, затова те са в градовете. 

Хмел доставят от Австралия, Нова Зеландия и САЩ. Ползват и малко чешки за лагер брандовете. „Новият свят е производител на ароматния хмел, чехите и немците осигуряват горчивия“, обяснява предприемачът. 

Хмелът е гранулиран, също внос и е в разфасовки, наподобяващи чували с кафе на зърна. Целта е да не се окислява. 

За киселите бири използват лактобацилус булгарикус – същата бактерия като в българското кисело мляко. Използват се и различни други добавки за бири с вкус на карамелизирани пуканки, на бананово пюре и пр. „Експериментираме, не сме като немците“, смее се Симеон. 

Да си представим разхода на суровини. За производството на 2 тона от една от основните марки бира Симеон използва 800 кг малц и 30 кг хмел. Разбира се, и съответното количество вода. Загубите в процеса са около 15%. Трябва да се поддържа и идеална хигиена. Целите инсталации се чистят със сода каустик, пероцетна киселина и вода. И цял ден преди пълненето се подготвят. 

Половината от бирите на „София електрик брюинг“ се реализират на  българския пазар, другата половина – в чужбина – главно в Европа, но и в  по-далечни дестинации като Сингапур и Израел. 

Според Симеон Първанов у нас на пазара на български крафт бири още няма сериозна конкуренция, защото сме в началото. И той е главно в столицата, дори по морето търсенето е слабо. У нас има 30 – 40 крафт пивоварни, докато в Хърватия с близо два пъти по-малко население те са над 100, а в Швейцария – 1200, казва предприемачът. За миналата година фирмата има 600 000 лв. оборот и е на печалба. Имат и малка собствена бирария в София. 

Но амбицията на Симеон е да направи голяма пивоварна. Защото с увеличаването на производството ще намали разходите и продажната цена. И ще има конкурентно предимство, доколкото големите пивоварни у нас все още нямат интерес към крафт бирите.

Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ