По-силни след кризата

Невена и Калоян Тодорови правят SEG лидер на пазара на събития в България, а успехът им се доказва и зад граница

Емил Петров
Емил Петров / 17 March 2023 12:59 >
По-силни след кризата
Източник: Тони Тончев
Невена и Калоян Тодорови
Текстът е публикуван в бр. 12 (28) на сп. Business Global

На последния етаж на най-посещавания търговски обект в България – столичния мол „Парадайс“, е разположен „София Ивент Център“. Със своята площ над 3600 кв. метра това е едно от най-големите пространства за събития в страната. В елегантната и ненатрапваща се атмосфера на удобни мебели, картини, статуи, неонови надписи, дървени конструкции и окачени по стените метални скари е разположена мегазала, която от конферентен театър за 1200 човека може да се преобразува в коктейлна зала за повече от 2000 души, а на стените ѝ да се прожектира 360-градусова видеопроекция, която да ви пренесе в друго измерение.

„София Ивент Център“ е част от бизнеса на Невена и Калоян Тодорови, които притежават група от фирми, специализирани в изпълнението и поддръжката на всякакъв вид събития – конференции, семинари, корпоративни срещи, галавечери, продуктов дизайн, виртуални студиа – всички под шапката на бранда „Спешъл Ивентс Груп“ (SEG). Двамата се прибират от Виена в България като студенти, за да създадат пазарен лидер в своя бранш, а след това да се завърнат впечатляващо и на австрийския пазар. С повече от две десетилетия опит преминават през кръговрата на бизнеса и доказват, че с иновации, гъвкавост и качествен продукт могат да се преодолеят и най-големите кризи.

През 2001 г. Невена и Калоян са студенти в Австрия. Докато Калоян Тодоров учи икономика, работи за фирмата за аудио- и видеооборудване и симултанен превод Kongresstechnik GmbH. Година по-рано тя започва да предоставя техника за симултанен превод за Световния икономически форум в Давос. Кариерата на българина се развива и собствениците на австрийската фирма решават, че е готов да се заеме с индивидуален проект. Обмислят да отворят представителство в България и предлагат той да го основе и ръководи.



„Бях много против да се върнем в България, но сега не съжалявам, защото си давам сметка какво щеше да се случи с нас там и какво се случи тук“, казва с днешна гледна точка Невена Тодорова.

Двамата се връщат и създават „Конгрестехник България“, с 50% австрийско участие, запазило се и до днес. Започват дейността си със симултанен превод. Тогава услугата за организиране на събития е разпръсната – една фирма дава под наем проектори, друга – екрани, трета – кабини за превод, обикновено направени с подръчни средства.

„Конгрестехник България“ идва с технологията на австрийската фирма – професионална техника за симултанен превод Bosch, специални кабини, предлага комплексна услуга, и става партньор за събития на елитни хотели като „Шератон“ („София хотел Балкан“) и „Хилтън“, които са първите ѝ клиенти. Бързо се налагат като лидер и сред държавни и частни институции и участват в изпълнението на международни срещи на ниво ЕС, НАТО, USAID. Фирмата развива успешен бизнес и до днес и е трудно да се намери събитие с международно участие, на чието оборудване за озвучаване и превод да не е означен брандът ѝ KtBG.

Няколко години след създаването на „Конгрестехник България“ Тодорови решават към звука да добавят и визията и изцяло да променят начина, по който изглеждат мероприятията. През 2007 г. създават фирмата за сценично оборудване и дизайн „Сценио“. Купуват хиляди мебели за събития, щандове, експо системи, започват да предлагат и решения по поръчка. Развиват и дизайнерски отдел с 2D и 3D дизайнери, концептуални дизайнери. Разпространената визия с екран и проектор отстъпва на вградения в „бекдроп“ (брандиран гръб)  дисплей, създават и други сценични решения и събитията започват да изглеждат красиво. Компанията прави и дигитална визуализация на проектите в залите, така че клиентите да видят как всичко ще изглежда предварително.

Моделът им на работа с предоставяне на всички услуги на едно място (One Stop Shop) ги прави предпочитан партньор за големите корпоративни и международни клиенти. През 2010 г. е създадено и дружеството СЕГ, „Спешъл Ивентс Груп“, с широко портфолио от услуги – техническо оборудване, изработване на декори, цялостни концепции за събития, отдаване на мебели под наем, което става и общ бранд за целия им бизнес.

София Ивент Център

Клиентите им се умножават и идва въпросът защо сами да не направят място за събития. Шансът идва през 2011 г., когато техни клиенти и партньори ги канят да разгледат свободно помещение в новостроящия се мол „Парадайс“, за да ги консултират в разположението на аудиовизуална техника.

„Както гледахме нашите неща на разпънатите планове, изведнъж видяхме, че от другата страна има зала с много места. Очите ни светнаха, защото в София няма такива места. Залите са за по 100 – 150 човека, а за да правим големи събития, ни трябват 500 плюс места. Такива помещения в София се броят на пръсти“, казва Калоян Тодоров.

Оказва се, че на това място е планиран театър, който е останал само на чертеж заради различни виждания на мола и изпълнителя на проекта. Инвеститорът в мола иска това място да е печелившо и Тодорови и партньорите им започват преговори с предишните грузински собственици на „Парадайс“.

Проблемът е, че театърът е предвиден само за 600 души, а Тодорови искат възможност за повече хора. Но с приобщаването на съседно помещение капацитетът на залата се увеличава до 1200 седящи места и над 2000 гости на коктейл. Дотогава такава локация в София няма, с изключение на НДК и „Интер Експо Център“. В началото пространството е 2400 кв. м, но през следващите години се разширява с допълнителна зала и панорамна тераса и общият обем на центъра надхвърля 3600 кв.м.

Проектирането на залата отнема повече от година, като е обърнато внимание на всеки детайл – от стените, върху които може директно да се проектира, до таваните, фермите и системите за окачване, прилежащите помещения и обстановката като цяло.

Отвореният през 2013 г. „София Ивент Център“ – SEC с конференция на американската софтуерна фирма VMware, става притегателен център за почти всички по-големи събития, които се организират в столицата. И за това има причини.

„Центърът е мислен, проектиран от хора, които се занимават със събития. Докато една зала в хотел е правена от архитекти – таваните са ниски, има много колони вътре, няма точки за окачване, за закачане на траверсни конструкции. Например в един от най-луксозните хотели в София залите за събития са с височина от 2,85 метра. Няма как да се направи грандиозно събитие с уникален декор, а 360-градусова проекция е немислима“, обяснява Калоян Тодоров.

С този проект нарушават две табута в събитийния сектор – първото е, че техническа фирма изгражда собствен център. В международната практика фирми като SEG са предпочитан партньор или доставчик, изключително рядко са инвеститор. Другото е да изградиш конферентен център в мол.

„Всъщност ние сме голям плюс за мола, защото той е единственият, който привлича не само с търговска част, а и с бизнес събития“, казва Калоян Тодоров.


Спешъл Ивентс Груп беше наета за цялостното изпълнение на Шестата среща на върха и бизнес форума на инициативата “Три морета” (8 и 9 юли 2021, НДК) - от сценичен дизайн, декори, мебели и техническо оборудване, до брандинг и декорация за всички зони

След „София Ивент Център“ се насочват и към мероприятия, които допълват или са извън конференциите – като галавечери, представителни събития, стартиране на нови продукти и услуги, церемонии и награждавания. В партньорство със сестрата на Невена Тодорова – Диана, през 2014 г. създават фирмата „Диана Ейнджълс“. Тя е и човекът, който създава концепции за декорация за събитията. Инвестират в много и различен инвентар – над 50 вида текстил за покривки, столове за галавечери, аксесоари и декорационни елементи.

След това през 2016 г. идва ред и на „Синтегра Партнерс“ – компания за продажба на аудио- и видеотехника, консултация за продажба на оборудване и интеграция и поддръжка на технически системи. През 2019 г. изграждат и логистичен хъб с площ от 8000 кв. м в столичното село Кривина, в който инвестират над 7 млн. лева. Сградата става Сграда на годината за 2019 г.

Завръщане във Виена

Но най-голямата гордост на Невена и Калоян Тодорови е, че през 2018 г. се завръщат „на бял кон“ във Виена, като отварят местно представителство, отговарящо за западноевропейските им операции – SEG Vienna, което започва да изпълнява събития. Това, че внасят и оперират чрез комплексна услуга, се оказва печеливша стратегия и там.

Още през 2019 г. организират огромно събитие – изложението за киберсигурност CPX 360 на израелско-американската фирма Check Point Software. То се провежда на 3 континента и продължава 2 седмици, като на едно място се събират между 5 хил. и 10 хил. човека. През 2019 г. за локация в Европа е избран панаирният център на Виена (Messe Wien). SEG получават директно запитване от фирмата и в началото са скептични, че ще ги наемат – все пак центърът има собствени поддоставчици за различните услуги. От Check Point Software представят модел на сцена плюс експо за над 100 щанда и нетуъркинг зони. Тодорови правят оригинален проект с мебели, красиви щандове, издържани в корпоративните цветове, и печелят проекта.


През февруари 2020 г. SEG организира за втора поредна година във Виена мегаизложението за киберсигурност CPX360

Събитието се провежда толкова успешно, че на следващата година Check Point изпраща ново запитване към българската компания и провежда за втори път изложението си във Виена, при положение че досега то не се е случвало на едно място в Европа. Това е и първото събитие на SEG със 7-цифрен бюджет.

Ковид кризата  

2020-а се очертава да е най-успешната, след като второто издание на CPX 360 е приключило и в средата на февруари Тодорови се връщат в България. Вече се говори за ковид, скоро се появяват първите случаи в България и се налага първият локдаун.

„До 9 март 2019 г. проблемът ни беше как ще изпълним всички потвърдени събития. Изведнъж буквално за 1 ден всичко беше отказано и се сблъскахме с нова реалност“, казва Невена Тодорова. „В началото си мислехме, че за 2 – 3 дни до месец нещата ще се оправят, и пуснахме целия екип да стои вкъщи.“

Но ограничителните мерки продължават, а кредитите трябва да се погасяват. От банката искат персоналът да се съкрати поне наполовина, за да се намалят разходите.

От началното недоверие преминахме във вцепенение: как ще освободим хората си? Та за нас най-голямото богатство са хората – специалистите, някои от които са още от началото с нас, спомня си момента Тодорова.

„Ние сме фирма, която от 2001 г. е на стълбицата на успеха. Всяка година всички показатели се увеличават – хора, оборот, събития. Но в един момент целият ни бизнес беше заличен – първите 6 месеца имахме спад на оборота с 99,99%. От време на време някой идваше, за да наеме 2 – 3 стола за виртуално студио, така в касата влизаха по 300 – 400 лева. Спряхме да работим. Корпоративните ни клиенти си взеха сбогом за следващите година-две. Правили сме си сценарии за негативно развитие, но точно такъв никога“, допълва Калоян Тодоров.

Решават, че бързо трябва да се адаптират, защото иначе това ще е краят. И трансформират бизнеса си, като го насочват към виртуалните събития.

Шанс за това дава логистичният хъб в Кривина, където вече са изнесли техническите процеси – дърводелски работилници, сценични декори, складиране на оборудване и мебели, а на последния етаж има и офис зона.

Предоговарят кредита и за 2 месеца преоборудват комплекса, като той се превръща в логистичен виртуален хъб за събития. Изграждат 13 студиа и зони, като 3 от тях са зелени студиа, дават възможност събитията да се провеждат на виртуално създаден фон. Създават и 3 нови бранда – „Виртуален хъб Кривина“, компания за виртуална и добавена реалност „Екс Рийл“ (2021 г., в партньорство), както и дигитална платформа VIRTU, в която да се провеждат събитията.

Така скучните срещи с лица в кутийки на дисплея се пренасят във виртуална среда, като с възможностите за създаване на дигитално съдържание участниците могат да се пренесат на всяко място в света. Първото им виртуално събитие е в Лувъра. Фармацевтична компания пренася в музея 100 топлекари. Най-известният български пилот – Марио Бакалов, е записан в зелено студио, направен е виртуален самолет, изграден е и виртуален Лувър с картини, които отговарят на реалните. Медиците слушат лекторите, които са настанени на барокови кресла.

Клиентите се завръщат, защото несигурните води на онлайн събитията – дали конференцията, срещата, или семинарът ще се проведат, ги кара да изберат доказания партньор. „Имаше клиенти, които ни наемаха буквално и за най-малкото събитие, само и само нещата им да се случат“, казва Невена Тодорова.

Виртуалните услуги добавят над 20% към портфолиото на SEG – виртуални студиа, виртуални изложбени експо зони, сценография на виртуални декори, и остават и за в бъдеще. Докато физическите събития са ограничени от пространство, време за монтаж и бюджет, при виртуалните с помощта на компютърна анимация може да се направи и най-фантастичният декор. „Ивент индустрията за последните 2 – 3 години се разви толкова много, колкото за 10 – 15 години преди това“, отбелязва Невена Тодорова. „Нещата тръгнаха и когато се обърна назад, виждам, че беше много тежко, но смятам, че сега сме много по-силни. Не сме завърнали на 100% оборота и екипа, но не се плашим – знам, че каквото и да стане, сме видели най-лошото и можем да оцелеем“, казва тя.


През лятото на 2022 г. е извършен основен ремонт с ребрандиране на “София Ивент Център” (SEC), с акцент върху периферните зони, създавайки отделни тематични нетуъркинг пространства. Първото събитие в реновирания център, на 13 септември, е парти на bTV Media Group под мотото “Flash Forward”  (на снимката долу вдясно).

В същото време SEG прави и генерален ремонт на „София Ивент Център“, като инвестира сериозно в периферните зони. „Разбрахме, че покрай пандемията на хората не им е липсвала толкова конферентната част от събитията, а нетуъркинг частта. Не само да седят и да слушат, а да се срещат с хора, да участват активно в свързани с мероприятието събития“, казва Невена Тодорова.

Затова са направени отделни тематични зони, които позволяват повече нетуъркинг и дават повече добавена стойност на присъстващите и организаторите. Терасата е озеленена и разширена, изградени са много нови зони и инсталации.

Внимавай какво
си пожелаваш

Сега, след като ковид практически си е отишъл, физическите събития направо прииждат и новата тема е бумът им. „В момента сме в положение да не можем да поемем всички събития, които идват. В целия бранш глобално се наблюдава лавина от събития, защото хората са зажаднели и дори компании и организации, които не са правили събития, искат да организират и да изразходват бюджетите си до края на годината“, казва Невена Тодорова.

Затова и компанията отказва 20 – 30% от събитията, които идват в последните месеци. Основният проблем не е, че няма локации, техника и оборудване, а липсата на хора.

„По време на ковид хората от цялата развлекателна индустрия масово напуснаха, защото пандемията показа, че браншът е несигурен. Когато знаеш, че няма да имаш сигурна заетост през следващите месеци в сферата, в която работиш, се преориентираш“, казва Калоян Тодоров. Кадрите отиват в строителство, мебелна промишленост, ИТ. В същото време има два пъти повече работа от преди и се получава празнина, която не може да бъде запълнена.

Калоян Тодоров отбелязва, че моделът на пазара на събития е променен. „Ако допреди 2019 г. беше ориентиран към клиента, в момента е ориентиран към предлагането. Ние имаме предимството да избираме с кои събития да работим и трябва да правим естествен подбор“, казва той.

Въпреки недостига на кадри Тодорови смятат, че могат да се разраснат и да станат един от големите играчи на европейския пазар. Със своя екип от 90 човека (през 2019 г. са били над 130 човека) те са близо до границата от 150 – 250 души, колкото имат големите компании от бранша в световен мащаб. В масовия случай в Европа компаниите за ивент логистика са с по 20 – 30 души, защото използват много фрийлансъри.

„Имаме амбиции да оставим следа, така че, когато кажат, че българите идват, да се знае, че тези хора са „топ“. За нас е абсолютна гордост, че 15 години сме единственият български доставчик на Световния икономически форум в Давос – най-голямото икономическо събитие в света. Българска фирма да прави превода на събитието – такава част, без която форумът не може да съществува. Все едно българска фирма да направи декорите на „Оскарите“, казва Калоян Тодоров.


Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ