И ни заляха рекламите на онлайн хазарта
„Търкането се изтърка.“ СЕМ и НАП се разбраха да правят нещо заедно за контрол над промоциите на интернет залаганията. Но какво точно, засега е загадка

Източник: Winbet
телевизионният ефир е залят с реклами на интернет фирми за спортни залагания и казина. За тях са ангажирани български звезди като Христо Стоичков, Димитър Рачков, а напоследък в такава реклама изгря и знаменитост от световна величина като Горан Брегович.
Текстът е публикуван в бр. 8 (24) на сп. Business Global. Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!
Елена Кодинова
Локдауните по време на пандемията през последните две години родиха нов феномен, за който рядко се говори – увеличението на онлайн хазарта. Това се случи съвсем логично, след като на хората им бе забранено да присъстват физически на места, където да залагат и да очакват бързи печалби, и те заживяха социално главно през компютрите си. Макар бизнесът със спортни залози да пострада поради спирането на голяма част от мачовете, комарджиите се преместиха на алтернативни места в мрежата – онлайн казина, покер, слотове. Именно по това време в световен мащаб се увеличиха и рекламите на интернет хазарта и България не направи изключение. За това обаче рядко се говори, защото са намесени
интереси за милиарди
НАП наказва три национални и една музикална телевизия
„Към настоящия момент има сигнали за извършването на нерегламентирана реклама на хазартни игри, като от страна на НАП има издадени наказателни постановления. Наложени са санкции на един организатор, три национални и една музикална телевизия. Наложените санкции обаче се обжалват в съда и не са окончателно влезли в сила“, заявиха за BGLOBAL от пресцентъра на данъчните. И допълниха, че вече са направили множество проверки и в интернет.
Меморандумът за сътрудничество между НАП и СЕМ за контрол над рекламите за хазартни игри бе подписан на 2 август от ръководителите на двете ведомства – Румен Спецов и Соня Момчилова.които си имат своите лобисти. Медиите избягват темата, защото са най-облагодетелствани от рекламите. Много е трудно да се намери точна и авторитетна оценка на мащабите на този пазар, но според различни изследвания на западни компании за маркетингови проучвания, публикувани в пресата, той е някъде между 40 и 60 млрд. долара в световен мащаб и се очаква до 2030 г. да се утрои. И това са само „избелените“ сайтове и официалните им обороти, защото достъпът до статистиките на черното тото и нелегалните залагания е не просто невъзможен, а може да се окаже и опасен.
За България, разбира се, подобна статистика никой не води и вероятно данни за размерите на родния онлайн хазарт могат да се намерят само в НАП. Но това, което всички забелязахме, е заливането на телевизионния ефир с реклами на интернет фирми за спортни залагания и казина. За тях са ангажирани огромни български звезди като легендата Христо Стоичков, актьорите Славчо Пеев и Димитър Рачков, треньора Димитър Пенев, певеца Фики Стораро, популярните сред младите инфлуенсърки Николета Лозанова и Златка Райкова. А напоследък в такава реклама изгряха рапърът Криско и знаменитост от световна величина като Горан Брегович.
Напъните на депутата от НФСБ Валери Симеонов да спаси народа от хазартна зависимост ни се струват сякаш
случили се в друг живот
а бяха само преди две години (и три парламента, но това е друг разговор). Той внесе промени в Закона за хазарта, с които бе закрита дейността на бизнесмена Васил Божков, а самият Божков бе погнат от прокуратурата и се скри чак в Дубай. Допреди това цяла България бе заета да търка неговите талончета, които обещаваха лесни и бързи печалби, а рекламите на този бизнес течаха дори от чешмата. И тъкмо Симеонов и предишните управляващи да обявят победа в тази игра, на телевизионния екран изгряха героите от промоциите на онлайн хазарта. Само че за тях вече никой не говори с възмущение или поне с обикновената подозрителност.
В България директната реклама на хазарт (включително и онлайн) е забранена със закон, не е позволено и показване на печелившите, облъчване на непълнолетни и намеци, че можеш да си оправиш живота, ако залагаш. Но пък няма никакъв проблем да рекламираш марката си, няма и рестрикции къде точно и в какъв часови отрязък можеш да правиш това. Контролът върху рекламата на хазарт и санкциите при нарушения са поверени на Националната агенция по приходите (НАП). Съществува и Национален съвет за саморегулация (НСС), в който членуват рекламисти и рекламодатели. Той разглежда
жалби за нарушения
на етичните правила в промоционалните кампании, но неговата роля е символична, най-меко казано.
Последното (и май единственото) решение на НСС по спор в областта на онлайн хазарта е от юни м.г. Той е между фирмите за онлайн залози, ползващи марките „УинБет“ и „ПалмБет“. Оплакването е, че в реклама на първата марка се иронизира слоганът на втората марка, а именно изпятата от Фики Стораро фраза „Сега е момента за апартамента“. А в клипа на "Уинбет" Димитър Рачков спира с автомобила си на кръстовище, на което има стрелка, сочеща към „Апартамента“. От тази посока се чува гръм и популярният комик казва: „Не е сега моментът“. Спорът е толкова кокошкарски и дребнав, че на човек му става неудобно, докато чете подробностите в жалбата. Накрая, разбира се, НСС заключава, че жалбата е неоснователна и няма нарушение на етичните правила.
Да видим как работят органи, подобни на НСС в други страни. Във Великобритания негов еквивалент е Advertising Standards Authority (ASA) – неправителствено сдружение на играчите в рекламния бизнес, което обаче не просто разглежда жалби, а и поема инициативата. Стигайки до изводите, споменати в началото на този текст – а именно, че онлайн хазартът бележи опасен ръст заради локдауните, – ASA
сама взема решение
да ограничи рекламата му. И иска забраната на промоционални клипове в този бранш, в които участват знаменитости, спортисти и инфлуенсъри от социалните мрежи, популярни сред младите хора, съобщават през април всички водещи световни медии. Това, разбира се, трябва да се оформи в закон и да бъде прието от политиците, но колелата са завъртени и се очаква новите правила да влязат в сила през октомври. Британските здравни власти обявяват увеличението на пристрастените към хазарт по време на локдауните за проблем на общественото здраве, правителството обмисля допълнително затягане на правилата, като въвеждане на таван на залозите, задължаване на операторите да предупреждават играчите, ако започнат да харчат опасно, както и повече
подкрепа за пристрастените
Ние сал на един НАП чакаме, а в сегашната гореща политическа ситуация на тях изобщо не им е до това. Съветът за електронни медии (СЕМ) няма никакви законови правомощия в регулирането на рекламите за онлайн и всякакъв друг хазарт. През юни се проведе среща между членове на СЕМ и тогавашния директор на НАП Румен Спецов и заместника му Георги Димов. На нея бе решено да бъде подписан меморандум за сътрудничество между данъчните и медийния регулатор за контрол над промоциите на интернет залаганията. В него трябваше да се споразумеят, че СЕМ ще подава сигнали, а НАП ще налага санкции и ако трябва, ще отнема лицензи. Меморандумът бе подписан след оставката на правителството и разпускането на парламента, а как ще заработи – засега е загадка.
А ако погледнем сериозно – нарушения има. Криско, чиято публика е в ранна гимназиална възраст, се появява през час през целия ден в реклама на онлайн залагания и това вече е таргетиране на непълнолетните, забранено със Закона за хазарта. Но от страна на НАП и НСС – пълно мълчание.
Та, по модела на стария комунистически лозунг след смъртта на вожда и учителя на Великата октомврийска революция („Без Ленин по ленински“) – днес сме в ситуацията „Без Божков по божковски“. Както самият Васил Божков вече публично обяви, бизнесът му с талончета за търкане, превзел преди години нацията, е бил под политически чадър, заради което той се е „отблагодарявал“ финансово на властта, а тя пък си е затваряла очите за нарушенията в рекламата. Сега неговото място на пазара се иззе от други фирми за онлайн залагания, защото „търкането се изтърка“, както казва Камата в реклама на една от тях. Ще ми се да мисля, че на Министерството на финансите и НАП просто не им е до това сега, във времена със служебно правителство и без парламент. Защото другата вероятност е да се повтаря бизнес моделът „Божков“ със съответната „отплата“.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...