Билка в бутилка

Напитките VIDAS на Светла Лесова залагат на български натурални съставки

Емил Петров
Емил Петров / 31 July 2022 10:52 >
Билка в бутилка
Текстът е публикуван в бр. 20 (04/2022) на сп. Business Global.

VIDAS – Вивиана, Йоан, Дамян, Ангел и Светла. Инициалите на семейството на Светла Лесова – тя, съпругът ѝ и трите им деца, се превръщат в български бранд безалкохолни напитки. Вграждането на частица от цялото семейство в създадения от Лесова продукт изглежда като обещание, гаранция за нещо различно. Мотото на VIDAS e „Честна, натурална напитка“ и това не е случайно. Използват се екстракти от български билки и плодове без консерванти, оцветители, подсладители или захар – рецепта, рядко срещана в една индустрия, смятана за доста нездравословна. А етикетът на напитките честно посочва какво има в тях – например смокинови листа, бял бъз, нар, черен кимион. 

Светла Лесова е известно име в корпоративния бранш – тя е сред българите, които са се изкачвали на едни от най-високите позиции в международния бизнес. От 2015 г. до края на 2019 г. е изпълнителен директор на „Монделийз България“, производителя на шоколадите Milka и вафлите „Морени“. Преди това е била директор продажби и стратегии за Източна Европа, Близкия изток и Африка в същата компания, както и управител на Procter & Gamble България. Защо решава да скочи в неизвестността на производствения бизнес и налагането на собствена марка?

„Винаги съм живяла с идеята, че един ден трябва да направим нещо, което е наше; нещо, в което истински вярваме. Цял живот съм продавала брандове на чужди компании, а съпругът ми цял живот е налагал на българския пазар чуждестранни брандове с рекламната си агенция – в един момент си казахме, че трябва да създадем наш бранд.“

Изборът на безалкохолните напитки като продукт също не е случаен. „Когато си продавал шоколад на тонове, няма как да започнеш с такъв бизнес, защото най-малкото няма да имаш търпението да започнеш от нулеви обеми. За всяко начало е необходим един елемент на наивност, който, ако тръгнех да се занимавам с храни и снаксове, най-вероятно щеше да е предизвикателство“, обяснява Светла Лесова.

Друга причина е, че извън прясно изцедените сокове в магазините трудно се намират здравословни напитки в категорията на безалкохолните напитки, особено при газираните. Отговорът „Нищо, само вода“ на въпроса на децата какво има за пиене в хладилника ражда прозрението, че за натурални безалкохолни напитки има потенциал и огромен пазар. Освен това пазарът на безалкохолни напитки в България е по-голям, отколкото на шоколади и бисквити, взети заедно. „Видяхме, че това е чудесна ниша, в която можем да играем. Още повече че билките като съставка не се използват“, обяснява идеята си Светла Лесова.

България е един от най-големите производители и износители на билки в Европа, защото климатът позволява те да растат с много добри вкусове и качества. Но в хранително-вкусовата промишленост се използват само за стандартния топъл чай, който хората пият, когато са болни, или през зимата за затопляне, а не като освежаваща напитка. А в т.нар. студен чай плодовите концентрати се комбинират с черен чай, тоест съдържат кофеин, влагат се консерванти, изкуствени подсладители и захар.

Фото Тони Тончев

„Затова и решихме да правим безалкохолни напитки – потенциалът на този сегмент е голям и няма здравословна алтернатива. Продуктите ни могат да се пият и от деца, и от възрастни хора, дори и преди сън“, казва Светла Лесова. 

Бизнес като по учебник

При създаването на VIDAS Лесова използва опита си успешно да лансира продукти на различни пазари. Още в началото си казва, че трябва да направи всичко „като по учебник“. При старта на проекта купува проучване, за да види потенциала на пазара. Така разбира, че първоначалната ѝ идея да започне само със студен чай не е много добра, защото сегментът на газираните напитки е 10 пъти по-голям. След това прави модел, в който симулира големината на пазара и така разбира какъв асортимент ще трябва, за да се покрие минимумът за видимост на рафта. Също и как напитките да бъдат достатъчно атрактивни за потребителите и за дистрибуторите; какъв да е срокът на годност, за да може продуктите да оцелеят на рафта.

„Подходихме много научно, направихме си цялото упражнение предварително. Намерихме партньорите, с които да работим от гледна точка на научно-развойна дейност, за да можем да подсигурим, че ако сложим листа от смокини в напитката и в нея няма консервант, тя ще оцелее 12 месеца на рафта, без да се промени вкусът“, спомня си тя.

Този процес отнема повече от 2 години, като запълва изцяло свободното време на Светла Лесова. Когато всичко е готово на хартия, тя напуска сигурната работа и корпоративния свят и създава „Видас Къмпани“, за която в момента работят 10 човека. „Идеята да движа проекта само в уикендите не работи. Трябва пълно посвещаване в тази работа, за да може наистина да се случи“, казва предприемачът.

Рецептите


Портфолиото на VIDAS включва 5 вкуса – студените чайове мурсалски чай с лимон и праскова с жълт кантарион и леко газираните бял бъз с лимон, листа от смокиня и нар с черен кимион. Рецептите минават предварително през фокус групи като вкусови предпочитания. Всички се продават еднакво равно, казва Лесова, което според нея показва, че наистина са нацелили вкусовете и всеки открива по нещо.

В основата на всяка напитка VIDAS е сериозно количество българска билка – 8 – 10%. За да не се натрапва билковият вкус, тя се допълва с аромат от плодове. За подслаждане се използва гроздов сок, а с лимонов сок се регулира сладко-киселият баланс. Първоначално обмислят вариант напитката да няма калории. Но за да стане това, за подсладител трябва да се използва стевия, която придава специфична нотка горчивина и не е одобрена от фокус групите. Затова се спират на гроздовия сок – той дава плътност и има минимално съдържание на калории, а и захарите са от естествен произход.

В края на 2019 г. започва активната работа по превръщането на проекта в реалност. Търси се кой ще може да бутилира VIDAS и това се оказва една от най-трудните задачи. Когато една напитка е без консерванти и синтетични съставки, тя трябва да се бутилира във вакуум среда, а в България няма такова производство. Намират партньори в Италия, които модифицират машините си, за да поемат производството. Логистиката е сложна – от България билките се транспортират в Италия, бутилират се и се връщат обратно. Бонус от производството на Ботуша е, че там съставките се смесват с естествено газирана вода от местен извор.

Иначе използваните в напитките билкови екстракти, плодови концентрати и гроздов сок са български, производство на фирмата „Пантелей Тошев“ – партньорите на VIDAS в развойната дейност. „Познаваме компанията и това ни дава спокойствието, че има контрол върху качеството на суровините, които се използват“, казва Светла Лесова. Тя дава пример с мурсалския чай, който може лесно да се култивира, но за да е с пълните си свойства, трябва да расте над определена надморска височина – нещо, което от „Пантелей Тошев“ гарантират.

Труден старт


Продажбите започват през септември 2020 г. Началото е с половин година закъснение, защото ковид-пандемията проваля плановете за старт през април и хващане на активния сезон, когато консумацията на безалкохолни напитки е много по-висока от останалите периоди на годината. 

Заради избухването на Covid-19 обаче през пролетта на 2020-а се озовават с 13 тона билки, които не могат да изнесат за Италия, защото там е огнището на пандемията и няма шофьор, който да закара екстрактите. След първия локдаун ситуацията се облекчава, но продуктите се връщат бутилирани чак в края на лятото. Тъкмо продажбите започват, и през октомври идва вторият локдаун. В такава ситуация на несигурност магазините са скептични към приемането на нова стока и гледат да ограничат асортимента си до абсолютно належащите продукти, за да може да просъществуват. „Беше много трудно, на практика нямахме период, в който да работим в абсолютно спокойствие. Включително през 2021 година, през цялото време на съществуването на марката сме в пандемия“, казва Светла Лесова.

Въпреки това първоначалните планове напитките да се продават в 1500 обекта се преизпълняват – днес те са в повече от 2500. И това при положение че финансирането на бизнеса е изцяло със собствени средства. VIDAS присъства във всички национални и локални вериги магазини, както и в обектите за натурални, фермерски и биохрани. Според създателите на марката тя се развива чудесно, „макар че е истинско чудо, че оцеляхме, предвид това в какъв период излязохме на пазара“. Светла Лесова се надява, че след 5 години напитките ще бъдат фактор на българския пазар и ще имат утвърдени експортни пазари, защото в момента активно работи по този въпрос. Първите цели са Кувейт и страните от Залива, Германия и Румъния. А преди това, за това лято, очакванията са най-накрая да използват пълния потенциал на сезона и да имат поне двойно по-високи продажби, отколкото през миналата година. Оптимизъм, подплатен с много отдаденост, труд и можене. 
Светла Лесова е известно име в корпоративния бранш – тя е сред българите, които са се изкачвали на едни от най-високите позиции в международния бизнес.
Портфолиото на VIDAS включва 5 вкуса – студените чайове мурсалски чай с лимон и праскова с жълт кантарион и леко газираните бял бъз с лимон, листа от смокиня и нар с черен кимион


Отговорът на Лесова на въпроса кое е изиграло най-голяма роля за това VIDAS да просъществува до ден днешен, е следният: „Грижа ни е за марката. Определено в нея сме вложили цялата си душа и сърце. Цялото семейство участва в създаването на напитката, и децата, било то в създаването на етикети и форма на бутилките“. Затова със съпруга ѝ се чувстват отговорни и заради тях да не се отказват.

В помощ на брандовете


Освен „Видас Къмпани“ Светла Лесова управлява и компанията „Ди Ту Си“. В нея тя използва своя опит и този на експертите си, за да помага на хората, които имат идея за бранд или установен бранд, но не знаят как да го разраснат. „Покрай развитието на VIDAS си дадохме сметка, че на този пазар има страхотни идеи. Идват хора, които правят много хубави продукти, но самият продукт нищо не означава до момента, в който не стане достъпен за хората“, обяснява тя.

През м.г. „Ди Ту Си“ придобива дял от Cardinal Bites, български иновативен стартъп, който произвежда сурови протеинови бонбони. Компанията на Светла Лесова разработва допълнителни вкусове, променя дизайна на опаковките и пренаписва цялата структура на бизнеса, за да стане конкурентоспособен и да расте. Започва и дистрибуция на бонбоните, които доскоро са продавани само онлайн. „Ди Ту Си“ има в портфолиото си и други компании, на които помага.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ