Представяме 22 жени А класа: Таня Косева-Бошова

Управляващ директор и партньор в Lion’s Head и Park Lane Developments, част от AG Capital

Представяме 22 жени А класа: Таня Косева-Бошова
Източник: Тони Тончев
Репутацията е условие №1 в света на бизнеса, категорична е Таня Косева-Бошова.
Текстът е публикуван в специалното издание на BGLOBAL "ЖЕНИТЕ В БИЗНЕСА А КЛАСА".

Таня Косева-Бошова има над 20 години управленски опит на пазара на бизнес имоти в Югоизточна Европа. Тя е управляващ директор и партньор в Lion’s Head и Park Lane Developments. Двете компании са част от AG Capital, водеща група за инвестиции, развитие и управление на недвижими имоти в Централна и Източна Европа. Била е партньор и изпълнителен директор на някои от най-големите и успешни компании, свързани с недвижими имоти в страната – Colliers International, Landmark Property Bulgaria и European Trade Center. Тя е основател и председател на УС на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България, както и член на УС на Българския форум на бизнес лидерите. Получава висшето си образование в Американския университет в България, има завършена мениджмънт програма за управление на недвижими имоти към Harvard Business School.

Госпожо Бошова, какво се изисква, за да се изведе успешно проект за офис сграда в условията на пандемия и дистанционна работа?

Здрави нерви, упоритост и решителност. Всъщност най-трудното беше да се върви срещу течението – когато започна кризата, всички говореха в един глас как офисът умира. Можехме да замразим проекта за Парк Лейн Офис Център – още не бяхме вдигнали даже грубия строеж, и да чакаме, но даже и не ми е хрумвало подобно нещо.

И след две години се оказа, че не е така, както се говореше. Светът не се променя така рязко. Има промяна обаче в начина, по който компаниите планират. Преди кризата компании в сектори като ИТ или изнесени услуги вземаха с 20 – 30% по-големи офис площи, отколкото им трябват към момента, с оглед на бъдещия си растеж. Сега наемат толкова, колкото им трябва, защото са по-гъвкави по отношение на работа от вкъщи и от офиса и защото в големите офис сгради има co-working зони, които могат да се използват за работа на нови екипи по определени проекти например. Но бизнесът не може без офиси и тенденцията големите международни компании да връщат служителите си го показва. И аз мисля, че хората ще искат да се върнат заради социалния елемент на работата в офис. 

Кога беше по-труден бизнесът с офис имотите – по време на финансовата криза 2009 – 2010 г., когато имаше отлив на чуждестранни инвеститори или в последните две години, когато хората се научиха да работят от вкъщи в условията на пандемия? И как помагате на компаниите да връщат хората си в офисите?

2009 – 2010 г., тогава със сигурност беше по-страшно. Замръзна банковото финансиране, целият бизнес замръзна – навсякъде инструкциите бяха „Съкращавай, съкращавай, съкращавай“. А нашият бизнес зависи на 100% от компаниите наематели. Докато сега, при здравната криза, имаше няколко сектора, които пострадаха сериозно заради здравните ограничения, но на повечето не се отрази, а други, като ИТ компаниите например, буквално бумтяха.

А как им помагаме – с условията за работа. Вече има термин, Healthy Buildings, който показва новия фокус върху здравето на хората. Задължително става сертифицирането на сградите по зелените международни стандарти като LEED, BREEAM. В тази връзка Асоциацията на собствениците на бизнес сгради имаме законодателна инициатива – да се получава данъчно облекчение за сгради с такива сертификати, чиито инвеститори са вложили повече средства, за да ги направят устойчиви. Това е практика, която съществува в други държави. Данък сгради в България се начислява върху стойността на имота и излиза, че инвеститорите в умни сгради плащат двойно – веднъж са инвестирали повече, втори път държавата им взема по-висок местен данък.

Как избирате проектите, които да ръководите? Как разбирате, че ще се получи успешна симбиоза между инвеститор, управляващ партньор и изпълнител?

Най-важен е партньорът, с когото работиш. Ако не се разбираш с него, не става. На следващо място поставям познаването на пазара и способността да избереш правилната локация за един проект. Ако сбъркаш с локацията, последствията са огромни. И разбира се, екипът. С мен работят десетина човека, с които съм повече от 10 години. Сега екипът ми се увеличава с още двадесетина колеги в Лайънс Хед.„Мегапарк“

е много интересен проект, който излезе на пазара в предишната голяма криза, 2009 – 2010 г. Сега, 10 години по-късно, той има ново лице – младежко и зелено, обяснява Таня Косева-Бошова. „Общите части на сградата са изцяло реновирани, инвестирали сме 1,5 млн. евро, има нови зелени тераси, отворихме нова кантина, има допълнителни услуги – фитнес, кафене, фризьорски салон. Направи се една много хубава промяна на нещо, което е качествено и ценно като локация – на „Цариградско шосе“, до The Mall, в жилищен район, в близост до голяма болница и до летище София. И самата сграда е голяма, позволява гъвкавост на наемателите спрямо техните нужди да увеличават или да намаляват екипите си. Ще има и център за гъвкави офиси, подходящи за по-малки компании, с временни проекти.“
Друго много важно нещо е репутацията. Управлението на офис сгради е много капиталоемък бизнес, но в същото време е много човешки, винаги работиш с партньори и решенията никога не се вземат само на база на числата. Ако няма химия между партньорите или с подизпълнителите, няма как да се получи. И като се замисля, репутацията може би е №1 от всичко, което изброих дотук. Практика на глобалните фирми е да проверяват крайния собственик на сградата, която искат да наемат или купят. Банките също проверяват инвеститора, за да отпуснат финансиране. 

В крайна сметка в големите сделки основното опира до лични отношения – цифрите са си цифри, анализите са си анализи, но трябва правилният човек да почука на вратата. 

Като се сравнявате Вие лично и бизнесът, с който се занимавате толкова години, със света, какво виждате?

За съжаление, продължавайки от предишния въпрос, виждам лошото възприемане на България от гледна точка на корупция, на функциониране на правната система. Това наистина е много важно за инвеститорите, когато решават къде да отидат. Освен това сме и мънички, затова се опитваме, поне ние като Група, да пакетираме България с други държави от региона, с Румъния, с Полша. 

В същото време сградите, които правим, са такива, че могат спокойно да се разположат във всеки голям европейски или американски град.

Как подбирате хората в екипа си?

Трябва да мога да говоря на един език с тях. Бързо да ме разбират и бързо да реагират. Тези отношения се изграждат с годините. Аз нямам кабинет, работя заедно с всички и най-вече се опитвам да им помагам да си свършат работата. Ако някой сбърка, не правя драми – продължаваме напред.

Може ли да се каже, че тази емпатичност е по-характерна за жените мениджъри, колкото и да е условно делението по пол?

Жените не се конкурират толкова много с другите, по-чувствителни сме. Аз например разсъждавам така – ако някой не може да се справи, трябва да му помогна. Не трябва да забравяме, че когато някой си тръгва от един екип, обикновено е заради отношението, не толкова заради парите. Мениджърът трябва да се държи с хората така, че те да се чувстват добре. Естествено че трябва да изисква, да натиска, когато се налага, но и да помага.

Кой е най-големият Ви успех като мениджър от днешна гледна точка и какво Ви струва той?

Очевидният отговор е продажбата на Парк Лейн Офис Център на SAP. Направихме сградата като по учебник, включително като време – купихме терена през април 2018 г. и септември 2022 г. продадохме готова сграда с наемател Allianz. Още четири международни компании и банки искаха да подписват договори за наем за сградата, в ковид-кризата, което показва, че тя е страхотна.

Как реагирате, когато чуете „Трудно е“, „Не става“?

Хайде пак! Моите колеги са научени, че търсим начини как да стане. Упорита съм, така че „Трудно е“ и „Не става“ не върви. Но и трябва много да си уверен в това, което искаш, за да се пребориш с подобни изказвания.

Как се придобива такава увереност?

Въпрос на характер – или си по-свитичък, или си магаре, упорит. Но и на познаване на материята, на бизнеса. Трябва да си знаеш нещата.

Ако пред Вас има едно 18-годишно момиче, което страшно иска да успее, какъв съвет бихте му дали?

Да започва веднага да работи и да се учи на място от някой силен човек, професионалист. Аз започнах да работя още докато учех в Американския университет в Благоевград. Два пъти седмично, през ден, пътувах по 2 часа до София с междуградския автобус. Така че ще ѝ кажа – да е активна, самата тя да иска, да си намира работа. Човек се учи от правенето на неща.

Кои са каузите, които Ви вдъхновяват?

В Дамския форум, в който членувам и допреди година бях председател, имаме менторска програма и работим точно с млади момичета, мениджъри на средно ниво, които имат нужда да си поговорят с някого, да избистрят плановете си, да получат съвет или насока. Например имаше едно момиче, което се беше разпиляло между няколко неща, но с разговорите ни успя да се фокусира и после се справи супер добре.

Обичам да помагам и знам, че отношенията между хората са най-ценното нещо, включително и в бизнеса. Когато помагаш, и на теб ти помагат. Аз също съм имала нужда от помощ. И човек никога не трябва да забравя, че нещата се менят и ако днес си на върха, утре не знаеш къде ще си.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ