Представяме 22 жени А класа: Диана Митева

Член на УС, изпълнителен директор и ръководител на направление „Банкиране на дребно“ в Банка ДСК, председател на УС на Асоциация на банките в България

Стефан Антонов
Стефан Антонов / 02 May 2022 11:20 >
Представяме 22 жени А класа: Диана Митева
Източник: Тони Тончев
Обичам да излизам от зоната си на комфорт, за да уча нови неща, казва Диана Митева.
Текстът е публикуван в специалното издание на BGLOBAL "ЖЕНИТЕ В БИЗНЕСА А КЛАСА".

Диана Митева е част от Управителния съвет на Банка ДСК повече от 17 години, като от 2007 г. е ръководител на направление „Банкиране на дребно“. През последните две години под нейно ръководство се извършва най-мащабният проект за дигитална трансформация в банката – Retail bank of the future. Била е изпълнителен директор и ръководител направление „Корпоративно банкиране“ в банката. Опитът й в банковия мениджмънт включва и директор „Финансов контрол“ на клона на ING Bank в София, член на УС и изпълнителен директор „Финансов контрол“ в Демирбанк. От 2021 г. е председател на Управителния съвет на Асоциация на банките в България.

Госпожо Митева, кога за последно се почувствахте удовлетворена от работата? Какво си казахте тогава?

Обикновено удовлетворението идва, след като постигнеш успех. В качеството ми на изпълнителен директор не бих категоризирала което и да е постижение в Банка ДСК като моя самостоятелна заслуга. Зад всеки наш доволен клиент, нова модерна услуга или иновативен дигитален канал стои силен екип от експерти, както и ясна мениджърска визия.

Разбира се, като изпълнителен директор с ресор банкиране на дребно в Банка ДСК за мен най-важни са клиентите, тяхната удовлетвореност от услугите и нашият стремеж да подобряваме тяхното изживяване и улесняваме ежедневието им.

Банкерите изглеждат обикновено строги хора. Вие такава ли сте? Какво Ви вълнува и вдъхновява в работата?

Не съм много съгласна със стереотипа, че банкерите са строги хора. Както във всяка голяма компания и при нас има много различни и интересни хора, с разнообразни интереси, таланти и хобита. В моите разбирания и аз самата не се вписвам в имиджа на типичния строг банкер. В качеството си на мениджър имам уменията както да изисквам и да бъда категорична, когато е необходимо, така и да показвам признание и да мотивирам, когато има защо.
Банка ДСК

е собственост на унгарската Банка OTP – банката – майка на Група ОТП, която е най-големият доставчик на финансови услуги в Унгария и регионален лидер на пазара в Централна и Югоизточна Европа. Група ОТП предлага финансови решения на повече от 18 милиона клиента в 11 страни, използвайки своята клонова мрежа от близо 1500 офиса, мащабна ATM мрежа и иновативни дигитални канали.

Банка ОTP присъства в България от 2003 г., като финансовите й резултати през годините утвърждават устойчивото й развитие.Традиционен лидер в банкирането на дребно, Банка ДСК заема водещи позиции и в частното и корпоративно банкиране. Тя е финансовата институция с най-голям брой клиенти, лидер по доверие сред потребителите на финансови услуги и сред най-предпочитаните от студентите в страната работодатели. Като модерна компания с дългосрочна стратегия за развитие и мащабна дигитална трансформация на бизнеса си, банката инвестира в развитието на иновативни офиси, модерни продукти и персонализирани решения за своите клиенти.
Аз самата обичам много да контактувам с хора. Това беше и причината преди години моята първа работа в банка да е служител работа с клиенти. Така можех ежедневно да общувам с много хора. Днес все още е така, комуникацията и взаимоотношенията с екипа ми, както и с клиенти са важни за мен. Вдъхновяват ме и предизвикателствата и промените в Банка ДСК, особено през последните години, в отговор на бързо променящата се икономическа и най-вече технологична среда. Обичам да подкрепям работа с млади хора, участвам в няколко менторски програми.

В години, в които банкирането все повече се автоматизира, Вие сте много популярна с човешкия си подход и успешната работа с хората. Как мотивирате екипите си в условия на хоум офис и все по-широко навлизане на цифровите технологии?

В нашата банка имаме ясна визия и конкретна стратегия за дигитална трансформация, която ще се случи в рамките на следващите няколко години. Работим усилено по голям брой нововъведения, за да предложим най-добрите дигитални услуги и канали на нашите клиенти. В перспектива ще запазим и нашите физически офиси, тъй като много проучвания сочат, че значителен брой клиенти предпочитат личния контакт по време на среща със своя банкер, особено при ипотечното кредитиране. Така че нашият стремеж е да сме най-добрата phygital банка в България до 2024 г.

Всъщност не бихме могли да постигнем това без нашите експерти. Хората, които работят в „Банка като хората“, са нашият най-ценен актив. Ние ще продължим да инвестираме в подобряване на уменията и експертизата им и разбира се, да привличаме нови таланти. Затова тази година стартираме ДСК Дигитална академия за развиване на нови знания и умения сред наши служители.

Смятате ли, че самоусъвършенстването е най-прекият път към върховите постижения в бизнеса? Как Вие се самоусъвършенствате? Имате ли учители, на които сте благодарна?

Безспорно зад всеки успешен човек в бизнеса стоят постоянни усилия и стремеж за самоусъвършенстване. За себе си мога да споделя, че се опитвам ежедневно да отделям време за подобряване на личностното ми развитие и чета много за новостите в банковата сфера. През годините съм имала и имам много ментори, хора, от които се уча и днес.

Ежедневно научавам нови неща и от хората, които срещам – моите колеги, клиентите ни и моите приятели. Самоусъвършенстването за мен е безкраен процес, чиито източници са навсякъде. Стига само да имаш желание и очи да ги видиш и използваш.

Опитвате ли се да правите неща за първи път и какво Ви дава това?

Обичам нови преживявания, затова, когато имам възможност, предприемам интересни пътувания, по време на които се докосвам до нови култури и срещам различни хора. Определям се като широко скроен човек и черпя вдъхновение от различни занимания – колекциониране на картини, старинни мебели и дизайн, театър, йога и четене на книги за психологическо усъвършенстване. Обичам да излизам от зоната си на комфорт, за да уча нови неща.

Вие сте председател на Управителния съвет на Асоциацията на банките в България. Какви са новите цели и отговорности на тази браншова организация? На какви други каузи сте посветена?

В момента Асоциацията на банките е изправена пред предизвикателството да позиционира банковия сектор и да дефинира ролята му в етапа на икономическо възстановяване. На фона на отслабената икономическа активност през последните две години и неизвестните, свързани с темпото на възстановяване и със ситуацията в Украйна, банковият сектор играе ключова роля за подкрепа на фирмите и домакинствата. Асоциацията, съвместно с навременната реакция от страна на световните, европейските и националните регулаторни органи, осигури предприемането на мерки за противодействие на негативните ефекти от пандемията. В комбинация с приноса на банките в България тези мерки позволиха поддържането на висока ликвидност и осигуриха ръст на кредитирането дори в най-предизвикателните месеци на пандемията.

С други думи, българската банкова система се характеризира с висока устойчивост, дори в условията на криза като настоящата в Украйна, като цел на Асоциацията на банките е да запази и дори подобри тази тенденция.

Защо в България има толкова много жени на висши позиции в банките? Това роден феномен ли е, или го има и в други страни?

Определено считам, че светът на финансите не е отявлено мъжки, и това не е практиката само в България, а в цяла Европа. През целия си професионален път досега не съм имала усещането, че трябва да отстоявам себе си пред мъжете в бизнеса, по-скоро да отстоявам себе си пред самата себе си, тъй като съм човек, който си поставя високи цели и предизвикателства и не се страхува от грешки. Опитът ме е научил, че когато вярваш в собствените си сили и си подкрепен от лоялни и мислещи хора, всичко е постижимо.

Имате много престижни награди – унгарската „Андраш Фай“, „Банкер на годината“ през 2009, 2017 и 2021 г., „Атанас Буров“ за банково управление, кавалер сте на Националния орден за заслуги на Франция. Коя за Вас е най-голямата награда в бизнеса и в живота?

Не съм от хората, които се мотивират само от признания и награди, и затова не бих могла да ги степенувам. Предизвикателствата ме мотивират. Добрите каузи и добрите хора в екипа ми. Семейството ми ме мотивира.„За мен не е важно мястото в офиса, а хората, които ме мотивират. Епидемичната ситуация ни показа още веднъж, че физическото място не е толкова важно. Научихме се да работим дистанционно, да се срещаме виртуално и да предлагаме и получаваме все повече услуги онлайн. В тази връзка се чувствам най-добре с екипа ми, когато обсъждаме, генерираме идеи и изграждаме нашето бъдеще заедно.“

Разбира се, когато това, което вършиш, е оценено по достойнство, чувството е много приятно. Няма по-голямо удовлетворение от признанието за добре свършена работа. Особено когато положителната оценка идва от институции и хора с доказан авторитет и престиж. Това означава, че нещата, които съм постигнала, намират признание от много взискателни оценители с високи критерии.

Като сравнявате себе си, Банка ДСК и България със света, какво виждате?

Виждам технологично развитие, дигитална трансформация, динамични промени и силен стремеж за подобряване и улесняване на клиентското преживяване. Това е тенденцията, на която ставаме свидетел в света, в България и залагаме в стратегията за развитие на Банка ДСК.

Работите в банка, която е унгарска. Какво Ви дава работата с чужди инвеститори в банката? Как печелите доверието им?

Принадлежността на Банка ДСК към Група ОТП е безспорно предимство, тъй като споделяме международни ноу-хау и добри практики. ОТП е една от най-големите банкови групи в Централна и Източна Европа, като присъства в момента в 12 страни. Професионализмът и непрестанният стремеж към подобряване на услугите и на ефективността на екипите ни са ценени от мениджмънта на нашата група. Отличните финансови резултати на Банка ДСК също доказват, че това е стабилна институция с успешна визия за развитие.

В тази връзка Група ОТП благоприятства и стимулира динамичното развитие на Банка ДСК и носи много плюсове както за нас като професионалисти, така и за нашите клиенти.

Свидетел сте на три кризи – 1996 г., 2008 г. и 2020 г. Кое е било най-важното за преминаване през тези изпитания?

В момента на криза нашият топприоритет в Банка ДСК  винаги е бил да помогнем на нашите клиенти, които имат затруднения. Ние се стремим да бъдем техен верен партньор, който дори и в труден момент е тяхна опора. Тези периоди не са леки за никого, но най-важното е да останем хора, да подходим към всеки с внимание  и заедно да намерим най-доброто решение.

В личен план кое е било Ваш източник на сили и увереност?

В личен план моята опора е семейството ми, което винаги ме е подкрепяло и зареждало със сили и увереност. Аз съм от Чирпан, живописния роден град на Пейо Яворов. Имах много весело и безгрижно детство и едно изключително добро семейство, което ме е подкрепяло винаги, прави го и сега. А днес до себе си имам и съпруг, и прекрасен син, с когото много се гордея и ежедневно ме вдъхновява с успехите си.

Заемате висши управленски постове повече от 20 години, това вероятно отнема много от времето за семейството. Как балансирате между работата и личния живот?

Ако ви кажа, че ми е било лесно да постигна баланса между работа и семейство, и най-вече грижата за сина ми, когато беше малък, няма да съм откровена. Вече е голям и самостоятелен и смятам, че примерът, който е видял в мое лице – на ангажирана, но отдадена майка, е много ценен.

Докато растеше и градеше характер, винаги съм го подкрепяла и насърчавала да взема самостоятелни решения. Опитвала съм да не натрапвам мнението си както по отношение на образованието, така и за избора му на професия. Радвам се, че в крайна сметка израсна като достоен, независим млад човек. За мен той е доказателството, че съм успяла в балансирането между работата и личния живот.

По-леко или по-трудно е на хората, които днес завършват висше образование, в сравнение с времената, когато вие прохождахте в професионално отношение?

Тогава имаше предизвикателства, които бяха не по-малки от сегашните, но определено и преди, и сега, за да успееш, е важно да се вслушваш в себе си, да бъдеш последователен, да полагаш много усилия и да преследваш смело и всеотдайно мечтите си.

С целия си опит и знания, какви съвети бихте дали на човек, който сега завършва гимназия, за да продължи със следване? А на абсолвент, на когото му предстои да излезе на пазара на труда?

Бих посъветвала младите хора да са смели и да действат. В противен случай, ако останат постоянно в зоната си на комфорт, няма да издържат на бързата промяна на света около тях. Не трябва да се страхуват да поемат рискове, да опитват различни неща, за да могат да изберат коя професия и работа ще ги удовлетворява и ще ги прави щастливи.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ