Работата ми дава усещане за смисъл всеки ден

Качество и иновации – това са конкурентните ни предимства, казва основателят и изпълнителен директор на „Смарт Органик“ Яни Драгов 

Емил Петров
Емил Петров / 07 April 2022 17:13 >
Работата ми дава усещане за смисъл всеки ден
Източник: Тони Тончев
Интервюто е публикувано в бр. 2/2022 г. (бр. 19) на списание Business Global

Яни Драгов създава „Смарт Органик“ (прочетете за историята на компанията тук) през 2009 г. Той е завършил финансова математика в Техническия университет в Мюнхен и магистратура по икономика в университета „Лудвиг-Максимилиан“ (LMU) в същия град. След дипломирането си е работил като финансов анализатор в „Ти Би Ай Асет Мениджмънт“ в продължение на три години. Казва, че обича работата си и се стреми да управлява бизнеса си по начин, който е икономически, социално и екологично устойчив.

Г-н Драгов, как създадохте „Смарт Органик“ и каква е мисията на компанията?

Преди да стартирам „Смарт Органик“, аз бях финансов анализатор в голяма инвестиционна компания. Дойде момент, в който реших, че трябва да започна да се занимавам с нещо, в което чувствам повече смисъл и което носи полза за хората и за природата.

Така се посветих на мисията в света да има повече и по-достъпна чиста и здравословна храна. Създадох „Смарт Органик“ през 2009 г., воден от тази идея. Така е и до днес. Аз самият съм вегетарианец и почитател на здравословната храна вече повече от 20 години и работата ми е кауза, в която напълно вярвам. 

Щастлив съм да виждам как все повече и повече хора в днешно време търсят биохрани, защото са се уверили в ползите за здравето им, енергията им и изобщо качеството им на живот. Искат да се грижат по-добре за себе си и за семействата си. 

Това ми дава усещане за смисъл всеки ден – да знам, че с работата си в „Смарт Органик“ правя своя, макар и мъничък, принос това да се случва.

Кои са специфичните предимства на продуктите, които налагате на пазара? 

Качество и иновация. В продуктите ни влагаме най-качествените съставки, в тях няма да откриете нищо вредно. В компанията си имаме собствен отдел „Снабдяване“, който се грижи да открива най-добрите доставчици в повече от 30 държави по света и да развива дългосрочни отношения с тях. 

Продуктите ни са иновативни, носители сме на различни награди за иновации на три континента. Също така имаме регистриран полезен модел в България, Германия и Швейцария за нашата веган безглутенова курабийка KookieCat. 

Как създавате нов продукт или продуктова линия, кои са продуктите, които сте спрели да произвеждате и защо?

Всички продукти, които произвеждаме, са отражение на нашата мисия да направим чистата и здравословна храна достъпна за всички. Имаме много силен R&D екип, който постоянно разработва нови рецепти, с които продуктите ни стават все по-разнообразни и вкусни.

Случвало се е да спираме продукти, които по някаква причина се е оказало, че не са много търсени. Например нямахме успех с протеиновото смути. Не се продаваше и спряхме да го произвеждаме. Можем само да гадаем защо, но предпочитаме да се фокусираме върху създаването на нови успешни продукти. 

Откъде купувате суровините за продуктите си, използвате ли българско производство?

Винаги даваме предимство на български производители. Разбира се, има много суровини, които не виреят на територията на България. Както казах, имаме екип, който се грижи за снабдяване с най-качествените суровини от над 30 държави по света.

Стартирахте тестово производство на растително „месо“, какви са резултатите?

Хората приеха продукта с любопитство и за момента отзивите са доста добри. 

Има ли разлики между пазарите, кои са по-трудни и защо, правите ли модификации на продуктите си в зависимост от пазарите?

Има пазари, в които хората отдавна са се уверили в ползите от биохраните, и търсенето там е голямо. Примери за подобни пазари са Германия, която е най-големият пазар за биохрани в Европа, Скандинавските страни, Бенелюкс и други. 

Франция също е такъв пазар, но там се акцентира много на това продуктите да са от местни производители. По тази причина този пазар е по-труден за нас.

Не правим модификации на продуктите ни, защото качеството, което поддържаме, е едно и също за всички пазари. Единствената модификация, която понякога правим, е в някой детайл на опаковките. Иначе самият продукт вътре остава непроменен.

Имате ли правила за поведението на служителите ви и какво включват те?

В „Смарт Органик“ нашите ценности са нашата идентичност. Ние живеем с тях всеки ден и ги влагаме във всичко, което създаваме. Те включват: положително отношение към предизвикателствата, търсене на дългосрочни решения, постоянно усъвършенстване, поемане на отговорност, както и грижа за нас самите и за семействата ни, за клиентите ни, за доставчиците и за природата. 

Кое най-много ви е помагало при разрастването на бизнеса и излизането на чуждестранните пазари? 

Вярата в каузата, зад която стоим. 

Кое е най-хубавото и най-неприятното, което са казали партньори за продукт на компанията?

Най-хубавото е: „Толкова обичам да ям от вашите продукти, че вече не мога да ям стандартните сладки неща, дори да искам. „Конвертирал“ съм се“.

Най-лошото – на едно изложение в Германия правехме дегустация на продукт и един германец каза „Това е много здравословно на вкус!“. Беше много деликатно, но ни стана ясно, че явно имаме още да работим по рецептата. 

Какъв ефект оказа ковид-пандемията върху работата и развитието на „Смарт Органик“?

В началото имахме някои трудности, тъй като, когато въвеждаха локдауните, хората търсеха само основни храни и продукти от първа необходимост. Тогава имахме известен спад при търсенето на нашите продукти. 

Това обаче отмина, хората отново започнаха да търсят вкусни, полезни и лесни за употреба храни. Също така поради ковид хората започнаха да обръщат по-голямо внимание на това каква храна купуват и консумират, защото осъзнаха важността ѝ за здравето им и за имунната им система. Те предпочитат и да платят малко повече, за да си купят наистина качествена храна, и все по-малко са склонни да правят компромиси. 

Това повлия положително на нашия бизнес, защото ние произвеждаме именно чиста и качествена храна. 

Доста наблегнахме и на удобството за клиентите ни и развихме нашия онлайн магазин, който направи продуктите ни леснодостъпни за всеки в Европа – сега само с няколко клика може да поръча любимите си барчета или курабийки и те да бъдат доставени директно до дома му.

Какво е предимството от това да сте публична компания? 

Предимствата са възможността за допълнително финансиране от борсата, както и по-голямото внимание от страна на медиите към нас. Също така можем да предлагаме опции за покупка на акции на служителите си като допълнителен стимул.

От друга страна, имаме ангажимент към инвеститорите и отговорността ни е голяма. Налага се и да се отчитаме повече и по-често пред инвеститорите какво се случва в компанията.

Как виждате „Смарт Органик“ след 10 години?

Трудно ми е да направя толкова далечна прогноза, но със сигурност ще продължаваме да се водим от мисията, която имаме, и надявам се, ще сме много по-голяма компания.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ