Истинското предприемачество е бъдещето на България

Кураж, технологии и иновации ще изместят назначените бизнесмени 

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 04 April 2022 09:53 >
Истинското предприемачество е бъдещето на България
Източник: Личен архив
Стефан Димитров
Текстът е публикуван в бр. 2/2022 г. (бр. 19) на списание Business Global

Демонизираните професии 4

Защо журналистът, полицаят, адвокатът, предприемачът много често, дори почти винаги са отрицателни герои в публичното говорене? С какво толкова се натовариха тези професии, за какви симптоми в обществото говори сринатият им имидж? Какво губим от това, като непрекъснато ги неглижираме. Тези и други въпроси си задаваме в нашата поредица „Демонизираните професии“, в която публикуваме текстове тип „поглед отвътре“. В предишния броеве участваха журналистката Елена Кодинова, полицаят Стоян Ценов и адвокатът Ивайло Дерменджиев. Завършваме поредицата с позицията на предприемача Стефан Димитров.

Стефан Димитров*

Светът на икономиката се движи от смели идеи, дръзки предприемачи и рисков капитал. Нито едно от тези неща не свързваме с образа, изграден за българския „бизнесмен“. За жалост, още през 1989-а капиталът се озова в ръцете на назначени частници – чрез външнотърговските ни дружества, чрез опорочената приватизация и нагласените парични потоци. Бързо и безславно тази прослойка си отиде, без да остави нищо добро.

Отгледаните бизнесмени

30 години по-късно естественият подбор, типичен за една здрава икономика, отново липсва. Отсъствието на визия сред лидерите на България след 2000 г., липсата на обединяваща цел ни остави без път и посока след приемането ни в ЕС. Така, вместо с парите на нашите и европейските данъкоплатци да изгради икономика на знанието, иновациите и добавената стойност, българското общество роди второто поколение назначени бизнесмени – фаворизирани, верни, послушни и връщащи пари мрачни субекти. 

И преди, и сега този „елит“ се опитва да се утвърди. Понеже не може да стори това с превъзходство на знания и умения, той пръска пари по максимално шумен и арогантен начин. Така сам демонизира себе си. Снимките от баловете и тържествата му само добавят масло в огъня. Уважение и почит в обществото обаче не се постига с много пари. Безвкусицата прозира и не носи уважение.

Назначените в първите години след 1989-а не успяха, отгледаните след 2000-та ще имат безславен край. Въпрос на време.

Предприемачите

Да мислим положително и гледаме напред, е винаги печеливш ход. В сферите без регулации и нагласени схеми от десетилетия наред у нас успяват истинските предприемачи. Техният бизнес изисква много знания, добър избор на сегмент, специализация и много, много труд. Техните стоки и услуги се доказват на свободния пазар у нас и са много добре приети в чужбина. Тези хора не държат на показност и грижливо странят от „назначените“. За тях няма да разберете нито от централните новини, нито от изданията за т. нар. хайлайф. Логично и за радост, голяма част от тях успяха да изградят устойчив бизнес и бройката им с времето се увеличава – една прекрасна новина за обществото ни.

Българинът има много добър усет за автентичност и играта в последната година се обръща. Лидерите на спечелилата най-голяма подкрепа „Продължаваме промяната“ печелят сърцата на хората с начетеност, решителност и неподправен, дори понякога наивен оптимизъм. Печелят пред Борисов, за когото еднокнижието не е проблем, а историята на бабанко от крайния квартал е достойнство. Хората може да не успяват да го формулират, но вече усещат с кожата си, че бъдещето и успехът на отечеството ще дойдат от умните, начетените и предприемчивите. 

Поставям себе си във втората група. Работя от 32 години, не спирам да мисля как в работата можем да бъдем по-умни, по-гъвкави и по-устойчиви. Помага ми моят екип от брилянтни хора. Всеки ден пред нас стои задачата да постигаме съвършенство и хармония в работата. Нямаме право на грешка, работата ни е отговорна. Малкото останало време е за децата, семействата и ако остане – за приятелите. Ежедневието на всеки предприемач е почти същото и не остава време за показност. 

Пътят на България

Радвам се да видя все повече и повече тези хора да си задават въпроса как обществото ни да успее, кой ще е най-верният път, за да влезем в клуба на успешните нации. Логично е да следваме добрите примери на малките по територия и население държави, които са избрали пътя на високата добавена стойност – като Ирландия, Нидерландия, Израел, Швейцария… 

За целта, първо, обществото трябва да има съгласие за този си избор. Второ, то трябва да приеме, че за да постигнем заедно успех, трябва да отделяме много повече средства за образование. Защото нацията ни трябва да е умна, трябва да има изследвания и развойна дейност, които да осигуряват висока добавена стойност. Необходим ни е такъв образователен цикъл, който да осигурява високообразовани кадри не само директно за индустриите, но и за академиите, университетите и лабораториите, в които да се създават знания, които да помагат на бизнеса и икономиката с висока добавена стойност. Едно такова общество ще отделя с радост за култура и изкуство, чрез които то може да пребъде. 

Готови ли сме днес? Имаме ли ценностната система, готови ли сме да поставим здрава основа? 

Ето един принцип, който е добър крайъгълен камък за градеж – личните интереси не могат да бъдат поставяни над семейните, над общностните и националните. Как да приложим това правило, за да разберем що за човек е предприемачът срещу нас? 

Този месец имахме добро предизвикателство – билбордове с текст „Скромността е за загубеняците!“. Промотираната посредственост и нахалство не успяха и кампанията заглъхна предварително, освиркана подобаващо. Преди време някой с претенции се опита да „дари“ дихателни апарати на болница, под условие че ще бъдат ползвани с предимство за „негови хора“ – и това не мина. 

Прави добро

Рядко, много рядко можем да разберем за истински добрите хора предприемачи в праймтайма – например за добрия собственик на ИТ фирма Димитър Димитров, който още преди години закупува пожарни коли и гаси с колегите си от фирмата пожарите в горите. Сред многото добри неща този достоен човек наскоро започна да помага със знание и опит на всеки, пожелал да избяга от високите сметки за ток и да изгради собствена инсталация. Димитър Димитров прави още много добри дела за хора, които не познава, прави ги от сърце и не вдига шум, няма PR отдел.

В голямата си част българската журналистика е сред големите виновници за това тези новини да не достигат до нас. Още от началото на прехода тя постави най-отпред сензацията, чалгата и назначения елит. Тя наложи нахалника, тарикатът и престъпникът да са героите на нашето време. Затова много се радвам на репортажите за истински успелите и добрите им дела. 

Какво предстои

Пак да погледнем оптимистично: истински успелите създават устойчив бизнес независимо от държавата мащеха. Времето множи тяхната бройка и дела на участие в икономиката, примерът им запалва други и не е далеч денят, в който именно тези хора ще намерят рецептата да се заговори за ценностите, целите и бъдещето на България, за да излезем от безпътицата на т. нар. „стабилност“. След приема ни в ЕС България няма национална цел и второ десетилетие назначеният ѝ елит не може и не иска да формулира такава. 

Именно тези предприемчиви хора ще формулират българската цел и мечта. Въпрос на време. Тогава пак ще говорим.

*Стефан Димитров е предприемач от началото на 90-те години. Ръководи няколко компании в областта на логистиката, специализираните услуги и информационни технологии с офиси в 7 държави на Балканите и в Източна Европа. 

Над 9 години е член на борда и вицепрезидент на Американската търговска камара. Един от създателите на сдружение „Приятели на Докторската градина“, постигащо целите си за по-добра градска среда. Ръководител е на гражданската платформа AirBG.info за измерване замърсеността на въздуха с фини прахови частици. Над 1500 измервателни станции в цялата страна подават в карти за всеки голям град, в реално време, нивата на замърсеност на въздуха. 
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ