Качеството е нашият шанс да оцелеем
„Бритос“ е единствената българска бира, пробила на гръцкия пазар, казва Габриела Попова, изпълнителен директор и собственик на пивоварната
Източник: Тони Тончев
Габриела Попова е изпълнителен директор и собственик на пивоварна „Бритос“. Завършила е бизнес администрация в American University of Paris и MBA в Paris Graduate School of Management. Преди да поеме ръководството на „Бритос“, е работила в корпоративното банкиране в „Креди Агрикол“ и е била част от маркетинг екипа на Syngenta. Член е на Съвета на жените в бизнеса в България.
Текстът е публикуван в бр. 11/2021 г. на сп. Business Global.
Г-жо Попова, с какво се отличава пивото на „Бритос“ в сравнение с останалите бири на българския пазар?
Ние не можем да се състезаваме чисто финансово с големите пивоварни, които са представители на международни брандове и имат необятен ресурс, с какъвто не разполагаме. Затова изцяло залагаме на качеството и това ни дава предимство. Неслучайно сме и най-награждаваната пивоварна в Източна Европа, през октомври най-новият ни продукт Malt&Roses получи приза за най-добра бира на наградите World Beer Awards за България.
На Mondе Selection всяка година получаваме награди. Лансираната в края на лятото „Бритос Лайт“ също отива на тазгодишния Monde Selection, за да видим какво ще кажат експертите за нея.
Как стартирахте износа на бира и кои са основните ви пазари?
През 2013 г. започнахме да изнасяме за Гърция и към момента сме единствената българска бира, пробила на този пазар. Горди сме, защото гърците са заклети привърженици на техните марки и въпреки това успяхме да се наложим там. Постоянно увеличаваме количествата, които изнасяме, и стоим много стабилно на гръцкия пазар дори и през пандемията. Изнасяме и за редица други страни, като Кипър, Италия и САЩ, на финалната права сме за износ в Китай и Хонконг, където има силен интерес към новата ни бира Malt&Roses.
Какви са основните принципи, по които ръководите бизнеса и екипа си?
Основният ни принцип е в интеграцията на производството – всички процеси са затворени в едно помещение, като продукцията е изключително автоматизирана. Това, че сме разположени в Централна България, ни дава голямо предимство от гледна точка на логистиката, защото за бирата транспортът е от голямо значение. Нямаме собствени търговски представителства, защото бизнес идеята ни е да работим с дистрибутори, които подават заявки, транспортът им пристига при нас и те се занимават логистично от там нататък. Моделът с дистрибуторите е валиден и за чужбина – дистрибуторите подават желаните количества, разфасовки и видове бира и ние им изпълняваме поръчките.
Преди всичко изключително много държим на качеството, защото това е единственият начин да се конкурираме с останалите. Качеството е нашият шанс да оцелеем и постоянно изпращаме проби от продукцията ни в Берлинския институт за качеството на пиво, за да следим параметрите и не си позволяваме каквито и да е отклонения.
Кое помага най-много за разрастването на компанията в България и в чужбина?
Това, че сме по-малки, ни дава възможност много по-бързо да вземаме решения. При по-големите организации нещата се случват по-бавно и тромаво, докато при нас има 2 – 3-ма души, които вземат решение, през годините сме се напаснали и работим в синхрон. Също така целият ни екип е много сплотен. Освен това смеем да експериментираме, да изпробваме нови вкусове. Ето, все още няма друга опушена бира местно производство на българския пазар. Бирите ни като Hoppy Blond и Malt&Roses също са уникални продукти, които се радват на много голям интерес.
Ние действаме смело – преди 3 – 4 години сменихме изцяло визуалната си концепция, като заложихме на модерен дизайн на етикетите и бутилките, с вертикално изписване на бранда. Нещо, което също се среща рядко. Това съвпадна и с пускането на стъкления ни асортимент.
Какво е отношението към българската бира на другите пазари? Как успявате да пробиете?
По-често търговците ни търсят. Например от Италия се свързаха директно с нас. На други пазари ни намират чрез представителите си в България, които дистрибутират различни бири. Ние сме отворени навсякъде, където можем да срещнем разбиране и договореност.
Кое е най-хубавото и кое – най-лошото, което сте чули за вашите продукти?
Хубавото са всичките суперлативи, които виждаме и чуваме от клиенти в различни канали – Фейсбук, Инстаграм, има хора, които ни се обаждат директно по телефона в централата, за да споделят хубави моменти. Лошото е, че не навсякъде могат да ни намерят. Преди години имахме проблеми с румънска фирма, която ни доставяше кенове и доставките им постоянно закъсняваха, което се отразяваше и на изпълнението на поръчките.
Как ковид-пандемията се отрази върху вашия бизнес и на пазара на бира като цяло?
Както на 90% от другите бизнеси – доведе до абсолютна несигурност, пазарът много пострада от затварянето на заведения и магазини. Несигурността покрай коронавируса дойде много бързо, много неочаквано, чисто човешки, не само в бизнес отношенията, не беше ясно какво и как ще се случи. Иначе пандемията се случи преди началото на летния сезон на 2020 г. и това беше много критично за бизнеса. Имаше моменти, в които туризмът – български и международен, буквално спря. Чуждестранните туристи след това спряха да идват. Определено ефектът е много неблагоприятен.
Какви са основните тенденции на пазара на бира?
Наблюдаваме двете крайности – потребителите се насочват както към евтината бира, така и към качествената в лицето на крафт бирите. Ние се опитваме да обхванем и двете позиции – чрез продуктите си в пластмасови опаковки да достигнем до единия вид потребители, а чрез стъклото и премиум разновидностите на „Бритос“ да стигнем и до хората, които търсят нещо по-различно.
Как поскъпването на суровините и на цените на електроенергията се отразява върху производството на бира? Очаква ли се повишение на цените на пивото?
Ако забелязвате, по щандовете все още няма промяна в цените както при нас, така и при конкурентите ни. Но определено ситуацията е много сериозна. Имаме доставчици, които повишиха цените в пъти. Някои продукти като стъклените бутилки в момента се намират по-трудно. За цените на електроенергията дори не искам да говоря. Маржовете на печалба в момента са изпилени на максимум и се работи много трудно. Ситуацията не е розова и очаквам в началото на 2022 г. да има увеличение на крайните цени на бирата.
Какъв ще е следващият нов продукт на „Бритос“?
Търсенето и харесването на най-новия ни продукт Malt&Roses дори надмина очакванията ни. Лошото е, че така вдигаме още повече летвата за следващите ни продукти. Не искам да издавам плановете ни, но се надявам да направим пак нещо интересно, защото обичаме предизвикателствата.
Какви са прогнозите Ви за развитие на бизнеса през следващата година?
Надявам се чисто икономически нещата да се подобрят и да се запази феърплеят, който е характерен за българския пазар. Трябва да може да се работи спокойно, за да се създават качествени продукти и да се задоволява желанието на потребителя, защото в крайна сметка той е най-важният.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...