Бира с мъжко име

Екипът на великотърновската „Бритос“ не се страхува да експериментира и рискът си заслужава

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 08 February 2022 10:47 >
Бира с мъжко име
Текстът е публикуван в бр. 11/2021 г. на сп. Business Global.

Бирата е известна от хилядолетия и по българските земи, но едва ли сте си задавали въпроса как траките са наричали пивото. Според някои историци – „бритос“. Звучи познато? Точно така, това е и името на най-младата българска пивоварна, великотърновската „Бритос“. Тя е създадена през 2012 г. и е първата пивоварна, изградена в България след пауза от почти 50 години.

„Когато избирахме име, ни направи впечатление, че почти всички български бири са с женски имена – „Загорка“, „Каменица“, „Болярка“, „Леденика“… За да бъдем по-различни, искахме името да е от мъжки род и харесахме 

думата за пиво, която са използвали траките“

спомня си Габриела Попова, изпълнителен директор и собственик на „Бритос“ (интервю с Попова виж тук).

Габриела, съпругът ѝ Христо Попов и Антон Ненов, специалист с над 40-годишен опит в производството на пиво, са хората, които създават „Бритос“. Ненов е оперативен директор на предприятието. „Ние сме малка семейна пивоварна – не само защото нашето семейство работи в нея, но като цяло екипът ни е съставен от 5 – 6 фамилии“, казва Габриела Попова. В производството и администрацията на „Бритос“ работят 38 човека и това е почти същият екип, с който всичко започва преди 9 години.

В пивоварната са инвестирани около 20 млн. лв. Нейният производствен капацитет е 20 млн. л пиво годишно, което я поставя точно в горната граница на малките пивоварни. Предприятието е изградено от нулата върху терен от 13 дка със специално проектирани машини, произведени от европейските лидери в бранша. Производството е автоматизирано, пивоварната е една от най-модерните в региона. 

Началото не е лесно. Зимата на 2011 – 2012 г. е много студена, температурите в цяла Европа падат до минус 20 – минус 25 градуса, а екипът на Габриела Попова трябва да успее да стартира предприятието до май-юни, за да хване летния сезон. Защото бирата е сезонен продукт и при закъснение се губи цяла година. Доставките на съдове и други едрогабаритни инсталации закъсняват, движението по Дунав изцяло спира за определени периоди, когато реката замръзва. Несигурността дали потребителите ще харесат новия бранд, също създава напрежение – все пак от десетилетия не е създавана нова пивоварна.

Но усилията дават резултат, а притесненията бързо са забравени. За почти невероятния при тези условия срок от 8 месеца „Бритос“ е изградена и в началото на юни 2012 г. от инсталациите ѝ излиза първата продукция. Продажбите растат, а през 2013 г. компанията получава приза 

„Инвеститор на годината“ 

от Българската агенция за инвестиции.

Инвестициите в предприятието продължават. „Всяка година се добавя нещо ново или се подобрява съществуващото оборудване“, казва Габриела Попова. „Първоначално стартирахме с производство на бира изцяло в пластмасови (PET) опаковки. Тогава над 70% от пазара беше „ПВЦ“. С годините дойде необходимостта да направим инсталация и за стъклени бутилки.“ 

Сред познавачите на бира „Бритос“ е известна с основния си продукт – класическия континентален лагер с горчив хмелов привкус, но пивоварната налага на пазара и оригинални бири, които са отличавани в международни класации. „Бритос Опушена“ е на пазара от 2017 г., прави се с опушен малцов ечемик. Пивото с плътен тъмнокехлибарен цвят има специфичен аромат на дим, който прелива в този на хмела. За да създаде този продукт, екипът е изпробвал десетки рецепти със специални малцове и хмел.

През 2018 г. “Бритос” получи 

златен медал за опушената си бира 

в световната класация за качество World Quality Selections на института Monde Selection в Брюксел. Журито на конкурса е съставено от членове на Френската кулинарна академия, главни готвачи на ресторанти, отличени със звезди „Мишлен“ и други водещи експерти от света на храните и напитките. Но това не е първото отличие на пивоварната – през 2017 г. нейният лагер също бе отличен със златен медал в конкуренция с около 3000 продукта от над 80 страни. Пивото е носител на златен медал през 2015 г. и на сребърни медали през 2014 г. и 2016 г. в същия конкурс.

През 2018 г. „Бритос“ лансира и „Бритос Hoppy blond“ – високо охмелен лагер, за приготвянето на който са използвани пет различни вида хмел. Пивото е с приятни цитрусови нотки, с аромат на мандарина и дълъг послевкус.

Специално за зимните месеци през 2020 г. беше създадена бирата „Бритос Black Brew“. При нея са използвани 4 вида специални малцове, които създават наситен тъмен лагер с отчетлив аромат на кафе, леки нотки на тъмен шоколад и бисквити, а пяната му е плътна и кремообразна.

Тазгодишният хит е „Бритос Malt&Roses“ (малц и рози, бел. авт.) – уникална комбинация на базата на плътен пилзнер с добавка на листа от роза и розова вода в процеса на производство. Пивото е с наситен червеникавобронзов цвят и трайна пяна и има силен и плътен начален мирис на плодове и рози. Розата и елегантният етикет не трябва да ви подвеждат – това е наистина сериозна бира, с 6% алкохолно съдържание и 14% сухо вещество.

„Искахме да направим традиционна бира, но в нея 

да има нещо различно, уникално 

Помислихме с какво можем да спечелим потребителите на международните пазари – България е най-известна в чужбина с розата. И така се наредиха нещата. Но направихме много опити, преди да стигнем до крайния продукт“, разказва Габриела Попова за създаването на бирата с роза.

Почти от началото на своята история „Бритос“ изнася продуктите си, като стартът е с Гърция. Към новата „Бритос Malt&Roses“ също има сериозен интерес от чужбина, който достига до Китай и Хонконг.

Пандемията с коронавируса предизвика сериозни проблеми сред почти всички сектори, включително и производството на бира. По данни на Съюза на пивоварите в България през 2020 г. пазарът на пенливата напитка у нас се е свил с 5%. Засега данните показват, че и през 2021 г. нивата остават същите. Но Габриела Попова вижда лъч светлина във ваксините, които дават надежда, че ситуацията ще се нормализира и следващото лято може да е по-успешно от предходните. Както и да зарадва ценителите на бира с ново предложение от малката голяма пивоварна.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ