Бизнесът на един банатски българин
Георги Калчов внася високотехнологични полимерни композити, които се използват в различни модерни индустрии
Ако работата на Георги Калчов не му беше и хоби, едва ли щеше да издържи повече от година-две.
Текстът е публикуван в брой 10/2021 г. на списание Business Global
Обикновено свързваме българите, потомци на изселници, с културни връзки и образование в родината. А сред тях има и реализирали се тук като бизнесмени. Такъв е Георги Калчов, роден през 1981 г. в Западна Румъния, в област Банат, близо до границата със Сърбия и Унгария. В тази мултиетническа област, която до Първата световна война е част от Австро-Унгария, живеят българи, сърби, унгарци, словаци и германци. Българите са католици от Чипровско, Плевенско, Търновско и пр., емигрирали там след Чипровското въстание през 1688 г.
Георги учи в селото си Стар Бишнов, село с около 5000 жители тогава, където е и най-голямата българска общност в Румъния. Там от 5-и до 12-и клас изучава по 4 часа седмично и български език. Всичките му роднини са българи и всъщност българският му е майчин, но в разговорна среда е по-архаичен, близък до езика, който са говорили българите преди над 3 века.
Завършва през 2009 г. стоматология в Тимишоара, но не работи по специалността си, а става представител на френската Axson Technologies за Румъния, внасяща високотехнологични полимерни композити, които се използват във високотехнологични индустриални сфери, като авиоиндустрията, понеже са изключително леки.
През 2013 г. се заселва във Велико Търново, за да бъде представител за България на същата фирма, вече част от швейцарския консорциум Sika. За да извършва бизнес дейността си, две години по-рано е регистрирал „Нежна-Банат“, на която е едноличен собственик и управител. Търново е областен град в центъра на страната, което му позволява да се движи във всички посоки, а има клиенти във всички области на страната. Баща му е завършил история във Великотърновския университет, а сестра му – психология. Търново не е Тимишоара с нейните над 400 000 души население, но за Георги е много практичен град, има си всичко необходимо.
Сред клиентите на Георги Калчов е производител на автожирове. Това са малки хеликоптери от свръхлеки елементи, направени изцяло от полимерни композити, фиброармирани с въглеродни влакна. Сглобяват се в Правец, двигателите се доставят от Австрия.
„95% от работата ни е да доставяме материали и ноу-хау как да се ползват“, обяснява Калчов. Миналата година „Нежна-Банат“ ЕООД е имала оборот от половин милион лв. продажби, тази година очаква малък ръст. Контрагентите ѝ са български и чужди фирми, ориентирани към модерните технологии и изнасящи на външни пазари. Затова идва в България, понеже това е нова бизнес ниша. Румънският пазар е просто по-голям и по-развит заради повечето чужди инвестиции, включително в този бранш.
Благоприятна среда
Калчов не е срещал никакви пречки от страна на държавата, дори обратно, всичко, което му е било необходимо, за да развива бизнеса си, се е случвало много ефективно и бързо. Бизнес средата оценява според това дали има контрагенти за неговия бизнес. А той е динамичен и пали любопитството му. Фактът, че всяка година фирмата му има малък ръст, означава, че постоянно намира нови клиенти.
Калчов не се е срещал и с корупция, защото не работи с държавата. Контрагентите му имат развити бизнеси и инвестират в нови материали и технологии.
Не страда и от липса на работна ръка, защото планира да има най-много още един работник. Част от дейностите, като счетоводство, реализира като външна услуга. Преимуществото на България за него безспорно е данъчната система, която намира за много добра.
„Нежна-Банат“ работи с Института по полимери на БАН и с Техническия университет в София, които имат свои научно-приложни проекти, като например разработките на ТУ на малки автомобили и автомобили на водород. За Калчов е от голямо значение да поддържа връзки с тях, защото те имат контакти в цялата страна, от които и те се възползват.
Предприемачът дистрибутор пътува из цяла Европа, има над 15 доставчика – 3 от Великобритания, 3 от Франция, 4 от Германия, 3 от Италия, по един от Нидерландия, Чехия, Словакия и др. За да ползва високотехнологичните материали обаче, е нужно да е изключително добре запознат с всички спецификации и технически подробности, които му подават производителите, а той комуникира с клиентите.
След време може да открие малък офис и склад в София, защото над 50% от бизнеса му вече е в столицата, която сама по себе си е голям пазар. По-следващата стъпка би била започване на самостоятелно производство, но това засега е само идея. Високотехнологичните материали пак ще се внасят, но тук ще се произвеждат изделия от тях.
Калчов планира в средносрочен план да разширява дейността си, за което ще разчита на кредити. Засега смята още малко да развие търговията. Още повече че вече си има конкуренти, макар и засега в по-ниския, по-масов клас материали, които са на много по-ниски цени. Такива материали вече се произвеждат и в Турция, Индия, Китай.
Няма различни манталитети, има различни хора
Банатският българин не смята, че хората днес се делят манталитетно по региони, че балканците например сме мудни и некооперативни. А дали липсата на базисно доверие в човека пречи на бизнеса? Безспорно, категоричен е, че успешен бизнес без доверие няма. Но България му изглежда добре и в това отношение, само в отделни случаи е имало проблеми, като впоследствие те се били решавани.
Не е имало специално отношение към него, защото е хем чужденец, хем българин. Има двойно гражданство. Българско, по произход, е получил още като съвсем малък – баща му често идва след 1990 г. в прародината.
Калчов не се интересува особено от политика, въпреки че си дава сметка за влиянието ѝ върху бизнеса. Проевропейски настроен е дори само защото доставчиците му са от Западна и Централна Европа.
Очакванията му са, че ако България се присъедини към еврозоната, цените на материалите, които внася, няма да се повишат, но трудовият пазар тук ще поскъпне, защото потребителските цени ще скочат, а оттам и заплатите. От което пък изделията на клиентите му ще поскъпнат. Има много познати в Словакия, която въведе еврото още през 2009 г. От тях знае, че там, освен че са поскъпнали стоките, са скочили заплатите, но не в една и съща пропорция. И смята, че това вероятно ще стане и у нас.
Би желал Еврокомисията да е по-организирана, а ЕС да е по-интегриран, защото Съюзът още няма обща финансова и социална политика, а отделните членки са още много различни и разликите между тях трябва да се стопяват по-бързо.
Хобито му е работата, още повече че са малко хора във фирмата и тя му отнема много време. Започнал е от нула и не вижда как би успял, ако работата му не беше и хоби, щеше да се откаже след година-две.
Първите 5 години в България е посещавал предимно индустриални зони, но вече отделя и повече време за туризъм. Тази година е почивал у нас на Черноморието. Интересни са му също големите градове в България. Просто защото за Георги прародината освен всичко друго е едно много добро място за бизнес.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...