Бизнес с ДНК на експанзия – Асен Христов, „Еврохолд“

Какво може да прочетете в новия брой на BGlobal

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 01 October 2021 09:11 >
Бизнес с ДНК на експанзия – Асен Христов, „Еврохолд“
Органичен растеж, постоянна експанзия. Така може да се определи историята до лятото на 2021 г. на „Еврохолд“, най-големият по приходи публичен холдинг в България. Систематично разрастване на основната бизнес дейност, застраховането, до 14 пазара и 915 млн. лв. премиен приход за пандемичната 2020 година. Лятото на 2021-ва холдингът приключва успешно най-голямата сделка в историята си, най-голямата и за България в последните години –

придобиването на бизнеса на ЧЕЗ в страната.

С което активите на холдинга ще се удвоят, надхвърляйки 3 млрд. лв. А мениджмънтът му вече гледа напред, към нови придобивания както в застраховането, така и в енергетиката - двата „стабилни крака“ на „Еврохолд“ според Асен Христов, председател на Надзорния съвет на холдинга. Въпреки историята на сделката за ЧЕЗ и странните трансформации в позицията на антимонополния орган Христов убедено твърди, че регулираният бизнес е добър бизнес навсякъде по света, дори в България. „Първо, защото е предсказуем. Второ, инвеститорите го харесват, защото има определен контрол. И трето, регулираният бизнес е в сектори, в които има гарантиран марж на печалба и конкуренцията е по-малка“.

Правили сме и грешки, разраствайки се навън – в началото бяхме решили, че хората навсякъде (в региона на ЮИЕ, бел.ред.) имат една и съща култура и манталитет, разказва Христов. Опитът ги учи обратното. Учи ги още нещо – няма логика да сменят мениджмънта на едно дружество, ако са го харесали. Затова „в 90% от случаите купуваме един бизнес заедно с мениджмънта“, казва Христов. И поставя екипността на първо място в скалата на качествата, необходими за успеха.

Доставчик на храна и маркетплейс за ресторанти, които извършват собствена доставка, като им дават повече власт сами да управляват присъствието си на платформата. Така накратко обобщава бизнес модела на Takeaway кънтри мениджърът на компанията за България Юлиана Хартарска. Родена от идеята на нидерландския студент Йитце Гроен да доставя храна, през годините компанията привлича мултимилионни инвестиции, изкупува конкурентни бизнеси и през 2006 г. става публична, с

пазарна капитализация от 996 млн. евро.

Запазвайки един и същ модел на управление, едни и същи практики на всички пазари, на които оперират. Една от които е намаляването на въглеродния отпечатък. „Бяхме първите куриери, които въведоха в България електрически скутери и електрически велосипеди за доставка“, казва Хартарска и допълва, че предоставят на партньорите си, ресторантите, биоразградими опаковки за храна. Това от гледна точка на екологичния отпечатък. А от бизнес гледна точка, освен платформа, Takeaway се стреми да помага на партньорите си да растат заедно, подпомагайки ги с технологични решения.

Решения, които са в основата на бизнеса на Visa, най-голямата компания за дигитални разплащания. България е страна с голям потенциал, просто защото базата е ниска – разпространението на картовите разплащания е далеч от средноевропейските нива, особено сред малкия и среден бизнес. Но това създава значителни възможности за растеж с помощта на най-новите технологии, смята Севдалина Василева, генерален мениджър на Visa за България, Гърция и Кипър – нашият пореден участник в лидерската рубрика „Ателие 12 и 5“. Бизнесите все повече ще развиват директни онлайн канали, но това само ще засилва факта, че успешната формула е в съчетанието на пространството и възможностите на технологиите с

мисълта, усета и интелекта на човека,

убедена е Василева. Затова и с такава страст говори за Програмата за иновации Visa: „В България има много умни и талантливи хора, с идеи и оригинални решения, които се нуждаят от подкрепа, за да ги реализират“.

Един от тези таланти е създателят на платформата „Уча.се“ Дарин Маджаров. Започнал с видеоуроци от Белгия, където е студент, за да обяснява разбираемо химията и физиката на сестра си в София. И постепенно е погълнат от идеята да „преведе“ на атрактивен и разбираем за децата език скучната учебна материя, правейки следващата крачка: „В уроците не гледаме само да обясним материала на учениците, а да ги запалим, да ги вдъхновим“, казва Маджаров. Така братската помощ се превръща в бизнес за 6 млн. лв., а печалбата се инвестира за навлизане на други пазари. Целта на Маджаров е след 10 години „Уча.се“ да е основен стълб в образованието в България, Румъния, Испания, Италия и другите държави, където платформата ще работи. Амбициозно, което не означава непостижимо.

В броя може да прочетете още защо вицепремиерът Атанас Пеканов е привърженик на кейнсианската политика на ЕС, особено в периоди на криза, и как подрежда най-важните теми за развитието на България.

И как компаниите да оценяват новите климатични изисквания и да представят ефективно собствената си адаптация, представено от консултанта Иван Паспалджиев, denkstatt България. Пред такава адаптация и промяна са изправени и градовете – за възможностите разсъждава урбанистът Калоян Карамитов.

Не забравяме и темата за България през тази година - изборната 2021-ва. Защо експертното правителство е мимикрия на политическото ще разберете от политолога Любомир Топалов. А в интервю за BGlobal писателят Алек Попов обяснява как истинската причина за изборната въртележка е, че нацията ни се намира в състояние на дълбоко разединение, граничещо с културна война.

Всичко това може да прочетете в новия брой на BGlobal. В който ще се срещнете и с още много интересни автори.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ