Чуй гласа на интернет

Подкастът дава уникален шанс на марките да получат вярна аудитория срещу минимални разходи

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 13 September 2021 08:53 >
Чуй гласа на интернет
Текстът е публикуван в бр. 6 на сп. Business Global.

                           Бисер Костадинов е копирайтър и акаунт в агенция Digital Vision.

Бисер Костадинов


Подкастите са на мода. През 2021 г. (може би заради пандемията, но далеч не само) те изживяват истински бум, включително и в България. През април т.г. в света съществуват над 2 млн. подкаста, а качените епизоди са 48 млн., сочи проучване на Edison Research. За сравнение през 2018 г. тези цифри са били доста по-скромни – съответно 550 000 и 18,5 млн. епизода, според FastCompany.

Подкастът (podcast), чието начало е през 2006 г., е предаване, което не се излъчва на живо в ефир, а се записва и след това се качва в интернет като файл. Той най-често е аудио, но може да е и видео, или и двете. Потребителят го сваля безплатно и в удобно за него време слуша или гледа поредното издание на смартфон, компютър, таблет. За разлика от радиото и телевизията, които са скъпи медии, подкастът има нужда само от добър микрофон, техника за записване, познания за редакция, монтаж на звук и RSS емисии, възможност файлът да се качи онлайн. И разбира се, от подготвени, находчиви и с добър глас създатели.

Днес маркетингът, който е мултиканален – социални медии, имейл маркетинг, видеоклипове, писмено съдържание, реклама, директен маркетинг, - сериозно навлиза и в подкастите. Но дали винаги действа с кадифена ръкавица, както в случая е препоръчително? Директното и често споменаване на продукт или услуга по време на епизода, както и призивите за покупка може да имат обратен ефект.

Целта на подкаста не е толкова да продава, колкото да привлече вниманието към бизнеса, да повиши информираността за марката и да събере ценна база от имейли на потенциални клиенти. А за да се случи това, трябва до най-малката подробност да се познава идеалният клиент: по пол, възраст, семейно положение, източник и размер на доходите, хоби и интереси.

За всеки подкаст е важно да се утвърди като надеждна медия, на която слушателите имат доверие. Само тогава те ще направят следващите крачки – ще се информират за марката и ще извършат покупка. 20% от слушателите на подкасти са купили продукт или са ползвали услуга, след като са чули за тях в епизодите, сочи статистиката на Semrush. 

Златната аудитория

Високообразовани и със стабилни доходи – това е краткият профил на потребителите на подкасти, сочи изследване на Edison Research. Те слушат епизодите в колата, докато чакат в поредното задръстване в големия град на път към офиса, докато вършат основната си работа или вечер, когато спортуват във фитнеса. И го правят, защото нямат време да влязат в любимия си блог. 

Това е страхотно предизвикателство за маркетинга – да спечели тази златна аудитория за подходящата марка. Но означава тя да бъде облъчена по подходящ начин с правилните съобщения. И може да разчита на успех, защото най-голямата сила на подкаста е, че той дава на потребителите точно това, което те очакват да чуят, задоволява най-голямата им потребност в момента.

Подкастът е перфектна възможност за ангажиране на целева аудитория и за изграждане на истинска общност около марката. По-голямата част от потребителите, които сърфират в дигиталното пространство, днес се информират само като разглеждат снимките и заглавията на публикациите. Трябва нещо сериозно да ги провокира, за да проявят желание да прочетат цял текст. При подкаста се случва точно обратното – слушателите се фокусират върху целия епизод, отделяйки от ценното си време, за да чуят какво им се казва.

Единственият минус е, че аудиторията не може да взаимодейства с авторите на подкаста или другите потребители. Този недостатък може да бъде преодолян, като слушателите се препратят към сайта на подкаста или към профил в социалните медии, където може да намерят всички координати за по-директна връзка. По-прекият достъп може да бъде обвързан със задължителна регистрация, включваща доброволно предоставяне на имейл, което е чудесна възможност за ефективно маркетиране на продукти или услуги.

Медия при поискване – това е най-специфичната черта на подкаста, която е и най-трудна за постигане. Защото: 

1) Трябва да се създаде съдържание, което говори директно на потребителите, а това изисква изключително добро познаване на аудиторията. 

2) Авторът трябва да стане доверен съветник и приятел на слушателите си. Важно е да има светкавичен инстинкт и да отговаря на най-спешните въпроси, вълнуващи аудиторията. 

3) В ерата на инфлуенсърите, които продават повече лъскава визия, отколкото смислено съдържание, подкастът разчита на други ценности, в които егото е на по-заден план.

Google пресмята, че през 2020 г. 27% от търсенията са гласови, като този процент бързо ще расте през следващите години, защото потребителите ще искат да намират нещо само с няколко думи, което след това ще може да слушат по всяко време и на всяко устройство. Затова уебсайтовете и блоговете сериозно трябва да помислят как да се оптимизират за гласово търсене. Ако марките свържат подкаста си с уебсайта, блога или онлайн магазина си, ще направят съдържанието си по-леснодостъпно за гласово търсене. 

Отделните епизоди от подкаста се индексират от Google, което е отлична възможност за оптимизация на бизнеса. Всеки епизод е на отделна тема, което още повече улеснява оптимизацията, изпращайки авторитетни сигнали към Google, и така увеличава шансовете за по-предни позиции при търсене. Подкастът добавя допълнителна стойност на домейна на марката, което е добър знак за Google, който започва да дава на фирмения сайт по-висок ранг при търсене по определени ключови думи. Още един голям плюс: оптимизацията на подкастите за търсачки е много по-лесна, отколкото при уебсайтове или блогове.

Подкастът дава уникалния шанс на марките да получат вярна аудитория срещу минимални разходи. Ако се сравнят разходите за производство на подкаст и видео за YouTube, то първият е безапелационен победител. Същата констатация е валидна, ако се сравнят разходите по поддръжка на подкаст и на фирмен блог.

В момента има голям бум на подкастите, но засега конкуренцията е в пъти по-малка, отколкото в YouTube. Нито един от големите играчи в дигиталния свят няма безплатно да рекламира уебсайт или блог, но когато се отнася до подкастите, нещата са по-различни. Това правят Apple/ iTunes и Spotify, чиито класации на най-добрите подкасти са особено популярни. Подкастите може да се качват и на платформите Google Podcasts, TuneIn, Blubrry, Castbox, PocketCasts…

Как една марка може да присъства ненатрапчиво във всяко издание на подкаста? Достатъчно е да се спомене в 1 – 2 изречения, които елегантно да препратят към уебсайта, където потребителят да научи повече.

Не е лесно

Да правиш подкаст, не е като да си инфлуенсър или да имаш канал в YouTube и TikTok – качваш снимка или кратко видео, и толкова! Тук няма лъскава визия, а се разчита на съдържание и смисъл. Нещо, което с всеки изминал ден ще се среща все по-рядко! Подкастът трябва да хване вниманието на слушателите още от самото начало и да го задържи до финала, а това не е никак лесно.

Подкастът е истинска журналистическа работа, която изисква предварителна подготовка, аналитично мислене, бърза реакция по време на разговора, обширни познания. И не на последно място – висока говорна култура, отлична дикция, приятен глас.

Ако в Instagram може да се стане звезда с една по-гореща снимка, а в YouTube с по-скандално видео, то с подкаста няма как бързо да станеш суперпопулярен. Минава време, необходими са усилия, преди да се намери подходящата ниша и аудитория, към които да се пригоди съдържанието. Средата в момента е изключително конкурентна, защото всеки голям уебсайт, радио, телевизия или продуцентска компания правят подкаст.

Друго предизвикателство е постоянството. Натрупаният опит до момента сочи, че най-добре е всяка седмица да има поне по един нов епизод. А това изисква сериозна работа – теми, гости, сценарии, въпроси. И така седмица след седмица, за да може форматът да се наложи. Само един пропуск, и губите потребители.

Подкастът изисква освен журналистически опит и познания по реклама, пиар и маркетинг. Вярно е, той гради имидж и познаваемост на марката, но не носи голяма възвръщаемост на вложените инвестиции, която да е сравнима с рекламата например. Ако марките се опитват да промотират подкаст с идеята, че ще спечелят хиляди последователи, ще останат разочаровани. Неговата сила е в привличането на фокусирана група хора със сходни интереси, която в бъдеще ще е вярна на каузата, но няма как да стане масова.

В България подкастите също са във възход, но засега в тази територия битуват персони, станали известни с това, че са просто „известни“. Рядкост са реалните авторитети и истинските журналисти. А без тях този формат ще се окаже поредната мода, родила звезди за един ден.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ