Чисто и топло

Най-важните съставки в качественото общуване изглеждат прости и логични, но не се постигат лесно

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 20 June 2021 21:38 >
Чисто и топло

Текст от Ани Хира*

 

Случи се нещо много интересно в ковида – докато се отдалечавахме едни от други, всъщност се сближавахме – физически, ментално, духовно, за да се преоткрием и да създадем нова основа на това, което е истински ценно и потребно. В работата започнахме да говорим повече за хобита, домашни любимци, рецепти и всякакви общи теми. А в дома – да се учим да намираме моменти на усамотение и „време за себе си“, за да съхраним мира.

Това, което сега е много силно проявено и видимо, е нуждата от качествено общуване. Както в дома ни, така и в работата – за да е уютно и хармонично, е важно да е чисто и топло. Тези принципи се оказват най-прости и логични на теория и не толкова на практика.

Чистотата в общуването означава искреност, интерес към другия, зачитане на неговата идентичност, значимост и принос в работата. Има една много вярна концепция в бизнеса и тя е, че „това, което съм, определя нещата, които правя, за да получа нещата, които искам“.  Не можем да се проявяваме в своята пълнота, ако не сме открили онова, което ни прави толкова специални или най-малкото, което ни се удава с лекота. Ние, хората, не сме научени да си задаваме въпроси и да търсим отговорите в себе си, а често се обръщаме навън, за да получим чуждото одобрение, подкрепа, оценка или критика.

Чистите отношения са базирани на това да можем да отстояваме позицията си с достойнство, да сме готови да влезем в спор и дори да изгубим приятел или определена позиция. Понякога може да платим висока цена. Често прибързваме с решенията и реакциите на база сходен предишен опит. А понякога е нужно да се сложим на пауза, да сме обективни и готови да признаем грешката си. Това изисква кураж, смирение и обиране на егото, но вярвам, че всеки от нас носи своя морален и етичен компас в себе си. Да можеш да се изправиш честно и да кажеш на глас: „Не съм съгласен“, „Ти сгреши“, „Има и друг начин“, или просто „Съжалявам и се извинявам, защото не бях прав в тази ситуация“, е въпрос на чест и уважение предимно към себе си.

За моя радост работя с организации, в които подобен тип култура се цени високо. Виждам колко усилия и енергия отнема да си умерен в избора на думи и подход към съответния човек. Истината често е неудобна и се изисква определено ниво на мъдрост и зрялост, да си отворен и готов да слушаш, без да приемаш нещата лично. От друга страна, когато това се възпита в екипа, както при децата у дома, общуването става по-лесно, по-приятно и по-свободно. Свързано е с желанието и умението ни да се променяме, да избираме начина, по който да реагираме.

Трудността при чистите отношения идва и от това, че не е нужно да си казваме всичко докрай. Разбира се, че имаме мисли и информация, която е наложително в някои случаи да остане за наше лично ползване, да бъде наш инструмент за по-нататъшно развитие на човека, а не за манипулация. И казвайки това, се сещам и за разликата между манипулация и мотивация и тя е в намерението, което влагаме. По-лесно е да излъжеш, отколкото да си честен и открит. Но не ценим ли именно онези хора в живота си – бизнес партньорите, приятелите, които не се налага да се преструват или премълчават неща, от които се предполага, че ще ни заболи. Но знаят, че преодоляването им ще има оздравителен ефект и често е най-доброто или дори единствено решение. Както казва Стивън Кови, автор на едни от най-влиятелните книги за управление, “повечето хора не слушат с намерението да те разберат; те слушат с намерението да отвърнат на удара”. 

Ако трябва да кажа в 5 стъпки каква е тайната на чистото общуване, те биха звучали така:

1. Слушайте, за да разберете, а не за да отговорите. Неразбирането между хората често е резултат от невъзможността да чуем какво точно ни казват, защо и как. Дейл Карнеги, американски писател и мотивационен лектор, съветва: „Ако се стремите да станете добър събеседник, станете преди всичко добър слушател“.

2. Бъдете искрени дотам, докъдето не наранявате другите. Споделянето е важно, но не е нужно да се знае всичко, а колкото е достатъчно за конкретната ситуация и момент.

3. Търсете обща основа, на която да стъпите. Невинаги постигането на консенсус е възможно, но когато сте наясно с опциите, които са налични, е по-лесно да изберете „по-малкото зло“ и да вървите напред.

4.Бъдете наясно с границите на възможностите си. Това означава да познавате себе си, да преценявате вярно какъв обем работа можете да поемете, да сте наясно с нивото на компетентност, което сте стигнали. И да сте обективни в предлаганите решения.

5. Знайте кога и на кого, за какво да кажете „да“ или „не“. Много хора не умеят да казват „не“ от страх, а всъщност между „да“ и „не“ има един път и различни възможности, които могат да се изследват, ако има двустранно общуване.

Постигането на тези прости 5 принципа изисква умело лавиране между информацията и правилата за управление на хората. Дали мениджърът ще се справи, зависи от личните му качества, от зрелостта на компанията и на екипа и от културата, която се изгражда в организацията.

Нека не забравяме, че ние сме изтъкани от 90% емоции и независимо че се опитваме да рационализираме всичко и да се доверяваме повече на фактите, истината е, че често вземаме решения именно на база на чувства. И ето тук идва значимостта на това общуването да бъде „топло“. Много важни са уменията да изграждаме среда и усещане в околните и в себе си за приемственост, за принадлежност, за споделеност и за сплотеност.

На практика това се случва чрез доброто отношение и добрата дума, чрез искрената усмивка, чрез това да се интересувате от другия и да имате общи теми за споделяне. Тук са важни и похвалите и поощренията, когато са искрени и заслужени, както и изграждането на близост, базирана на познаване на хората и на личността им.

Ние се свързваме през общуването, а то може да бъде топло, когато има доверие, желание и взаимен интерес. Искрено се надявам да има повече хора, които са попадали на човечни мениджъри, които притежават нужното ниво емоционална интелигентност и емпатия и са усетили колко е различно, когато се подхожда човешки, а не от позиция на силата. Никой не обича да се чувства потиснат от доминиращо присъствие. Ако се замислите, и във вашия живот най-добрите ви учители и мениджъри едва ли са били онези екстремно изискващи и постигащи всичко на всяка цена. А по-скоро по-смирените, по-благите в присъствието си, но не по-малко категорични и изискващи в постъпките и резултатите си.

Топлината и чистотата са свързани с изразяване на най-съкровените човешки потребности, които в ковид-кризата са все по-нужни, за да оценим истински и преосмислим ценностната си система. Лоялността не се гради само на база добри резултати и висока заплата, а основно на добри отношения, утвърдени във времето през човечността.

Или, както казва американският мислител и писател Ралф Уолдо Емерсън: „Да се смееш често и по много, да спечелиш уважението на интелигентни хора и обичта на децата... да цениш красивото, да откриваш най-доброто у другите, да оставиш света малко по-добър... да знаеш, че дори един човек диша по-леко, защото те е имало. Това е успех!“.

 

*Ани Хира е собственик на фирма „Хюга БГ“, която работи за създаването на среда, подкрепяща развитието на бизнеса и личността.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ