Слагаме край на ограниченията

Започнахме нов етап в развитието на фиксирания интернет - 10 Gbps услуги са вече тук, казва главният изпълнителен директор на "Виваком" Атанас Добрев

Пламен Енев
Пламен Енев / 10 June 2021 10:06 >
Слагаме край на ограниченията
Атанас Добрев
Текстът е публикуван в бр. 3 /8/ на сп. Business Global.

- Пандемията накара хората да прекарват много повече време в мрежата, използвайки устройствата си постоянно. Това ли провокира новите ви мобилни планове за неограничени данни?     Атанас Добрев постъпва в Българската телекомуникационна компания през септември 2008 г. на поста главен финансов директор. От юни 2013 г. е член на Управителния съвет и поема изцяло оперативното ръководство на компанията на поста главен изпълнителен директор. Преди присъединяването към екипа на БТК Атанас Добрев е заемал позициите финансов и административен мениджър на „Орифлейм България“, а в периода 2001-2008 г. е главен финансов директор на Глобул. Атанас Добрев има MBA по финанси и счетоводство от Rollins College, Crummer Graduate School of Business, във Флорида, САЩ, както и магистърска степен по международни икономически отношения от Университета за национално и световно стопанство в София.

- Глобалната здравна криза доказа, че нашият бизнес има ключова роля, за да останем свързани дори когато сме физически разделени. Телекомуникациите се наложиха като свързващото звено, което позволи на обществото да функционира сравнително нормално във форсмажорни обстоятелства. Цели сектори преминаха към работа от разстояние,  а образователната система продължи да функционира дистанционно. Хората започнаха да извършват много голяма част от ежедневните си дейности като пазаруване или банкиране онлайн. Но въпреки това потреблението на мобилни данни на човек в България е по-ниско, отколкото в най-развитите държави. Затова почувствахме, че трябва да направим нещо революционно. Нещо, което да освободи нашите клиенти, нещо, което да ни превърне в истински партньор! 

Ето защо започнахме първи в България да предлагаме истински неограничени мобилни планове. С тях Виваком дава свобода на потребителите да използват неограничени национални минути за разговор и неограничени мегабайти на скорост по избор – до 50 Mbps или 150 Mbps в доказано най-бързата мобилна мрежа  в Европа според Оокlа. Те включват и неограничен брой ММS-и и SMS-и, както и редица допълнителни включени услуги, като облачно пространство, достъп до музикалната стрийминг платформа TIDAL и нашия дигитален портфейл Pay by VIVACOM. Ключовото предимство на Тарифите UNLIMITED е, че скоростта на връзката не пада след изчерпване на количеството мегабайти и не е нужно клиентът да се ограничава и да следи потреблението си. До този момент продавахме минути и мегабайти, с новите ни планове ние продаваме нещо много по-просто – връзка без граници, без лимити и без ограничения!

- Вие сте в кухнята на телекомуникационния сектор по време на цялата му трансформация от просто мобилни оператори до технологични компании, които предлагат интернет, телевизия и решения за управление на бизнеса, базирани на облачни технологии и IoT. Колко лесно се случи това?

- Тази трансформация е резултат на дългогодишни усилия, адекватни решения в правилния момент и сериозни инвестиции. Ние бяхме първият телеком, който обедини всичките си продукти и услуги под една обща марка и така гарантира с името си за качеството на всяка една от тях. Началото бе трудно и рисковано, но се превърнахме в интегриран телеком от ново поколение. Този риск не само ни изведе до лидерското място по общи приходи в сектора, но и ни помогна да се задържим на тази позиция за седма поредна година. Изградихме корпоративна култура, която поставя фокуса върху клиента. Инвестирахме и развихме иновативни продукти, като пакетни услуги, мрежата LoRa, VoLTE и VoWiFi за мобилната мрежа, платформата VIVA Smart, мултимедийния портал за телевизионно и филмово съдържание TV GO и много други. 

През 2020 г. реализирахме серия технологични постижения и дори поставихме и рекорди – мрежата на VIVACOM беше отличена два пъти подред за най-бърза в Европа, което е огромно международно признание за компанията. Започнахме нов етап в развитието на фиксирания интернет – от 10 Gbps в оптичната си мрежа. И още – през годините станахме свидетели на бурно развитие на мобилните технологии. Смениха се няколко поколения мобилни мрежи – 3G, 4G, 4.5G, за да стигнем и до първата търговска 5G мрежа в България, която стартирахме миналата година. Всички тези постижения са резултат на постоянния ни стремеж към иновации и висококачествени услуги, които подобряват живота на хората. 

- Кога 5G ще може да се използва масово в България според Вас?

- По-скоро, отколкото очаквате! Прогнозирам, че до 3 години мобилният трафик в 5G мрежата ще е повече от трафика във всички други мрежи. За да можем да се развиваме бързо, стартирахме първата търговска 5G мрежа в централните градски части на 27-те областни града чрез иновативния метод за динамично споделяне на спектъра, което позволява една и съща честота да се използва както за 4G, така и за 5G. 

Ще продължим да разширяваме покритието и капацитета на мрежата от пето поколение там, където виждаме, че клиентите ни имат нужда. Първоначално очакваме това да са големите градове и индустриални центрове, тъй като предимствата на 5G като висока скорост и ниска латентност ще бъдат от ключово значение за развитието на бизнеса и автоматизацията на цели сектори. 

Ползването ѝ от крайни потребители ще се развива в паралел с обновяването на мобилните устройства, които клиентите ползват. В момента всички телефони от висок клас вече имат 5G. Най-късно догодина това ще стане и за масовите телефони и тогава ще настане истински бум в използването на тази технология. А най-хубавото от всичко – потребителите просто ще имат бърз и сигурен интернет на телефоните си, без да мислят каква технология използват.

- Предвид развитието на изкуствения интелект и новите технологии как виждате бъдещето на компанията и телекомуникационния сектор?

- Бъдещето на компании като нашата е да излязат от рамките на строго телекомуникационните услуги и да предлагат цялостни технологични решения както за крайните си клиенти, така и за бизнеса. Ние отдавна сме поели по този път. За да е успешен, разбира се, той включва партньорства с правилните производители, разработчици и доставчици в целия процес на създаване на решението. Вече няма да говорим за продукта или за услугата, а за завършено решение, което решава проблем на клиента. Очакваме ние в повечето случаи да сме „лицето“ на това решение пред клиента, да гарантираме неговото качество и да носим отговорност за удовлетвореността на потребителите. 

Ето защо бъдещето на всички компании, ангажирани в сферата на технологиите, е да си сътрудничат помежду си, за да създават и предлагат такива решения, които да подпомогнат и подобряват живота на хората и на обществата. Виждаме реални примери с услугите за умни градове, които помагат на общините да се справят с проблеми като замърсяване на околната среда, управление на трафика и сигурността и редица други. Въвеждането на изкуствен интелект, виртуална и добавена реалност и автоматизацията на процеси правят бизнеса по-ефективен и конкурентоспособен. А с развитието на новите технологии като 5G и 10 Gbps оптични мрежи те ще стават още по-достъпни. 

- Доколко важно е устойчивото развитие на компанията за Вас и как се отнасяте към корпоративната социална отговорност, опазването на околната среда и въобще добавената стойност, която едно дружество може да даде на обществото?

- За нас устойчиво развитие е това, при което развиваме бизнеса си успешно, отговаряме на нуждите на заинтересованите от него страни – акционери, служители, клиенти, партньори, но без да ощетяваме бъдещите поколения и ресурсите, от които те ще имат нужда. 

Работим с мисъл за дългосрочно развитие и присъствие на този пазар и в това общество. Преценяваме бъдещите последствия на решенията и действията, които вземаме днес. Следваме тази стратегия много отдавна и вярваме, че е правилна. Нещо повече – всяка година обобщаваме резултатите от своята дейност в публичен интегриран доклад, който всеки може да види на сайта ни. Публично отчитаме както финансови показатели, така и други значими измерители за последиците от дейността ни върху околната, икономическата и социалната среда. Вярвам, че това показва изключително отговорното ни отношение по тези важни теми.

Корпоративната социална отговорност е важна част от това цялостно поведение на компанията ни. Имаме дългогодишни традиции в тази посока и подкрепяме значими каузи за обществото в областта на образованието, културата и спорта.  

По време на извънредното положение, въведено заради пандемията, обърнахме поглед към нуждите на здравната система, на лекарите и медицинския персонал, които и до днес са на първа линия в борбата срещу вируса, и направихме серия дарения на Министерството на здравеопазването и на различни медицински заведения. Подпомогнахме и образователната система, защото дигитализацията на образованието е една от най-значимите за нас области за развитие, в която работим повече от 6 години – отдавна преди пандемията да покаже колко е необходима.

- Защо изоставихте „оранжевото“ и заложихте на нова визуална идентичност?

- През годините оранжевият цвят стана неизменна и силно разпознаваема част от нашето корпоративно присъствие. Ние обаче искаме да започнем нова фаза на растеж, да станем още по-добри. Променената визия отразява стратегията ни да предлагаме най-добрите услуги и пълно клиентско удовлетворение. Тя бележи приобщаването ни към семейството на United Group и е символ на новите хоризонти за растеж и развитие на Виваком. 

- Доколко дигитализиран сте Вие самият – колко време прекарвате на електронни устройства, без кои от тях не можете да си представите живота и защо? 

- От време на време си мисля, че повече, отколкото е разумно. Използвам два лаптопа – един в офиса с два допълнителни екрана и един вкъщи с един допълнителен, таблет и разбира се, телефон (но само един). Чета книги на Kindle и на таблета, въпреки че големи документи или презентации все още ги чета по-бързо, ако са на хартия. Мечтая си за почивка без електронни устройства, но засега не съм успял да го постигна.

- Колко важни са иновациите за Вас – възприемате ли ги „от раз“, или внимателно обмисляте плюсовете и минусите от въвеждането им?

- Иновациите са фундаментът на нашата работа. Любопитството и интересът ми към тях са неразривно свързани с високите технологии. Обичам да съм сред първите, които лично изпробват нови продукти, които планираме да предложим на клиентите си. Обикновено имам „късмета“ да попадна на някакъв проблем. Вярвам в максимата – прави на другите само това, което би направил на себе си!  

- Какво Ви мотивира да вървите напред?

- Успехът и възможността да променя света около себе си. Щастието да ръководя екип от доказани професионалисти и експерти в телекомуникациите. 

Използвам случая да благодаря на всички колеги, които дадоха своя принос Виваком да заеме и запази лидерската си позиция на българския телекомуникационен пазар. Виваком е преди всичко екип, екип, който ще продължи да се бори, за да могат нашите клиенти да ползват най-добрите продукти, услуги и решения.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ