Иновации няколко хода напред

Александър Димитров, председател на УС и главен изпълнителен директор на А1 България, е убеден, че постоянните промени позволяват на една компания да расте и да става по-добра, да дава нови възможности в полза на клиентите

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 29 April 2021 14:06 >
Иновации няколко хода напред
Източник: Тони Тончев
Александър Димитров ръководи А1 от октомври 2015 г.
Текстът е публикуван в бр. 7 на сп. Business Global

Александър Димитров е председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на А1 България. Той има близо 20 години опит в телекомуникациите. Поема лидерската позиция начело на А1 през октомври 2015 г. след редица висши мениджърски позиции в сектора на телекомуникациите и търговията. 

От март 2017-а Александър Димитров е член на Управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. През 2018 г. е отличен като „Мениджър на годината“ в престижния конкурс за лидерски постижения в страната. Носител е и на отличието „Мистър Икономика“ 2018 година.

Притежава магистърска степен по електрически машини и апарати от Техническия университет в София и магистърска степен по мениджмънт и маркетинг от УНСС.

Интервю Емил Петров

Г-н Димитров, какво означава за Вас да се състезавате с времето?

Начин на мислене, начин на живот. В динамична индустрия като нашата бързото внедряване на иновациите e задължителнo. На услугите на А1 разчитат милиони хора в страната – от бизнеса през публични организации до индивидуални потребители. За да сме „на гребена на вълната“ и да даваме на клиентите си това, от което се нуждаят, е ключово всеки от нашия екип да иска да е най-добрият в това, което прави.

Да мислиш няколко хода напред, е важно качество, защото днес никой не може да си позволи да разчита, че това, което му носи успех днес, ще продължи да работи и утре. Да погледнем А1 през последните години. Променихме не само името и логото си, но и начина на мислене и поведение. От компания, която предлага само телекомуникационни продукти и услуги, се превърнахме в един от лидерите на тв пазара с новата платформа за интерактивна телевизия А1 Xplore TV и ексклузивното спортно тв съдържание по каналите MAX Sport; успешно навлязохме в пазара на финтех услугите със собствен дигитален портфейл и кредитна карта и не на последно място, се утвърдихме на пазара на ICT бизнес решения чрез мрежа от партньорства с ключови организации като SAP, Cisco и Microsoft, нов и по-голям център за данни и значително развитие на нашите IoT услуги. Мисля, че именно тези постоянни промени ни позволяват да растем и да ставаме по-добри, да търсим нови възможности да сме в полза на клиентите и да създаваме иновации. 

Кое е било най-голямото предизвикателство в кариерата Ви досега?

Ребрандирането на компанията, което обявихме в края на май 2018 г. Мтел беше компания с дългогодишна история, но и – по-важното – определен начин на мислене и пазарно поведение, което трябваше да се промени из основи. Ребрандирането на Мтел към А1 беше мащабен проект, чието огромно стратегическо значение продължава да носи ползи – както вътрешно за служителите, така и за партньорите ни и клиентите ни. Горд съм, че вложихме в него много повече от смяна на визуалната идентичност. 

Какво промени Covid-19 в поведението Ви като мениджър?

Covid-19 беше сериозен тест по отношение на готовността ни за бърза промяна – на приоритети, цели, бизнес процеси. Като компания трябваше да се фокусираме много повече както върху финансовата стабилност, така и върху здравето и безопасността на хората в сравнение с обичайното. Постарахме се да предвидим бързо спадовете в бизнеса и да се опитаме да компенсираме с нови източници на приходи в бизнес сегмента и корпоративните ICT решения. Не бих казал, че пандемията е променила стила ми на управление, по-скоро беше потвърждение за важността на качества като гъвкавост, адаптивност, бързина и смелост. 

Ковид-кризата се отрази положително на бизнеса на телекомите – обектите им продължиха да работят, търсенето на услугите, а оттам и приходите им, нараснаха. Каква беше цената на това – организационна, технологична, като управление на служителите на първа линия?

На практика няма сфера или бизнес, които да са незасегнати от пандемията, но наистина IT и телекомуникациите са в сравнително по-добра позиция заради стратегическото си значение. На първо място, трябваше да осигурим непрекъсваемост на работата си, защото от нас зависи свързаността на хората и бизнеса, което е критично в ситуация, в която хората трябваше да работят, учат и се забавляват от вкъщи. И това трябваше да се случи, без да подлагаме на риск здравето и безопасността на служителите и клиентите. 

Що се отнася конкретно до А1 – скоростта, с която се адаптирахме, беше ключова. Буквално за ден по-голямата част от служителите ни преминаха на работа от дома, засилихме мерките за безопасност за тези, които нямат такава възможност. Ориентирахме се повече върху онлайн търговията с нашия сайт, онлайн каналите за самообслужване и комуникация. Горд съм да отбележа, че въпреки негативните последици от пандемията дигиталната трансформация на бизнеса и обществото, за които работим от години, допринесоха за това да регистрираме ръст по всички основни бизнес показатели. Приходите от мобилни и фиксирани услуги се увеличиха с 6,3% спрямо 2019 г., а общите приходи нараснаха с 5,7% до 513,8 млн. евро, с което компанията прекрачва границата от 1 милиард лева приходи. 

Търговете за 5G лицензи в България вече са насрочени*. Как виждате развитието на 5G мрежата у нас и с какво тя ще промени живота на хората?

Ще отговоря на този въпрос отзад напред. Нека да започнем с това какво е 5G. Това е поколение мобилни мрежи, които предлагат по-бърз трансфер на данни, повече свързани устройства на единица площ и много по-малко време за комуникация между различните устройства (времезакъснение). На пръв поглед не изглежда много, но всъщност това е най-голямата технологична вълна, която в момента залива целия свят. САЩ и ЕС вече обявиха 5G за стратегическа технология за икономическото развитие, а причината за това е, че характеристиките, които изредих по-горе, ще дадат възможност за развитие в почти всички отрасли през следващите десет години – от земеделие и автоматизирано производство, през умни градове, автономни автомобили и телемедицина до нови начини за забавление с мултимедия като VR, AR, MR.

А1 в момента има единствената 5G мрежа в страната, която работи на тестови честоти за 5G и 5G базови станции, с което можем да предложим истинско 5G преживяване със скорост на сваляне на информацията над 1000 Mbps и ниско времезакъснение. Мрежата ни вече обхваща основните части на София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Ямбол, както и по-малки населени места като Банско и Банкя. През тази година ще предложим 5G във всички населени места с над 10 000 жители и основните курорти в страната. 

Развитието на 5G е тясно свързано и с предстоящия търг за постоянно придобиване на честотите. От една страна, едва след като закупим честоти, ще можем да предложим търговски 5G услуги на нашите клиенти. От друга, идва разходът, който трябва да направим за честоти спрямо инвестициите за оборудване и развитие на технологията. 

Както отбелязахте, телекомите навлизат все повече в технологичните, медийните, финансовите услуги. Каква е следващата голяма крачка, която предстои?

В допълнение към развитието на все повече нови приложения на 5G, които са непосредствено на дневен ред, смятам, че за А1 следващата крачка е да затвърди още повече позициите си на IT компания. Подновяването на сертификацията ни от Cisco, стратегическото ни партньорство със SAP ни позволяват да даваме на клиентите си решения на реалните им проблеми. Факт е, че телекомуникационните услуги са в сърцевината на бизнеса ни, но стремежът ни е да продължаваме да развиваме и разширяваме портфолиото си и един от ключовите ни фокуси и тази година ще бъдат ICT услугите за бизнеса.

Как конкуренцията на българския пазар помага за развитието на А1? Доколко това, че сте част от A1 Group, допринася за постиженията ви?

Конкуренцията е нещо положително и ни кара да ставаме все по-иновативни в услугите, които предлагаме, и качеството на обслужване на нашите клиенти. Предвид диверсификацията на портфолиото на А1 реално се съревноваваме с компании от не един и два сектора. 

А фактът, че сме част от международна група, ни дава поглед върху развитието на бизнеса доста отвъд границите на България. Това е огромно предимство, но и голяма отговорност.

* Брой 7 на сп. Business Global излезе от печат на 25.02.2021 г.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ