Новият черноработник

Чатбот платформата Skilly на българската компания „Абилитикс“ показва бъдещето на комуникацията

Емил Петров
Емил Петров / 11 April 2021 17:04 >
Новият черноработник
Дали скоро сте говорили с робот? По всяка вероятност. Все повече компании използват т.нар. чатботове – подпомогнати от изкуствен интелект програми, които „изскачат“ в малко прозорче на сайта и автоматично дават отговори на най-често срещани въпроси, свързани с техните продукти и услуги. Вездесъщият Google в известен смисъл също е „бот“ – вие питате нещо в търсачката и получавате учудващо точен отговор. Особено ако е на английски език.  

Росен Живков (36 г.) и екипът на неговата компания „Абилитикс“ са създатели на българската чатбот платформа Skilly, представител на вече случващото се бъдеще на комуникацията, в което хората си говорят с машините 

„Абилитикс“ влезе в новините през март м.г. с пускането на чатбота Skilly, който отговаря на въпроси, свързани с коронавируса – от проверка на симптомите през какво е „близък контакт“ до това как да засилите имунната си система. Той и в момента стои на сайта на Столичната община и чинно дава отговори от все по-разширяваща се база с познание. През миналия април заедно с Министерството на образованието и Microsoft „Абилитикс“ разработи и чатбот, който помага на учителите да се справят с предизвикателствата на дистанционното обучение. Това решение е толкова успешно, че е прието и от Министерството на образованието на Грузия, а неговите ползватели в двете държави са над 50 000. През миналия юни платформата влезе и в помощ на българския туризъм чрез чатбот, който дава съвети за възможностите за почивка в условията на Covid-19.

Росен Живков се запалил по компютрите като ученик и е участвал в състезания по програмиране. Продължил образованието си със специалност „Информатика“ във Факултета по математика и информатика на Софийския университет, но не е успял да се дипломира. Обяснява го с работата – още 21-годишен е започнал работа в технологични фирми, а после собственият му бизнес оставил образованието на заден план.  

След две-три години професионална кариера, през 2008 г. Росен Живков създава „Абилитикс“ на базата на технологичния си опит. Въпреки че тогава започва световната финансова криза, още през първата година компанията на Живков увеличава екипа си до 7 – 8 човека. С течение на времето тя се развива като софтуерна фирма, която предоставя решения за по-големи клиенти като „Виваком“  и „Кока-Кола“, като например да създава и поддържа вътрешни портали за служителите им. Така успява не само да оцелее като компания, но и да се развие до екип от 25 души – среден за българската софтуерна индустрия размер.

„Когато започнеш работа с подобни по-големи клиенти, тогава развитието на малката фирма до голяма степен върви с успехите им. Когато предоставяш добри услуги, големите компании ти дават допълнителни проекти и така фирмата ти расте и се развива“, казва Живков.

През последните две години той трансформира „Абилитикс“ от фирма, която предлага само услуги (разработка на софтуер) към продуктова компания и това става с платформата за разработка на чатботове Skilly. Създаването на тази платформа е отнело година и половина, но е база за бъдещ бизнес.
1 2
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ