Непрекъснатите иновации и фокусът върху клиента носят дългосрочния успех

Най-ефективно е ръководството с доверие, смята Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на „Сименс“ ЕООД

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 06 April 2021 20:03 >
Непрекъснатите иновации и фокусът върху клиента носят дългосрочния успех
- Госпожо Манолова, Вие сте от инженерите, намерили реализация в сфери, които изискват икономическа подготовка.  Част от предварително начертана стратегия ли бе поредицата от бакалавърски и магистърски програми, през които минахте?

- Не бих го нарекла предварително начертана стратегия, а по-скоро желание непрекъснато да се развивам, да уча нови неща, да надграждам и разширявам знанията и уменията.
Винаги съм имала интерес към точните науки, до голяма степен под влияние и на семейството ми, така че за мен беше съвсем логична стъпка да се насоча именно към такъв тип висше образование. Завършила съм Техническия университет в родния ми град Русе със специалност „Електроника и микроелектроника“, но всъщност началото на професионалната ми кариера в Националната агенция по заетостта не бе свързано директно с образованието ми. По това време нямаше много възможности за реализация в инженерния сектор, така че се насочих към друго поприще.
Същевременно бизнесът и икономиката като цяло винаги са ми се стрували изключително интересни и перспективни, така че междувременно завърших и икономическа специалност – „Мениджмънт и фирмено управление“, и започнах работа като регионален мениджър в Агенцията по чуждестранни инвестиции в родния ми град Русе.
Разбира се, любовта ми към инженерните науки остана, така че впоследствие я доразвих с докторска степен по електроснабдяване и електрообзавеждане.


Д-р инж. Боряна Манолова е главен изпълнителен директор на Siemens за България и Северна Македония. В  началото на кариерата си работи в Националната агенция по заетостта в Русе, а по-късно и като регионален мениджър на Агенцията  за чуждестранни инвестиции. От 1998 г. до 2007 г. е изпълнителен директор на шведската компания за пътностроително оборудване „Атлас Копко Лифтън“,  а от 2007 г. до 2009 г. създава и управлява собствен бизнес в сферата на енергетиката. Магистър по електротехника и по мениджмънт и фирмено управление. През 2014 г. защитава докторска степен по специалността „Електроснабдяване и електрообзавеждане” в Русенския университет „Ангел Кънчев”. Завършила е курсове за лидерство и предприемачество в Bocconi, Италия, и INSEAD, Франция. Председател на Съвета на жените в бизнеса в България, заместник-председател на КРИБ, член на УС на Българския форум на бизнес лидерите и член на УС на Българската минно-геоложка камара.


- Кои са знанията и уменията, които сте придобили в студентските си години, но са били ключови за кариерното Ви развитие?

- И двете насоки на висшето ми образование – икономическото и инженерното, са ми изключително полезни в работата ми като главен изпълнителен директор на технологична компания с много широк спектър от дейности и силно икономическо присъствие. Инженерното образование ми даде основата, необходима за детайлно разбиране на технологиите и тяхното развитие, а познанията, получени от икономическата ми специалност, се оказаха много ценни в бизнеса.
Извън получените знания, студентските ми години също бяха много добра школа за мен. Прекарах част от тях в чужбина, в Санкт Петербург, живеейки и учейки в международна среда. Когато заминах за университета, попаднах в съвсем нова обстановка, без никакви познати и само със спорадична телефонна връзка със семейството ми. Този период ме научи да се справям самостоятелно, да бъда уверена в себе си, но и да общувам с различни хора и да се интегрирам успешно в една изцяло нова среда.

- Започвате работата си в държавната администрация, какви са ценните уроци от това време?

- Първите стъпки в кариерата като част от държавната администрация ми помогнаха да осъзная колко важен (и колко сложен!) е човекът. Работата ми в Националната агенция по заетостта ме научи да работя с всякакъв тип хора, с различен житейски опит, образование и история, в добрите и лошите им моменти.  
Като регионален мениджър на Агенцията за чуждестранни инвестиции имах възможност да стана свидетел на „прохождането“ на този тип бизнес в България, с всичките му предизвикателства и неуредици по онова време.  Това ми предостави шанс да общувам с предприемачи от най-различен тип, индустрия и мащаб, които подпомагахме в тяхната дейност. А научените житейски уроци и професионалният опит, натрупан от тази комуникация, са ми изключително полезни и днес.

- Още първата Ви позиция в частния сектор е ръководна, с какво успяхте да преодолеете конкуренцията?

- Докато все още бях в Агенцията, един от чуждестранните инвеститори, с които работех – главен изпълнителен директор на голяма компания в технологичния сектор, видя потенциал в мен и ме покани да му стана заместник. Това беше голям шанс за мен. По това време почти нямаше откъде да се научи човек как се прави частен бизнес, особено в международна среда и голям мащаб. Той стана и моят пръв ментор и учител. Не след дълго го наследих на поста.  

- Имате опит и като предприемач, как се решихте на стъпката да инвестирате в собствен бизнес и да му се отдадете? Как се разделихте с начинанието и какви уроци извлякохте?

- Честно казано, не беше лесно решение. Но след почти 10 години професионален стаж реших, че е време да докажа на себе си, че мога да създам и развия собствен бизнес в сектора на търговията с горива. Вече имах познанията, контактите и увереността, че ще се справя с едно такова начинание, с всичките му предизвикателства. И наистина успях! Рецептата се оказа проста – добра бизнес идея, добър екип плюс упоритост.
След 2 – 3 години обаче започнах да усещам, че ми става „тясно в раменете“. Бях свикнала да работя в много по-голям мащаб, с международни сделки и клиенти, така че това ми липсваше. Тогава дойде и предложението от Siemens да оглавя регионалната им компания в България.

- Siemens е професионалното предизвикателство, на което посвещавате вече единадесета година, на какви етапи бихте разделили тези 11 години?

- Когато започнах работа в Siemens България, бях удивена колко многолика е компанията и колко разнообразни са нейните бизнеси. Концернът развива дейност в много широк спектър от сфери – индустрия, енергетика, инфраструктура, медицинска техника, сгради, транспорт и други. По това време все още произвеждахме и продукти за крайния потребител като телефони и домакински електроуреди (и от двете се оттеглихме преди години).
Така че дейността на компанията, която през 2018 г. отбеляза 140 години присъствие в България, е наистина много, много разнообразна. Първоначално се изисква време да разбереш вътрешните механизми и процеси, които движат бизнеса й по цял свят (ние работим в над 200 държави), да се запознаеш с глобалните стратегии, политики и правила, но също и да опознаеш клиентите и партньорите на локално ниво. После идва удоволствието от работата с един невероятен екип, множеството успешни проекти и удовлетворението, че допринасяме за технологичната модернизация на страната ни във всички сектори, в които работим.
Самата компания също се трансформира многократно през последните десетина години, излизайки от някои от своите традиционни бизнес сфери и насочвайки се към нови, по-перспективни. Така че трудно бих могла да говоря за някаква рутина в работата ми. Продължавам да преоткривам Siemens, да научавам по нещо ново всеки ден и това ми доставя огромно удоволствие!

- Как се печели и задържа лидерска позиция на пазара? Доколко брандът Siemens помага и доколко „тежи“ като очаквания?

- Siemens е компания, която вече над 170 години е символ на надеждност, инженерно съвършенство и непрекъснато развитие. Но дългата история не е гаранция за успех в динамични времена като днешните. Смятам, че единствено непрестанните иновации и безкомпромисен фокус върху клиента могат да задържат лидерската позиция на една компания в дългосрочен план. Именно това са и силните страни на Siemens.   
Брандът, разбира се, много помага. Siemens неизменно е на челните места в престижни международни класации за най-уважавана компания, най-предпочитан работодател и други. Но същевременно наложеният бранд задължава и изисква безкомпромисно високо качество, безупречни бизнес практики и пълна отдаденост на клиента.

- България и като цяло страните от бившия социалистически блок изпреварват богатия „Запад“ по присъствие на жените във висшия мениджмънт, някога усещали ли сте враждебност, отказ от съдействие или желание да Ви се пречи, защото сте жена?

- Наистина по отношение на равенството на половете в бизнеса страната ни е в доста добра позиция.  България е на второ място в ЕС по жени на високи ръководни длъжности. Това само може да ни радва, тъй като множество проучвания показват, че наличието на повече жени в управлението допринася за успеха и устойчивостта на компаниите.
Въпреки това съществуват сектори, в които нещата не изглеждат толкова добре и са необходими целенасочени усилия за постигане на пълно равенство на половете в бизнеса. Повечето големи компании, включително и Siemens, имат политики за насърчаване на професионалното израстване на жените служители, които дават резултати, макар и не толкова бързо, колкото би ми се искало.
Аз самата не съм се сблъсквала в кариерата с открита враждебност или отхвърляне заради факта, че съм жена. По-скоро става въпрос за вътрешно усещане, че трябва непрекъснато да си на висота, да се доказваш отново и отново като професионалист.
Но е факт и че като общество не сме се освободили изцяло от предразсъдъците по отношение на жените като лидери. Именно това е и една от каузите на Съвета на жените в бизнеса в България, който създадохме със съмишленици преди близо  9 години – да промени обществените нагласи. Чрез нашите програми и инициативи, включително Лидерска академия, насърчаваме професионалното развитие на жените у нас с цел тяхната по-успешна реализация и по-добро осъзнаване на собствената им стойност и възможности.

- Какви са предизвикателствата, за които трябва да бъде подготвен един мениджър през третото десетилетие на този век?

- Мисля, че най-сериозното предизвикателство пред всеки ръководител на бизнес днес е непрекъснатата промяна. Променя се всичко, и то понякога с главоломна скорост – средата, технологиите, клиентските изисквания, самото разбиране за бизнес. И от един мениджър, за да бъде успешен, се изисква да бъде неизменно в крак с тази промяна, да вижда ясно голямата картина, но без да губи фокуса си върху детайлите. Това невинаги е лесно и предполага непрекъснато и целенасочено учене и самоусъвършенстване.

- Докато някои говорят за дигитална революция, Siemens постоянно е в бизнеса с автоматизация, извличане и обработка на данни, които да служат при развитието на последващи процеси. Как изглежда от „Вашата камбанария“ това, което хората наблюдаваме в последните години като дигитализация?

- Днес цифровите технологии са навсякъде около нас – в дома ни, на работното ни място, на улицата, в училище. И това е бъдещето!
Особено явен е този преход в сферата на производството, където говорим за Индустрия 4.0 (дори Индустрия 5.0 на места). Но сектори като инфраструктурата, енергетиката, сградите и транспорта са не по-малко „засегнати“ от този драматичен преход от аналоговото към цифровото мислене.
Вече съществуват фабрики като завода на Siemens в Амберг, Бавария, в които самоуправляващи се машини комуникират помежду си и си обменят информация за производствените процеси без човешка намеса. Чрез интегрирани цифрови технологии интелигентните сгради не само потребяват, но и произвеждат енергия, при това сами определят в кой момент да бъдат консуматори и в кой да са производители. В градската инфраструктура умни трафик системи регулират автоматично „зелената вълна“ в натовареното движение и пропускат с предимство автобуси на градския транспорт, линейки, пожарни и полицейски коли. В енергетиката цифровизацията отваря напълно нови възможности за интеграция на възобновяеми източници, управление на натоварването и стабилността на мрежата, свързване на микромрежи и на отделни частни производители и много, много други. В здравеопазването вече говорим за персонализирани терапии и за телемедицина.
И образованието се модернизира бързо благодарение на дигиталните технологии. Самото разбиране за бизнес, както и работната среда, също търпят драматични промени, ускорени допълнително от кризата с пандемията. Siemens неизменно e сред пионерите в дигитализацията във всички сектори, в които работим. И това е една невероятно вълнуваща трансформация, с огромен потенциал за подобряване на живота на хората по цял свят!

- Как се промени стилът Ви на управление в коронакризата и какво ново научихте за екипа?

- Кризата с коронавируса постави на изпитание мнозина мениджъри – как да продължат да ръководят често много големи екипи при никакви или силно ограничени физически контакти, без това да навреди на резултатите, но и да не се загуби усещането за общност.
Нашите служители работят в условията на домашен офис почти от самото начало на кризата, като този начин на работа се очаква да се запази за определен брой дни от седмицата и след овладяването на пандемията. Още повече че се оказа, че този модел работи, и то много успешно.
Като цяло смятам, че пандемията даде тласък на един преход към по-голямо доверие и лична осъзнатост в екипите. От ръководителите все повече се изисква да бъдат и един вид ментори и психолози, които да помагат на служителите си, макар и дистанционно, да се справят с предизвикателствата, пред които ги изправя новата работна и социална среда. Същевременно на служителите се делегира по-голяма свобода сами да организират работния си ден и задачите, което изисква и повече самоосъзнатост и отговорност.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ