Високо в облака

Лидерът на пазара на бизнес софтуер SAP залага на облачните технологии, за да отговори на ускорената дигитализация на икономиката

Пламен Енев
Пламен Енев / 04 March 2021 11:12 >
Високо в облака
Източник: Shutterstock
Текстът е публикуван в бр. 5 на сп. Business Global.

Вече всеки знае, че данните са „новото злато“, но преди 48 години, когато петима бивши инженери на IBM от Германия създават собствена софтуерна фирма, това схващане въобще не е било общоприето. Хасо Платнер, Дитмар Хоп, Клаус Чира, Ханс-Вернер Хектор, Клаус Веленройтер стартират SAP през 1972 г. с един клиент и шепа служители, но от дистанцията на времето можем да кажем, че те завинаги промениха начина, по който фирмите правят бизнес.

И не само заради впечатляващия мащаб, който са постигнали. Днес 77% от световните трансакции се докосват по някакъв начин от софтуер на SAP. 92% от компаниите от Forbes Global 2000 са клиенти на компанията, както и 98 от 100-те най-ценни марки. На практика няма глобална компания, която може да си представи да функционира без услугите на германската компания. Това, което различава SAP от подобните, е, че фокусирано върви в една посока от самото начало – да събира и обработва повече данни, които да са в помощ на управлението на бизнеса. По този начин тя подобрява продуктите си и отговаря на нуждите на своите клиенти, като го прави съвместно с тях. Разбира се, през годините се наблюдава развитие – първоначалният мейнфрейм подход е заменен от клиент-сървър архитектура, но това са технически подробности. За да може днес SAP да е лидер в производството на бизнес софтуер и единственият технологичен гигант със седалище в Европа, има и друга причина. Това е специфичният бизнес модел, базиран на мрежа от партньори – разработчици, консултанти, фирми, внедряващи нейния софтуер, като това явление е известно като екосистемата на SAP. 

Гигантът създава българския си филиал за търговски дейности SAP България през 1999 г., а следващата година отваря и свой развоен център у нас чрез компанията SAP Labs Bulgaria. На българския пазар SAP България предлага цялото си портфолио от продукти в пет направления: Applications, Analytics, Mobility, Database&Technology и Cloud, както и силен фокус върху създаването на солидна екосистема от партньори чрез програмата SAP PartnerEdge. SAP си сътрудничи и с български университети в рамките на програмата SAP University Alliances.

SAP е ...

В глобалната икономика наличието на софтуер на SAP в дадена фирма е нещо като гаранция, че тя работи по определени правила и може да ѝ се вярва. У нас може да се чуе „еди-кой си има SAP“, което е малко неточно, защото технологичната компания не предлага един продукт, а изключително много решения за всякакъв вид предизвикателства. От най-простите, като покупки, продажби, складови наличности, производство, счетоводство през връзки с клиенти,  подбор на персонал, верига на доставки до следене на продажби и печалби в реално време. Всички тези процеси са свързани помежду си и всяка промяна от заложеното води до определени действия. 


С навлизането на изкуствения интелект и интернет на нещата този софтуер се превръща във втори изпълнителен директор или най-добрия помощник на реалния, защото предоставя качествена информация и надеждни отчети на мениджмънта. SAP предлага решения за всеки тип бизнес, без значение от спецификата на неговите работа, големина и сложност, като тези решения не са унифицирани, а се адаптират съобразно нуждите на конкретната фирма. „Използването на интегрирани информационни решения не е само по себе си панацея за добро управление. Затова ние винаги предоставяме анализ на ползите от внедряване, като например извличането на директен финансов резултат. Но и не само. Разглеждаме каква е ползата върху управлението на продажбите, подобряването на процесите в сферата на човешките ресурси, увеличаването на броя клиенти, използвайки нашата Commerce платформа, която е № 1 в света, и т.н. Винаги съм вярвал, че зад всеки успешен проект, освен добрия софтуер и екип, трябва да стоят ясни, точни и конкретни критерии за оценка на този успех“, обяснява изпълнителният директор на SAP България Радомир Миланов.



Всеки бизнес си има своите специфики и предизвикателства. „Ние решаваме реални бизнес казуси – от това как да бъдат обслужени 600 камиона за 24 часа по правилния и автоматизиран начин, до това как една аптека може да поеме над 200% ръст в търсенето в условията на пандемията Covid-19. Инвестирахме много в цялостната преработка на т.нар. Supply Chain модел на оперативна съвместимост на компаниите и сега тези, които са подготвени, берат плодовете на своя избор“, дава пример Миланов. Той определя интеграцията на SAP продукт като инвестиция, а не като разход. „Това е инвестиционен проект, който повишава пазарната стойност на компанията, но и решава много функционални предизвикателства, които нашите консултанти в периода на внедряване предлагат на клиента“, обяснява шефът на SAP България. 

Предизвикателствата на пандемията

За технологичните гиганти, какъвто е SAP, пандемията се оказа голяма възможност, защото тя ускори дигитализацията на всички нива. След като започна първият локдаун, разбрахме, че можем да работим от вкъщи. Първите нужди на потребителите бяха свързани с комуникация и инфраструктура, които бяха задоволени от приложения като Zoom и Teams. Следващата нужда обаче засегна основата – бизнес процесите. Тогава на преден план излезе необходимостта от интегрирани системи и консолидирана аналитична информация, която да помогне да се вземат критично важни решения в реално време. „Тези тенденции идваха на пикове. Първо видяхме изключително голямо търсене на всякакъв софтуер, свързан с продажби и дигитален маркетинг. После станахме свидетели на засилено търсене на решения по отношение на веригата на доставка и планиране на производството. Преди пандемията като че ли не беше толкова важно каква е наличността в складовете и кои продукти се намират най-близо до крайния клиент. Но в един момент трябва да достигнеш до абсолютни оптимизации, в реално време да управляваш мощности, да намаляваш капацитет. Това предопределя до голяма степен дали дадената компания ще оцелее в условията на криза“, казва в интервю за „Бизнес глобал“ (виж. стр. 50) Румяна Тренчева, старши вицепрезидент  „Общ бизнес и Глобална партньорска екосистема“ на SAP в Средна, Централна и Източна Европа.

Още преди коронавирус пандемията SAP залага на огромна трансформация на своя бизнес модел, която предвижда масивна миграция към облачните технологии. А това в условията на здравни ограничения е от голямо предимство, но и поставя доста предизвикателства пред технологичните компании.  „Това, което очаквахме да се случи в рамките на десетилетия, сега ще се случи в рамките на 4 – 5 години. Ако 20% от технологичния бизнес в глобален аспект е в облачни решения сега, в следващите няколко години 80% от целия бизнес софтуер ще бъде в облака“, прогнозира Тренчева. Причината за тази ускорена промяна? Кризата кара компаниите да търсят бързи и гъвкави решения по отношение на веригата на доставки и нови ниши, за да оцелеят. Засега облачните решения са единственият отговор на тези предизвикателства, защото позволяват бързина и гъвкавост. 

Данните също показват, че залогът на облака е бил правилен. Според отчета на компанията за третото тримесечие на тази година общите приходи на SAP остават на нивото от миналата година – 6,554 млрд. евро. Но приходите от облачните технологии на компанията се увеличават с 14%, до близо 2 млрд. евро. Сега SAP прогнозира, че ще ускори растежа в облака до над 22 млрд. евро през 2025 г. Трендът се усеща и в България, където към края на септември бизнесът с облачен софтуер и услуги расте на годишна база с повече от 50% в сравнение със същия период на миналата година. 

Миграцията към облака дава и друго преимущество на софтуерния гигант. Той ще може да разширява клиентската си база значително по-бързо към по-малките компании, защото облачните технологии са адаптивни и достъпни за този тип фирми. Облачната платформа на SAP позволява на клиентите на компанията бързо да изграждат и управляват облачни приложения спрямо техните бизнес нужди, като допълват или надграждат софтуерните решения, които вече ползват. Това означава, че пазари като Централна и Източна Европа ще са следващите цели за растеж на компанията, защото там икономиките се доминират от малки или средни фирми. 

В София се разработва основна част от SAP Cloud Platform

SAP не само предлага своя софтуер в България, а и го произвежда тук. Когато започва своята дейност преди 20 години, развойният център на компанията в България има 60 служители. Сега те са с 1000 повече. SAP Labs България е ключов за стратегията на гиганта, свързана с облачните бизнес решения и тяхната интеграция. В София се разработва основна част от SAP Cloud Platform, която е критична за интегрирането и разширяването на продуктите на компанията. По теми, свързани с облака, работят над 80% от екипите на центъра у нас. 

През годините работата се променя с промяната на тенденциите, разказва изпълнителният директор на SAP Labs България Радослав Николов. „Ако преди 20 години тестването на софтуерните решения се правеше ръчно, то вече е автоматизирано и се следва един по-аналитичен подход при разработката на софтуера като цяло. Изследват се клиентските нужди и се създават продукти спрямо тях, като постоянно се надграждат съобразно изискванията на тези клиенти. Преди нова версия на софтуера се пускаше веднъж на една-две години, а сега, с облачните решения, имаме нов release на всеки две седмици“, казва той. Николов изтъква и друга промяна в сравнение с началото – преди две десетилетия всеки код се е пишел само от служители на SAP Labs, докато сега активно се използва open source софтуер, което позволява на вътрешните разработчици да се фокусират върху добавената стойност, която могат да допринесат към него. 

Както всяка софтуерна компания, така и развойният център на SAP у нас не изпитва затруднение да работи в условията на пандемия. Лабораторията беше една от първите компании, които затвориха през март, и досега служителите ѝ работят от вкъщи, запазвайки продуктивността си. Но това не става лесно, защото са нужни усилия за запазване на мотивацията на екипите, както и за запазването на възможностите за развитие и усвояването на нови умения със същите темпове като преди. Последното е в основата на политиката на компанията за привличане и задържане на кадри. България е известна със своите талантливи програмисти, което се използва от световните технологични гиганти, което прави пазара на труда в IT сектора много интензивен. Радослав Николов обяснява, че атрактивното заплащане има роля в този процес, но много по-важно е да задоволиш и другите потребности на програмистите – да се развиват и да имат перспективи. Това става, като ги предизвикваш с различни теми, роли и проекти. Много важна е и средата, в която се работи, а SAP осигурява работа с нови технологии, което пък предлага предизвикателства в дългосрочен план. 

Но нищо от това няма да има значение, ако компанията не успее да отговори на нуждите на клиентите, които се променят с изненадваща скорост. „Понякога от технологичния сектор се чува, че бизнесът все още не е готов за едно или друго решение, което той предлага. Но в нашия случай бизнесът е готов – щом може да премине за часове на онлайн срещи, значи може да го направи и по отношение на процесите на управление. Но за съжаление, ние не можем да го предоставим с това темпо в момента. Това е предизвикателството пред нас – трябва да доставяме решения за седмици“, казва Румяна Тренчева. А облачните технологии са единственият инструмент, който може да го позволи. Това кара мениджмънта на компанията както на централно ниво, така и у нас, да изразява оптимизъм, че заедно със своите партньори може да отговори на ускорената дигитализация на икономиката. Процесите са толкова бързи, че всяко изоставане може да превърне лидерите в последователи. С дългосрочния ангажимент към облака SAP солидно заема водеща роля на пазара на бизнес софтуер. Но очевидно не приема това за даденост.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ