Златните книги – хапка по хапка

По-добре да подберете една книга от практик, да я прочетете 10 пъти и да я разбирате, адаптирате и прилагате 1 – 2 г., за да видите реалните резултати. Отколкото да прочетете 10 книги, от които да вземете 1 – 2 идеи, да ги пробвате 4 – 5 пъти, и дотам

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 25 February 2021 12:03 >
Златните книги – хапка по хапка
Текстът е публикуван в бр. 4 на сп. Business Global.


              Ирина Горялова е предприемач и управляващ партньор на DreamersDo – първата компания у нас за устойчиво организационно управление за изпълнителни директори. През последните 13 г. е работила с управители на компании – лидери в своята индустрия, с големина от 20 до 2500 служители. За лидерството и приноса си към създаването на професионален коучинг в България през 2011 г. в Лас Вегас е удостоена с ICF President’s Award – едно от най-високите отличия в световната коучинг индустрия. Управлявала е маркетинговите комуникации на Rolls-Royce, Finmeccanica, Saab в едни от най-комплексните търгове в отбраната. Завършила е журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“ и е специализирала в университета Bradley, САЩ. Организационната си експертиза придобива на 3 континента при водещи консултанти, които лично работят с топ бизнес лидери в света.
Ирина Горялова



От изобретяването на печатарската машина през 1440 г. са издадени над 130 милиона книги (според изследване на Google). По данни на ЮНЕСКО всяка година се издават над 2 милиона книги в света.

И както пише Стивън Хокинг в “Кратки отговори на големите въпроси”: “При настоящия темп на книгоиздаване, ако наредите новоиздадените книги една до друга, ще трябва да се движите с 90 мили в час само за да сте в крак с последната публикувана книга от опашката”.

В този океан от книги и цял един живот няма да ни стигне да ги изчетем.

И точно затова и бизнес книгите не са това, което бяха. Ако преди години масово безспорни авторитети (често от академичните среди) пишеха книги, днес всеки може да напише книга и дори сам да си я издаде. Което прави критериите за подбор жизненоважни – за да подсигурим, че захранваме съзнанието и деня си с правилна информация, която ще ни донесе устойчиви резултати.

За мен
има два ключови критерия:

1. Самият автор да е практик, а не теоретик – тоест да прави нещата, за които пише. Или да описва и сгъстява реални успехи и провали на реални компании и техните екипи.
2. Описаните в книгата бизнес практики не просто да са сработили и да е станало “нещо”. А да работят и консистентно да носят устойчиви резултати във времето.

Хубавата новина е, че тези автори и книги са все повече, защото напоследък все повече практици сгъстяват и споделят своя натрупан опит. Най-ценното в тях е начинът на мислене и конкретните практики, които да приложите в забързания си ден.

И преди да дам абсолютните ми фаворити, има и още последно нещо. С годините установих, че само с четене не става.
Нужно е и правене

И книгата на най-брилянтния мениджър да прочетете, ако не ѝ направите дисекция и не започнете да я прилагате хапка по хапка, и то систематично, тя в крайна сметка ще си остане пожелателна и повече за вдъхновение, отколкото практически полезна, камо ли да промени ежедневието, бизнеса, а защо не и живота ни.

Виждала съм изпълнителни директори, чиито кабинети са пълни с най-новата и ценна мениджмънт литература. Те са будни, чели са много и интелектуално са наясно с най-новите концепции. Но когато започнат да ги прилагат в екипите си, с просто око се виждат две основни грешки. Първо, или приемат написаното за чиста монета (мислене от типа “Щом еди-кой си автор го пише, значи е така”). И директно (и безкритично) прилагат едно към едно прочетеното, без да го адаптират и без да пилотират в по-малки екипи, за да видят практически ползите и рисковете в по-ограничен кръг. Иначе казано, това, че нещо се прави в Google, не значи, че ще проработи в тукашна ИТ компания, пък била тя с множество чуждестранни клиенти и амбиции да стане “еднорог” (компания с приходи от над 1 милиард). Второ, използват заучени фрази (без задълбочено да ги разбират), но реално не ги прилагат. И така създават още повече фрустрация сред хората си, защото те самите не водят с пример, а
само говорят

Веднъж един изпълнителен директор, вдъхновен от книгата “Започнете със Защо?” на Саймън Синек, направи презентация, за да запали екипа за новата посока на компанията. Но по-големият смисъл, принос за клиента липсваха; той не сподели своето лично “Защо?”, а като стигна до ценностите, каза: “всеки да прецени за себе си кои му харесват”. И вместо да запали хората, видя изпънати и отегчени физиономии. И нула енергия за реализация на иначе амбициозните цели.

Така че в днешното свръхдинамично време и несигурни пазари книгата винаги е една добра първа стъпка и нейната просветителска роля на “прозорец към света” е задължителна. Но без правене и резултати е безсмислена.

Накратко, по-добре да подберете една книга от практик, да я прочетете 10 пъти и да я разбирате, адаптирате и прилагате 1 – 2 г., за да видите реалните резултати. Отколкото да прочетете 10 книги, от които да вземете 1 – 2 идеи, да ги пробвате 4 – 5 пъти, и дотам, или да се откажете, защото не работят. Разликата между четене и практика е от земята до небето – все едно да четете как се карат ски и реално да се качите на ските.

И тъй като начинът на мислене ще отграничи успешните от посредствените бизнес лидери, този текст е за тези “златни” книги, които ще ви провокират, разтърсят и помогнат като напреднал и напредничав управител (или собственик) да направите квантовия скок в мисленето и в действията си по 4 категории. От такъв скок се нуждае всяка компания в днешните непредвидими пазари и времена.

Някои книги са стари, други – съвсем нови. Въпросът е колко от тях сте приложили систематично?


Kaк да оркестрирате цялата организация?
Осмият навик: От ефективност към съвършенство

Стивън Кови

Първата книга в света, която разглежда компанията като жив организъм – с мисъл (организационна посока), тяло (синхронизирани системи), сърце (вдъхновение и ангажиране на хората), дух (водене с примера). Дава начина на мислене и инструментите за устойчиво управление в XXI век. Ще разберете причините за това, което работи или не в компанията ви, и как да преминете към новия начин на устойчиво управление, за да оцелеете и просперирате. Имах честта да преведа книгата с личната благословия на Стивън Кови и когато се запознах с него през 2009 г., го попитах кое е посланието му до българските мениджъри. И той написа: „Най-важното е да направите най-важното най-важно“.
Принципи
Рей Далио
Рей Далио – един от най-успешните инвеститори и предприемачи в света, създател на най-големия хедж фонд в света, споделя своите неконвенционални принципи за живота и бизнеса, които е формулирал на база опит и грешка. Той нарича разработената от него почти революционна за днешния свят система “идейна меритокрация”. Единствената илюстрация в нея е на човешкия мозък.


Kак да постигате и задържате резултати при непредвидим пазар?
Непредвидими резултати в непредвидими времена
Cmuвън Кови, Боб Уитман и Брек Ингланд

Ще откриете практически примери как с екипа да реализирате целите и постигате изключителни и трайни резултати в несигурни времена. Първото четене за запознаване може да отнеме само няколко часа. Ако се уловите, че мислите са ви в хаос и се чудите откъде да подхванете нещата, това четиво бързо ще ви центрира, замисли и ще откриете прости (не лесни) практики, които са приложими във всяка компания, включително при оцеляване.


Правилото 10Х – Единствената разлика между успеха и провала

Грант Кардон, 2015


Ако досега не сте дръзвали да имате големи цели и мечти или пък си мислите, че мечтите ви са големи, тази книга ще преобърне представите ви. Ако досега все не сте имали енергия да постигнете дръзките си цели и мечти, то е, защото не са истински големи. И защото не сте предприели истински действия, за да ги постигнете. Независимо къде сте сега, “Правилото 10Х” е за това как да си поставяте дръзки, невъзможни цели и най-важното как да ги постигнете – в работата, финансите и в семейството.


Алфа лидерство: Инструменти за бизнес лидери, които искат повече от живота

Ан Диъринг, Робърт Дилтс, Джулиан Ръсел


Това е практическо ръководство за управление в турбулентна среда – как да улавяте слабите сигнали от пазара, да синхронизирате екипа при несигурност и да постигате резултати с прецизност на самонасочваща се ракета. Днес много се говори за гъвкавост в бизнеса (agility), но тази книга го показва как се прави – просто, непретенциозно, без модни фрази и практично.


Kак да управлявате чрез хора
Започни със ЗАЩО: Главният въпрос на вдъхновяващото лидерство и успешния бизнес

Саймън Синек

Толкова често управителите и мениджърите на всички нива се оплакват от служителите – че не са ангажирани, че не вършат нещата, че се съпротивляват, че са от поколението... А реалността е, че на хората им липсва смисълът и по-голямото “Защо?”. И техните формални лидери твърде често не им го дават. Саймън Синек ще ви покаже как да промените това.

Водене с въпроси
Майкъл Маркат

Cnopeg Питър Дракър “лидерът от миналото е казвал, а лидерът от бъдещето ще пита”. Тази книга ще ви покаже как да задавате правилните въпроси, когато управлявате хора, изграждате екипи и формирате стратегията при пазарни промени. Изберете си няколко въпроса и вместо да казвате, опитайте да ги зададете и да ги чуете. Ако говорите 70% от времето, значи не чувате.

Чудовището на промяната: Човешките сили, които задвижват или провалят корпоративната трансформация и промяна
Джийни Дък

Една от най-добрите книги за това какво да правите в управлението на хората и какво – не. Особено при промяна. Базирана на над 1000 проекта за трансформация на компании, книгата оголва големия проблем на много мениджъри – че реално не знаят какво да направят с хората, защото не познават логиката на промените и човешката динамика, която те неизменно провокират. Струва си многократно препрочитане и приложение.


Управлявайте първо себе си
7-те навика на високо-ефективните хора

Стивън Кови


Най-влиятелната книга в бизнес литературата на ХХ век и една от топ 10-те най-влиятелни мениджмънт книги на всички времена. Ако искате устойчиви резултати, от нея ще видите как да задвижите промяна от вътре навън, като осъзнаете първо себе си. Издадена през 1989 г., с продадени над 25 милиона екземпляра, тя буквално е втъкана в основата на всяка достойна за прочит бизнес книга днес.


C kakвото си успял, с него няма да преуспееш
Маршал Голдсмит, Марк Райтър

Забързани да постигат цели, да управляват хора, мениджърите често забравят (или им е по-трудно) да погледнат в себе си. Кои са 20-те вредни навика, които ви дърпат назад и няма да ви позволят да се придвижите и на йота напред? Ако искате да срещнете себе си и да отскочите на следващото ниво, тази книга ще ви даде честно огледало. И ще се забавлявате, докато четете!


Обсебен или посредствен
Грант Кардон

В днешния свят живеем в епидемията на посредственото – учат ни да се стремим да постигнем някакъв статус и ниво и да сме доволни. А това е гробището на всички смели мечти и на най-големия ви потенциал. Тази книга прави на пух и прах мита за златната среда, за “добре съм си” и “горе-долу” и ще ви лиши от оправданията. Ще ви даде начина на мислене и инструментите, за да излезете от пашкула на посредствеността – да си поставите дръзки цели, да ги следвате ежедневно и да заглушите гласа на критиците, а понякога и на доброжелателните роднини.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ