Златен стандарт с Илия Гърков и „Дънди Прешъс металс“

Какво може да прочетете в новия брой на списание BGlobal

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 27 January 2021 11:35 >
Златен стандарт с Илия Гърков и „Дънди Прешъс металс“

Да превърнеш един на практика банкрутирал рудник в компания, от чиято дейност се учат фирми от цял свят – това е причината проф. д-р инж. Илия Гърков да е на корицата на първия брой на списание BGlobal за 2021 г. и да покажем бизнес модела на „Дънди Прешъс Металс“ в Челопеч и в Крумовград. Само за последните три години преди пандемията представители на 372 компании са посетили рудника в Челопеч. Преди 17 години канадската компания го купува с близо 190 млн. лв. задължения. Сега той е еталон за внедрени нови технологии, свързани с безопасността на труда и опазването на околната среда. Дрончо, както на галено в „Дънди“ наричат първия автономен дрон под земята, който ползва изкуствен интелект, е само един от примерите.

В модернизацията и разширяването на рудника в Челопеч са инвестирани над 860 млн. лв., но 

най-важното според Илия Гърков е доверието,

което компанията изгражда с местните общности както в Челопеч, така и в Крумовград (където през 2019 г. „Дънди Прешъс Металс“ отвори първия нов рудник в България за последните 40 години). Историята на „Ада тепе“ е история за това как се преобръща недоверието на местните хора и как от поредното западащо малко градче Крумовград само за няколко години се превръща в притегателен център за гурбетчиите, в който хората започват да се завръщат. Това няма как да стане, казва Илия Гърков, ако един инвеститор не умее да чува и да отговаря на страховете на хората (и да променя проекта си, ако се налага); не само да изпълнява ангажиментите си, а да прави повече от обещаното; да инвестира всеки ден в доверието на собствените си работници, на местната общност, на партньорите в бизнеса.

Високотехнологичното развитие на бизнеса е в основата на успеха и на „Окта Лайт България“ - не толкова голяма, но бързо развиваща се българска компания, която работи главно за външни пазари. Независимо от размера, и при „Окта Лайт“, както и при „Дънди“, фундаментът на успеха е в развойната дейност. И това е валидно за всеки един бизнес, който иска да бъде конкурентоспособен, казва директорът бизнес развитие Веселин Илиев, наследил семейния бизнес от баща си. Как се пробива навън?С качество, което се поддържа постоянно, казва Илиев. За съжаление, това е и причина за вертикалната интеграция на компанията, която започва да изпълнява все повече съпътстващи дейности за производството на своите светодиодни продукти. С приоритет се ориентираме към български фирми като контрагенти и подизпълнители, но у нас има дефицит на такива от среден клас, обяснява проблема Илиев.

Малък, среден или голям – за да си първи, трябва да намираш печеливши решения и в най-трудните ситуации. Как го правят „първите“ в бизнеса, от този брой ще четете в

новата рубрика на BGlobal „Ателие 12и5“

– защото първите винаги са поне 5 минути преди останалите. Започваме с Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на „Сименс“ ЕООД и с Димитър Цоцорков, председател на Надзорния съвет на „Асарел-Медет“АД. „Променя се всичко – средата, технологиите, клиентските изисквания, самото разбиране за бизнес. И от един мениджър се изисква да вижда ясно голямата картина, но без да губи фокуса си върху детайлите“, казва Манолова. „Трябва да си последователен за ценностите и целите, но и гъвкав за пътя, по който ще ги реализираш“, обяснява Цоцорков-младши. Това е едната страна на успеха. Другата е наследил от баща си, легендарния Лъчезар Цоцорков: „Нужно е нещо повече от материалните ценности; някакви каузи, които да ни обединяват“.

И в първия брой за 2021 г., както и в предишните, всеки читател може да научи нещо полезно за себе си или за своята дейност от конкретните бизнес истории и те не се изчерпват само с горните примери. И още – да се ориентира за посоката на глобалното икономическо развитие с прогнозите на нобелиста Джоузеф Стиглиц и на президента на Световния икономически форум Клаус Шваб; да припознае проблемите си като предприемач в оценката на Радосвет Радев, председател на Българската стопанска камара; да разбере каква е печелившата стратегия за България на международната сцена според философа и дипломат доц. Здравко Попов.

Как да ги изхарчим?

Специално за BGlobal Юлиан Попов представя един алтернативен бюджет на средствата от Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС. И показва как планираните за България над 12 млрд. евро могат да се мултиплицират в пъти повече, ако ги насочим в сфери и проекти, които ще привлекат устойчиви и продуктивни частни инвестиции.

С първия си брой за новата година BGlobal започва и дискусия за ваксинацията срещу коронавируса, която според нас трябва да стане национален приоритет.

В броя може да прочетете още:

- Мисия „Завръщане в България“: За последното десетилетие пазарът на труда загуби 200 000 души. Прицелени фискални и социални мерки могат да спрат изтичането и да върнат обратно част от българите в чужбина.

- Да запазим екипния дух: Собственикът и изп. директор на „ТехноЛогика“ Огнян Траянов обяснява защо дистанционната работа постави на изпитание фирмената култура и защо бъдещето е в хибридния модел.

- По същата тема консултантът Ани Хира показва кои са корпоративните и човешки принципи, които стават все по-важни в ситуация на изолация и дистанционна работа.

- Защо инвеститорите избягват България? Защото не я познават, отговаря французинът Стефан Колин, първият участник в новата ни рубрика „Защо България“, в която ще се погледнем като бизнес и общество през очите на чужденците, дошли в страната, останали тук и развили собствен бизнес.

- Повече за по-малко: Всички говорят как компаниите трябва да помогнат на служителите си да преминат през кризата. Дългогодишният HR-мениджър Георги К. Първанов обръща гледната точка и показва как служителите могат да проявят своята съпричастност и какво те могат да направят за компаниите.

Не ги пропускайте, както и останалите текстове в новия брой на BGlobal.

Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ