Клиентите пазаруват по-рядко, но повече

Делът на онлайн продажбите расте с около 40%, споделя изпълнителният директор на "Фантастико"

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 22 January 2021 20:36 >
Клиентите пазаруват по-рядко, но повече
Светослав Гаврилов е изпълнителен директор на търговска верига "Фантастико". Той е част от екипа на компанията от 22 години, като изминава почти всички нива в йерархията. Още като студент работи в супермаркет "Фантастико", след това кариерата му продължава в централния офис на фирмата, където в годините заема различни позиции - търговски сътрудник, търговски директор, главен търговски директор и изпълнителен директор. Висшето си образование е завършил в Университета за национално и световно стопанство в София.

Как се променя поведението на клиентите след началото на извънредното полежение през март до края на 2020 г. (запасяване, преориентиране към нови продуктови груи или нещо друго)?
В началото на пандемията, през март, имаше период, в който наблюдавахме бум в продажбите на основни хранителни продукти. Това продължи изключително кратко, тъй като клиентите ни видяха, че няма недостиг и магазините се зареждат регулярно. Въведеният пропускателен режим пролетта доведе до промяна в начина на пазаруване на хората, който се запазва и до сега – по-редки посещения в обектите и по-голяма средна сметка. От пролетта насам средно броят на клиентите, които посещават супермаркетите е намалял с около 25%, но има увеличение на средната сметка. Данните ни за октомври, например показват, че в сравнение с октомври 2019г. средната сметка се е увеличила с 27%. Увеличиха се плащанията с карти, с оглед по-голяма безопасност при пазаруване. При стоките намаля интересът към непакетирани продукти от витрините с обслужване – колбаси, салати, сладкарство, фурна и храна от кулинарните щандове. Други групи като варива, замразени продукти, почистващи препарати трайно повишиха продажбите си.

Как компанията ви реагира на тази промяна?
Нашите реакции бяха видими за цялото общество и те следваха единствено пазарната логика и очакванията на клиентите. На първо място, разбира се, бяха мерките за защита живота и здравето на работещите в супермаркетите и на клиентите. Въведохме редица мерки – засилени дезинфекции, предпазни средства за служителите, стикери и информационни табели за безопасност, периодични съобщения по радиоуредбите с призив за безопасно разстояние и много други. На база случващото се в европейските страни, където кризата започна по-рано, организирахме сериозно зареждане на основни стоки и санитарно-хигиенни продукти в нашия склад, което ни позволи да поемем първоначалния засилен интерес от страна на клиентите. Направихме всичко възможно да предложим наличности и разнообразие от дезинфектанти и предпазни маски, към които интереса разбираемо беше огромен. В обектите обособихме нови сектори с такива продукти, за да улесним клиентите. По време на пропускателния режим в големите обекти имаше асистенти, които съдействаха на  възрастните хора да влизат с предимство и им помагаха при пазаруването.

Предизвикаха ли кризата и противоепидемичните мерки някаква промяна в бизнес модела Ви, която да остане и след като тези несигурни времена отминат?
Още през пролетта, с настъпването на пандемията, се наложи бързо да предложим и възможност за доставки до домовете. Започнахме партньорство с foodpanda, първоначално с малък асортимент от топ-продукти, който постоянно разширявахме, разширяваме го и днес. Всичко най-необходимо за домакинството може да се закупи по този начин – не само хранителни продукти, но и козметика, битова химия, напитки и др. Към днешна дата работим и с още един партньор за онлайн доставки – DelivMe. Делът на онлайн продажбите е все още много малък от общия обем продажби, но расте постоянно / около 40% / и вероятно тези партньорства ще продължат и след кризата с  COVID 19. Не изключваме възможността за създаване на собствена платформа за онлайн пазаруване, но това ще стане, когато сме сигурни, че можем да дадем на нашите клиенти качествена услуга и като софтуерно решение, и като логистика.

Има ли промяна във веригата на доставки до вашите магазини и трайна ли е промяната?
За трайна промяна не може да се говори. Както знаете, първоначалният критичен момент с презапасяването беше много кратък и ние, и партньорите ни устояхме и организирахме работата си така, че клиентите да се почувстват спокойни. Благодарение на това хората не усетиха липси в магазините.

Как се развива реализацията на продуктите с вътрешно фирмени за компанията марки?
Ние сме търговци, нашият основен бизнес е създаването и управлението на съвременни търговски обекти, в които да предложим на нашите клиенти комфорт на пазаруване и богат асортимент от най-добрите продукти на пазара.  Развитието на собствени марки не е самоцел за нас. Предлагаме артикули под собствен бранд, когато с това можем да предложим на клиентите по-добра цена или да му гарантираме качеството на даден продукт, когато той е по-малко познат на пазара. Собствено производство имаме на кулинарните щандове, за да предложим прясно приготвена храна на клиентите, както и малко бутиково производство на сладкарски изделия. В нашия бизнес модел залагаме повече на разнообразие от маркови продукти, зад които стоят доказани в съответната категория производители.

На кое поле веригата полага най-сериозни усилия в конкуренцията си с другите вериги?
През 2021 година „Фантастико“ ще празнува своята 30-а годишнина. Компанията непрестанно се развива на един силно конкурентен пазар, който напуснаха над 6 международно признати търговски вериги и много български. Нашата силна страна е богатият асортимент от качествени стоки на утвръдени български и чуждестранни производители. Предлагаме над 25 000 вида артикули. Изминахме пътя от изпичането на полуготови хлебчета до цялостното приготвяне на хляб в нашите фурни, където всичко се случва пред очите на клиентите. Имаме богати кулинарни шандове с приготвена храна на място, био и диетични сектори, суши щанд, фреш барове, кафетерии с уютни зони за хранене. Благодарение на стабилния ръст в печалбите успяваме да разширяваме дейността си. През тази година открихме два нови супермаркета – в столичния квартал „Манастирски ливади“ и в гр. Банкя. За следващата година ще бъдат завършени още два проекта за търговски обекти в Перник и Ботевград. Всеки нов супермаркет „Фантастико“ надгражда предишните. Нашите супермаркети се отличават с модерен интериорен дизайн, оборудването е от най-ново поколение, щадящо природата. Изграждаме големи паркинги, включително със зарядни станции за електромобили, красиви и безопасни детски площадки, винаги облагородяваме градската среда около супермаркетите. Вярвам, че това се вижда от клиентите ни и те го оценяват – всеки ден в супермаркети „Фантастико“, влизат по над 100 000 души. Благодаря им за доверието. А на колегите, благодаря за прекрасната работа през тази нелека година!
Exit
Exit >
Жив

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ