Виж кой говори

Новата "нормална" комуникация на лидерите

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 04 January 2021 10:52 >
Виж кой говори
Източник: Иван Коловос, TBI Bank
Мария Желязова
Текстът е публикуван в бр. 3 на сп. Business Global

Мария Желязова

"Това, че всичко е различно, не означава, че нещо се е променило"
Ирен Питър

„Микрофонът ти е изключен!“; „Нещо прекъсва…“; „Чувате ли ме?“ са само част от офис-фразите на 2020-а, с които вече рутинно започват срещите на мениджърите (и не само) с техните екипи. И след подобен „топъл“ старт следва поредният разговор, в началото на който вие като лидер сте си поставили редица цели: да проследите напредъка на проектите, да съставите новите задачи, да изготвите краткосрочен и дългосрочен план за действие. Но най-вече: да ангажирате и мотивирате от разстояние и през обектива своите служители, за които в последните месеци сте едно от многото квадратчета на екрана. Възможна ли е тази мисия?

Наред с негативите безпрецедентните времена, обусловени от Ковид-19, откриха хоризонтите на нови възможности. Редица компании, подтикнати от обстоятелствата, пренастроиха своите бизнес модели (които така или иначе бяха започнали да се задъхват). Новата реалност създаде и нови приоритети на работодателите. И за изненада на немалка част от тях Ковид-19 се превърна в катализатор за промяна на познатия ни досега модел на работа. Един вирус показа на света (най-вече на мениджърите), че огромен процент от т.нар. „офис“ работа може да се извършва от всяка точка на света, стига да има необходимите техника, интернет, достъпи до информация, процеси, стратегия и напътствия от ръководителите. След това обаче дойде въпросът: как да мотивираш и ангажираш екипа си, който довчера е бил „на една ръка разстояние“, като го ръководиш дистанционно и единственият начин да се срещнеш с хората си е виртуалният?

Това ли е в действителност новото нормално?

Все още е рано да се каже, но офисът със сигурност не е това, което беше, и управлението на екипи дистанционно вече е факт. А това води със себе си и необходимостта лидерите в компаниите да придобият нов набор от качества, в това число да променят и начина на общуване и комуникация с екипите. „Със сигурност на повечето от нас ни липсва интеракцията с колегите на живо. Но виртуалното общуване е все пак по-добрият вариант пред липсата на каквато и да е комуникация“, казва Симона Типлеа, регионален директор „Човешки ресурси“ в Coca-Cola HBC.


Да си поговорим… Но с кого?
(Аудиторията)

Когато единственото сигурно нещо е несигурността, най-главната задача на лидера е да зададе тона и ритъма в организацията и екипа, да създаде усещане за стабилност, сигурност, спокойствие и да посочи какви са следващите стъпки. В Барометъра на Еделман (специално проучване на тема „Доверие и коронавирус“, проведено в 10 държави сред 10 000 анкетирани), “моят ръководител/работодател“ попада в топ 10 на „говорителите, на които имам доверие“ (most trusted spokespeople), а „моят работодател“ влиза в топ 5 на „доверен източник за информация“. Или с други думи – компанията и нейните лидери заемат водещи позиции, когато става дума за авторитети, на които може да се има доверие особено по време на криза. „Тази криза показа много ясно, че компаниите, които са най-гъвкави и най-бързо успяват да се адаптират към промяната, могат да станат по-успешни дори от по-големите си конкуренти. Независимо от обстоятелствата не трябва да се губи фокусът на развитие на организацията и всички да са наясно с това. За целта е нужно да имаш необходимите процеси, но и да изградиш съответната култура в организацията. От самото начало на извънредното положение комуникирахме до всички екипи какви мерки се предприемат, като ги разделихме на „фази“ за определен период от време. Към края на всяка фаза обявявахме какво остава, какво отпада, какво се променя“, казва Илия Кръстев, изпълнителен директор на А Data Pro. 



Мария Желязова ръководи отдел „Корпоративни комуникации“ в TBI Bank и управлява развитието на бранда на двата основни пазара на компанията – България и Румъния. Преди TBI Bank работи за Societe Generale Еxpressbank и Coca-Cola HBC, като натрупва опит в различни сфери на комуникациите, в това число public & media relations, организиране на CSR-стратегии и активности, стимулиране ангажираността на вътрешни и външни аудитории, stakeholders management, управление на събития и др. През последните години разработва и участва в създаването на стратегии за изграждане и развитие на работодателската марка. От 2018 г. е и лектор към London School of PR.
1 2 3
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ