Свой сред чужди

Как да правим маркетинг в друга страна

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 28 December 2020 14:07 >
Свой сред чужди

Проф. Десислава Бошнакова



Ако имате добър продукт, който вече е пленил клиентите тук, това достатъчно ли е, за да го изнесете навън? Не, но помага. Да имате добър продукт, всъщност е най-важното, за да насочите погледа си към света. След това има цяла поредица от правилни ходове, които трябва да изиграете. И някои от най-важните са в областта на маркетинга.

Какво да направите, за да стане продуктът ви популярен и желан на чужд терен? Ще систематизирам няколко важни неща.

Дори и да не сте се замисляли да продавате на други пазари, със сигурност имате сайт. Той е достъпен за всеки човек по света с интернет. Като начало добре е да има поне английска версия. Чрез нея могат да ви намерят хора, с които да направите чудеса.

Но ако вече сте решили да излезете навън, за комуникацията ви е изключително важно да откриете партньор или да наемете


служител, за когото езикът в съответната държава е роден


Някой, който може да говори така, че хората да го разбират и да не се чудят какво искате да им кажете. Чрез комуникацията те ще ви приемат като свой, ще научат за вас и за предимствата на вашия продукт или услуга. Посланията ви няма да предизвикват шеги и насмешка, защото са лошо преведени.

След като намерите правилния човек или агенция, се съсредоточете върху това какво правят конкурентите ви. Не го казвам с цел да копирате действията им, а за да добиете представа какво са свикнали да получават като комуникация потребителите във вашия бранш.

След това идва ред на нещо много важно – на вашата концепция за навлизане на новия пазар. Казват, че в Рим трябва да се държим като римляни. Така е добре да постъпите и вие. Което съвсем не означава, че трябва да правите същото, което правят всички останали. Но няма как да се отличите, ако не познавате основните играчи на пазара и не знаете кои са най-силните им хватки.

И запомнете нещо много важно: всичко, което правите в комуникацията – сайт, оптимизация, онлайн търговия, присъствие в социалните мрежи, трябва да е


модерно, отличаващо се, запомнящо се


След като имате впечатляващи продукти и инициативи, е време да се захванете с нещото, без което нито един човек днес не може да се оправи – машините за търсене. Разбира се, българските специалисти могат да свършат прекрасна работа в оптимизацията, но е добре да се консултирате и с местен експерт, защото всяка държава си има своите особености. И е много важно потенциалният клиент бързо, лесно и на своя език да може да стигне до информацията, която искате да получи. В тази връзка – експертът, за когото споменах и който говори местния език, трябва да ви посъветва и за ключовите думи, защото невинаги буквалният им превод е това, което ще свърши работа. 

Огледайте се, поговорете с местните хора и разберете кои са предпочитаните социални медии и мрежи. У нас например повечето хора ползват Viber, на други места – Whatsapp. Има и страни, в които Facebook не е основната социална мрежа. Пейзажът е различен и е добре да го опознаете.

За добро или за лошо в момента, в който излезете на чужд пазар, към имиджа на вашия продукт или услуга ще се прибави и


имиджът на България


Понякога това помага, друг път пречи. Но е добре да сте подготвени и да го интегрирате в комуникацията си по най-добрия за вас начин.

Не е грешно да мислите, че моделът, по който сте изградили бизнеса си в България, може да сработи и в друга страна. Но е добре да не забравяте, че хората са различни, а навиците им за пазаруване и начинът им на живот много често се различават дори и в различни краища на една и съща страна. Добрата новина е, че можете да пробвате как ще се приемат продуктите и услугите ви с относително малка инвестиция – говоря за онлайн търговия. Това е новото нормално и хората нямат никакъв проблем да пазаруват през мобилния си телефон.

Но колкото и технологично да живеем и колкото и да разчитаме на социалните мрежи, все още едно от най-силните оръжия в маркетинга си остава препоръката от приятел. Да, тя може да бъде онлайн, но си остава препоръка от приятел, и за да я получите, трябва да спечелите сърцата на потребителите.

Добре е да си знаете, че ако се опитвате да бъдете като другите, само че да продавате на по-ниска цена, винаги в един момент ще се появи друг търговец, който ще предложи по-изгодна оферта. Цената е важен фактор, но по-важно е


вашето уникално предложение


Това ще е най-силното ви оръжие, защото само вие можете да го предложите.

И още една идея, преди да направите решаващата крачка. Доверието днес е ключов актив. Преди да решите сами да се впуснете в това ново бизнес начинание, проверете дали не можете да тествате пазара, като използвате някоя от водещите платформи за онлайн търговия. Никак не е случайно, че толкова много компании ги ползват, за да продават на потребителите. Така, освен че ще отложите във времето доста работа, ще използвате авторитета на платформата да вдъхне доверие на потребителя към вашите продукти или услуги. И ще имате възможност да инвестирате в комуникация и съдържание за съответния пазар, без на първо време да влагате средства, ноу-хау и внимание в изграждането на собствена дистрибуторска мрежа.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ