Kато няма риба, и ракът е риба, гласи популярната поговорка. Коронавирусът спря света, спря и спорта. Благодарение на компютърните технологии човечеството поддържа комуникация в последните месеци. А спортният фен също успя да се прехвърли във виртуалния свят, след като професионалният спорт се превърна в гейминг.
Компютърни симулации на някои от най-популярните спортни събития успяха да привлекат приходи към много спортни организации, а пък телевизии задържаха зрителския интерес с излъчването на състезания между популярните футболисти, пилоти от Формула 1 и тенисисти.
В началото бе Формула 1 Още в началото на кризата в Европа – през март, Формула 1 реагира най-бързо на новото нормално и даде начало на състезания между пилотите в „матрицата“. Организацията почти мигновено предложи онлайн световен шампионат, в който се включиха и редица от професионалните пилоти. Виртуалните състезания се осъществяват чрез официалната видеоигра F1 2019 на британската софтуерна компания „Коудмастърс“. Стартът на F1 e-sports virtual Grand Prix series беше на 22 март с виртуално състезание за Голямата награда на Бахрейн. Аудитория от близо 2 млн. зрители видя 28 обиколки на пистата „Сахир“. Джойстика хванаха и двама от действащите пилоти – Ландо Норис от „Макларън“ и Николас Латифи от „Уилямс“, но и бившите състезатели Джони Хърбърт, Антъни Дейвидсън и Нико Хюлкенберг. Победител стана китайската звезда от Формула 2 Джоу Гуаню с „Рено“. Много от телевизиите, които си партнират с Формула 1 и притежават права за шампионата, също излъчват виртуалните Grand Prix. В следващите надпревари победиха само пилоти от Формула 1 – два пъти младата звезда на „Ферари“ Шарл Льоклер и по веднъж Алекс Албън („Ред Бул“) и Джордж Ръсел („Уилямс“).
Футболните фенове не останаха разочарованиФеновете на футбола също имат възможност да компенсират донякъде липсата на мачове с такива във виртуален вариант. От топпървенствата в Европа испанската Ла Лига даде началото на алтернативното забавление. Идеята на онлайн версия на Примера дивисион подкрепи и популярният коментатор на е-спортове Ибай Янос. Лигата се проведе в края на март с благотворителен характер. Двудневният турнир събра 140 969,26 евро, които бяха дарени за борбата с коронавируса в Испания.
Шампион на Испания във виртуалната реалност на класическата игра FIFA 20 на „Електроник Артс“ стана „Реал“ (Мадрид), представен от своята звезда Марко Асенсио. В надпреварата участваха 18 от 20-те тима в Ла Лига, като на поканата не откликнаха единствено представителите на „Барселона“ (Сержи Роберто) и „Майорка“ (Алехандро Посо), тъй като техните клубове имат спонсорски договори с друг производител на електронни игри.
През април и драмата във Висшата лига се премести в електронен вариант. Така Трент-Алекзандър Арнолд се впусна в битка, за да защити честта на лидера и сигурен шампион в реалния живот „Ливърпул“. Не по-малко звездни са представителите на другите грандове. Рахим Стърлинг е човекът отбор за „Манчестър Сити“, а Уилфред Заха управлява електронните си съотборници от „Кристъл Палас“. Начело на „Челси“ пък застана обещаващия талант от школата Рийс Джеймс.
Срещите се предават на живо в каналите на Висшата лига, а големият финал ще бъде излъчен директно по Sky Sports.
Откритото първенство на Мадрид се пренесе на компютърВ края на април се проведе и първият онлайн тенис турнир – Откритото първенство на Мадрид, което в реалността трябваше да се състои от 1 до 10 май. В онлайн версията Mutua Madrid Open Virtual Pro се включиха по 16 представители на мъжкия и женския тур, сред които Рафаел Надал, Анди Мъри, Давид Гофен, Александър Зверев, Виктория Азаренка и много други. Онлайн трофея грабна Анди Мъри, който бе сочен за фаворит в надпреварата заради привързаността си към видеоигрите. На финала той надделя над Давид Гофен, докато Кики Бертенс беше №1 при жените. Всички двубои от турнира бяха излъчени на живо в каналите на „Мадрид Оупън“ в социалните мрежи. Предаванията включваха дори коментар в реално време, анализи на мачовете, избрани моменти и интервюта с участниците.
Баскетбол на PlayStation у насВ България също се организира геймърска надпревара с част от най-елитните спортисти в баскетбола. 212 геймъри се включиха в БФБ е-баскет лига, разпределени в 8 групи с по 32 отбора. В първенството влязоха геймъри от цял свят. Най-добрият български баскетболист в чужбина за последните няколко години Александър Везенков също е част от „БФБ е-баскет лигата“. Той избра да се включи в отбора „Балкан“ – Ботевград.
Инициативата е на Българската федерация по баскетбол. Турнирът се провежда на игрова конзола PlayStation4 и е базиран на играта NBA2020, но в специална версия, която позволява всички състезатели да играят с български отбори. ТВ1 излъчва всеки състезателен ден на живо по един мач от 19:00 ч. Репортажи от най-добрите срещи ще бъдат показвани и в ефира на БНТ, Нова телевизия и Канал 3.
Текстът е публикуван в брой 15/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите от петък в разпространителската мрежа.
Вижте какво още може да прочетете в броя.