Новите учители

Българският преподавател се променя – пише учебници, въвежда нови системи на обучение и одобрява иновациите

Иглика Горанова
Иглика Горанова / 27 March 2020 19:05 >
Новите учители
Изискване: Комуникативните умения на учителите са от съществено значение за напредъка на учениците

Българският учител вече излиза от образа на леля над 50 години, която няма желание да се променя, преподава по старите методи, и влиза в ролята на преподавател, който прилага модерни форми на обучение. Учителски колективи вече пишат учебници и преподават по тях в мрежа с други училища, въвеждат проектното начало в обучението, насърчават онлайн уроците и търсят начини училището да стане приятна среда за учениците, след като вече 90% от училищата у нас са дигитализирани.

По данни на просветното министерство над 70% от учителите одобряват иновативните методи. А 145 са учителските колективи и учителите, предложени от директори за награда "Новатор в образованието", която министерството ще връчи тази година. Тя ще се присъжда на онези преподаватели, които са променили с нещо живота на децата – направили са ги по-комуникативни, като педагози са изградили умения за работа в екип и са насърчили ученето с разбиране. За да постигнат това, те ползват в учебния процес виртуални класни стаи, електронно учебно съдържание, мобилни приложения, образователни игри и залагат на позитивната педагогика по метода на Монтесори, както и сугестопедия, валдорфска система, гражданско образование, обучение по финансова грамотност, здравословен начин на живот и активно общуване с родителите. Този тип преподаватели особено държат на емоционалната интелигентност на учениците си. "Години наред системата функционираше чрез контрол и тесни правила, сега тази култура се променя, за да стане обучението желано", коментира образователният министър Красимир Вълчев. Според Наталия Михалевска от МОН тестовото изпитване през последните 10 години замести комуникативната възможност с децата, което е минус на системата. Защото е важно децата да умеят да изразяват това, което са научили. Липсата на емоционална интелигентност или репрезентативни умения пречи на децата не само в гимназията, но и през целия им живот. Затова на тези качества МОН обръща специално внимание.

Какви са учителите
По данни на НСИ за миналата година всеки пети преподавател в училище или детска градина е в предпенсионна възраст. Педагозите на възраст между 55 и 59 години са 15 755 от всички 82 347 учители, директори и зам.-директори с преподавателска заетост в образователните институции у нас. Най-голяма част от тях са в общообразователните училища – 10 061, където преподават и най-много учители – 50 846. В детските градини пред пенсия пък са били 3647 учители, докато в професионалните училища – 2152. От навършилите 60 или повече години педагози 6020 са преподавали в общообразователните училища, 2606 в детските градини, а 1104 в професионалните гимназии.
Голям е броят и на учителите, които през миналата учебна година са навлезли в пенсионна възраст – 9730. Младите педагози са били малко над 10 000. Най-много от тях са на възраст между 25 и 29 години – 5558. Педагозите, които са между 30 и 34 години, пък са били 3430.

Професията стана сравнително привлекателна за младите хора, след като стартовата заплата за начинаещ учител стана 1058 лв. от тази година, а българското училище се модернизира и дава възможност за по-голяма свобода в преподаването. Квалификацията на учителите и на педагогическите специалисти е свързана с иновациите и по тематични направления, за да могат те да избират това, от което имат нужда. Програмата за квалификация е за 21 млн. лв. Сега МОН насочва усилията си към детските градини, където е липсвало преподаване по най-съвременни методи и за промяна на училищна среда. "Имах разговори със студенти, които завършват педагогика във Великотърновския университет, и този избор на специалност е направен от тях осъзнато. На прага на завършването си те изпитват страх от учителската професия, защото ги впечатлява агресията, неразбирането, активността на родителите по отношение на това какво и как да се учи, както и притеснението дали ще отговорят на тези очаквания. Ако познаваха по-добре училищната среда, те щяха да се адаптират по-рано", коментира Михалевска. Тя смята, че следващите в тази специалност трябва да прекарват повече практически часове в класните стаи, за да познават процеса.

Наваксване: На 20 на сто от учениците майчиният език не е български и обучението по български в училище е решаващо за тяхната интеграция


Помощ от "Заедно в час"
Влизането в учителската професия става и чрез интензивно обучение в класните стаи на хора, които искат да упражняват тази професия. Програмата се изпълнява от фондация "Заедно в час", която от 10 години е посветила дейността си на достъпно и качествено образование и нов тип училищна среда, която да задържа децата в училище. Фондацията работи със 120 училища. За тази година заявка за учители по програмата са дали училища от 20 региона от страната. Кандидатите за включване в програмата са над 2000 души. Изискванията към тях са да имат добър и над добър успех от дипломата, да не са осъждани и да са мотивирани да упражняват тази професия, включително и в училища, където децата по-често отпадат от учебния процес, и да работят като учители две години. Кандидатите могат да бъда разделени в три групи: завършили педагогика, които имат нужда от подкрепа; завършили специалности с право на преподаване, които са упражнявали тази професия преди и сега искат да се върнат в нея; опитни специалисти – инженери, архитекти, хора, които идват от бизнес среда, които искат да станат учители.

"Досега по програмата имаме 6 преподаватели по математика, които са били архитекти или инженери и някои от тях са възпитаници на университети в чужбина", коментира пред "Икономист" Мирена Петрова от "Заедно в час". 15 от преподавателите по английски, които са минали програмата, са завършили в чужбина средното си образование, а висшето у нас. Според Петрова е важно да се следят световните тенденции, които залагат на меките умения, работа в екип, емоционална интелигентност и отговорност. От тази година "Заедно в час" ще дава финансови стимули на учители, които преподават в друга община, като поема пътните им разходи, квалификациите и лятното обучение. Ще се квалифицират и действащи учители.

Фондацията излезе и с инициатива за изработване на методология за преподаване на български език на деца, за които българският не е майчин език. Неотдавна образователният министър Красимир Вълчев заяви, че 20% от учениците идват от такава среда. "Тези деца никога не са говорили български език в своите семейства и идват в първи клас, където ги посреща една лъчезарна учителка, която им говори на чужд език, който те не разбират. Образованието им е трудно, защото в него не виждат нищо от традициите си, затова смятаме, че учителите имат нужда от помощ в обучението на билингвите", коментира пред "Икономист" основателят на фондацията Евгения Пеева. "Заедно в час" е възложила на екип да изработи подобна методология. До момента МОН се справя с проблема, като ползва учебниците за преподаване на българчета в чужбина или като плаща за допълнителни часове по български език на учителите. В някои райони обаче тези усилия не дават особен резултат и се налага учители да учат турски или ромски език, за да могат да общуват с децата. Този начин обаче не помага особено на учебния процес и това е причината част от тези ученици или да отпадат в прогимназиалния и гимназиалния клас, или да завършват полуграмотни, което им пречи да си намерят добра работа. "Затова при избора на хора, които да включим в програмата, много държим на мотивацията на кандидатите – ако те я приемат за кауза, са добре дошли, стига да отговорят на условията", коментира Мирена Петрова.

Материалът е част от специализираното приложение "Образование"

Текстът е публикуван в брой 11/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ