C настъпването на новото десетилетие пазарът на труда ще се съобразява с една не толкова нова сила... милениалите. Според скорошно проучване на EY през 2020 г. милениалите ще съставляват 50% от работната сила в САЩ, докато поколението Z, което в последно време привлече много внимание, ще представлява 7%. Но какво влияние ще окаже това разместване на поколенията за компаниите и техните лидери? В статия за Inc.com съоснователят на Calendar Джон Хол дава еднозначен отговор: голямо.
С толкова много дискусии, които се водят около влиянието на милениалите и Z, е иронично, че повечето организации се затрудняват да разберат как ефективно да набират, ангажират и задържат талантите от следващото поколение. Тези неуспехи ще създадат основен проблем за отделните фирми и за икономиката като цяло през следващото десетилетие.
Днес лидерите често обсъждат войната за таланти. Очаква се обаче тази война да се задълбочи. Според Boston Consulting Group до 2030 г. ще има голям глобален недостиг на работна сила. Този недостиг ще направи още по-важно компаниите да могат не само да привлекат правилния талант, но и да го задържат.
Една от най-важните инвестиции, които една компания може да направи, е не само в авангардни технологии като AI, но и в стратегия за хората – по-специално при идентифициране и развиване на лидери на фронтовите линии. Тези лидери ще работят ежедневно с новите работници. Следващото поколение таланти знаят, че имат възможности на пазара на труда. Те ще станат още по-изразени с напредването на десетилетието. Талантът от следващо поколение няма да иска да работи за мениджър, чиято идея за лидерство съответства на стила на управление от минали десетилетия – строго авторитарно. Когато служителите от всички възрасти чувстват, че техният лидер се грижи за тях като за хора и ги оценява (често), те са по-склонни да правят повече, отколкото се иска и се очаква от тях.
Въздействието на милениалите и Z носи със себе си присъщ поглед върху цялостното ръководство на организациите. Хората от следващото поколение са разнообразни. Когато погледнат йерархията на вашата организация, дали ще видят хора като тях? Вероятно не. Това също може да сигнализира за предстоящ проблем при корпоративния растеж, тъй като външните икономически и технологични влияния ще изискват адаптиране и промяна.
Уменията на работната сила неизбежно ще трябва да се адаптират и променят. Разнообразието от културен и етнически произход и опит обикновено стимулира иновациите на всички нива в компанията. Способността да виждате и да се свързвате с нещата от друга гледна точка ще става все по-важна.
Изследването на Boston Consulting Group открива, че 67% от милениалите очакват техните компании да имат цел, а работните им места да имат обществено въздействие. Талантите от новото поколение не само искат да вземат решения къде да харчат парите си като потребители, но и къде да печелят тези пари. Тази промяна ще изисква организациите да мислят извън краткосрочните тримесечни периоди и да започнат да търсят по-голяма цел, която не служи единствено на акционерите.
Текстът е публикуван в брой 2/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.