Обувките, с които вървиш като бос
Моделите на Гергана Иванова съчетават ползите от ходенето бос и защитата на краката
НИША: Предприемачът Гергана Иванова залага на обувки, които най-много се доближават до ефекта от босото ходене
Обувки, чиято цел е да доближат крака най-близо до ходенето бос. На пръв поглед звучи абсурдно, но логиката на обувките с марка Zeazoo, според създателката им Гергана Иванова, е да съчетае ползите от босото ходене и защитата на краката от неблагоприятните атмосферни условия като студ или дъжд. И явно издържа на пазарния тест, след като семейната фирма на Гергана се развива успешно вече осма година, а 70% от продажбите са за износ.
В бизнеса Гергана върви в „обувките” на баща си Йордан Злогошки, който е бил главен моделиер в обувна фабрика „Вихрен” в Благоевград по времето, когато там се правят мъжки обувки на световни марки. Преди това е работил като моделиер и в кюстендилската фабрика „Ильо Войвода”, където са се шиели дамски обувки. „За нас от малки обувките имат специално място в бита”, казва Гергана. И обяснява, че баща им винаги им е правил удобни обувки, с тънка подметка и с достатъчно място около пръстите, за да не се деформират.
Тази традиция се вписва органично в концепцията за ползите от босото ходене, придобила особена популярност на Запад в последното десетилетие. След 2010 г. в централните страни в Европа все по-често започват да се търсят алтернативи за доближаване до ходенето бос, но с използването на обувки. Трендът е част от общата тенденция за здравословен начин на живот – на човешкото стъпало има окончания на всички човешки органи и при босото ходене ефектът от масажа на стъпалото се получава автоматично.
Началото
Идеята за тези обувки се ражда, докато Гергана търси бебешки обувки с мека велурена подметка за третия си син. Тя е в майчинство и има време да разучи пазара, защото опитът й с предишните две деца показва, че „конвенционалните детски обувки не са най-доброто“. Намира търсеното, но много трудно и след доста ровене по сайтове. Така набелязва незапълнена пазарна ниша, която пасва на семейния професионален профил (майката й също е от бранша, била е окачествител в благоевградската обувна фабрика).
Самата Гергана по това време е на нещо като професионален кръстопът. Работила за кратко като счетоводител, след като завършва “Счетоводство и контрол” в УНСС, защото бързо открива, че това не е нейната професия: „Беше ми скучно. По принцип счетоводството и финансите могат да бъдат много интересни, когато правиш анализи, но в оперативната работа за мен нямаше предизвикателство”. След това кривва към маркетинга, където се занимава основно с количествени изследвания и където открива много повече предизвикателства – сблъскваш се с различни продукти, изучаваш психологията на потреблението им, комуникираш с различни клиенти. „Много ми харесва и сега бих работила тази работа с удоволствие”, признава Гергана. Но предизвикателството да развие самостоятелен бизнес заедно със семейството си надделява.
Стартът на бизнеса е през 2011 г., когато баща й регистрира фирма „Зизуу” (същата марка като на обувките, но на кирилица). Стартовият капитал е от скромните 1500 лв., които се оказват достатъчни да се наеме един гараж под наем и една шевна машина втора употреба. „Първоначално започнахме с тип текстилни пантофки за бебета, с меки подметки. Лека-полека набирахме материали, имаше един процес на проучване на доставчици. В началото реално представяхме по един модел на година”, разказва Гергана. На втората година пускат кожените обувки „Лео”, за деца до 5 години – класическа мокасина и един от най-популярните модели на компанията.
През следващите години гамата се разширява с дамски сандали, обувки и ботуши, а от тази година и с мъжки обувки и сандали, както се работи и по създаването на ботуши за възрастни. Често клиентите питат Гергана дали предлага “веган обувки” (от памук или коноп) или от изкуствени материали. Тя обаче е категорична, че държи на естествената кожа, защото кракът не се запарва и обувката не се умирисва.
Обувките с марка Zeazoo са с равна, тънка подметка – до 2-6 мм височина, но не деформират стъпалото. При ходене човек може да усеща чрез стъпалото си дразненията от неравностите на настилката, защото подметката е еластична, а не твърда. Обувките не са ортопедични, но може да се каже, че са анатомични. „Нашата подметка е равна, но с ходенето взема формата на стъпалото и това много ясно се забелязва при износването на обувката”, дава пример Гергана. И обяснява за всички, които се интересуват, че по принцип правилното ходене е върху възглавничката под пръстите. А при конвенционалните обувки обикновено се набива петата, което води до деформации на опорно-двигателната система.
Пазарите
„На старта преди 8 години основният ни канал за комуникация с потребителите беше Фейсбук и продължава да е водещ, а другият – чрез приятели, от уста на уста”, казва Гергана. Именно затова през първите 2 години на бизнеса преобладават българските клиенти. Сега 60 – 70% са от ЕС, водещи пазари са Холандия, Германия, Чехия, фирмата навлиза и в Швеция и Финландия. Разрастването се случва чрез партньори, които ги откриват основно през фирмения сайт. „В южната част на Европа хората като че ли са по-малко загрижени за здравето си, а освен това страни като Италия и Испания са водещи в производството на обувки, клиентите там държат на класическия дизайн и нашите модели трудно ще им допаднат”, обяснява бизнес дамата.
Компанията изпълнява и първа поръчка за експорт за САЩ.
Цените за българския пазар са съпоставими с тези на класическите кожени обувки, но са по-ниски от вносните – започват от 45 – 46 лв. и стигат до 175 лв. за най-скъпите мъжки модели. Малката семейна фирма е излязла на печалба още на третата година. Оборотът й за 2018 г. е 490 000 лв., а продажбите надхвърлят 10 000 чифта годишно.
Основните пречки в работата са в мащаба. Тъй като бизнесът все още е на ниво малка фирма – за компанията работят 20 човека, по-голямата част от които в производствения цех в Благоевград, - той не е апетитна хапка за много доставчици. Очаквано те искат големи количества и регулярност, докато Zeazoo работи спрямо търсенето. „Дори спомагателните материали като кашони купуваме на по-висока цена, защото поръчваме по-малко бройки. Сроковете за доставка също са ни много размити. Презапасяваме се, за да не стигнем до момент на липса на материали”, описва ситуацията Гергана.
Фирмата има и шоурум в София.
Съветът на Гергана към всички бъдещи предприемачи е, преди да се захванат със собствен бизнес, много добре да проучат какво точно допълнително биха дали чрез своя продукт на целевата си група потребители. Освен това в никакъв случай печалбата не трябва да е водещ мотив: „За мен винаги е било много важно да харесвам това, което правя, и да го усещам като лична мисия. Да бъда изцяло отдадена, за да имам и вътрешна удовлетвореност”. И не на последно място, посочва обслужването на клиента – с много коректност и внимание, за да направи всеки потребител най-добрия за него информиран избор, да се изгради доверие, за да получи удовлетвореност и да остане лоялен.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...