Ако се колебаете, заоблете го

По-обтегнато купе, повече пространство и някои изненадващи нови технологии в трудния втори албум на Evoque. Бебето на Range Rover порасна...

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 09 February 2019 16:00 >
Ако се колебаете, заоблете го
По-изтънчени линии, плавни стъкла, излизащи дръжки… Evoque говори на езика на Velar.
 Пол Хоръл, BBC TopGear

Джери Макгавърн, креативен директор на Land Rover, ни представя новия Evoque – „Критичният тест е това – Новата кола прави ли така, че старата да изглежда стара? Не различна, а стара“. Прав е, колата не е концептуално по-различна от кръвната си линия – концепцията LRX от 2008, след това първото поколение Evoque от 2011. Но след като служи толкова добре, трябваше ли да бъде толкова променен? Не е ли това обида към успеха му и настоящите му собственици? Макгавърн ме погледна с укор и каза – „Не мога да перифразирам тези думи“. Определено е в серия. „Може и да греша, но никога не съм проектирал кола, която се продава лошо.“


Сигурно забравя, че го познавам от времената, в които представи MGF, въпреки че по това време направи и много успешния Freelander. Както и да е – новият Evoque е чудесен като оригинала. Не само бенефис към Evoque, но определено прогресив. В същото време ви напомня колко добър бе първият.

Под еволюиралия дизайн всичко е ново. Не само преработено старо, където има семето на Discovery Sport и Jaguar E-Pace. Всичко ново е ново. Започваме с Clear Sight Ground View – централният сензорен дисплей изобразява картина с подобрен образ от предната решетка и камерите на вратите. Сякаш няма капак и двигател пред вас. Чудесна за употреба в офроуд и паркинги. Clear Sight Rear View ползва 1,7-мегапикселово изображение на това, което се случва отзад. Лещите на камерите отблъскват прах и вода.

И тук не е само централният дисплей. Evoque има цели три – като Range Rover. И да, най-накрая има Apple CarPlay и Android Auto. Друг технически скок е горивната икономия. Всички автоматични версии, което включва всички версии без базовия дизел с предно, имат мека хибридна технология, благодарение на 48-волтов алтернатор, който добавя и 102 Нм въртящ момент в ниските обороти, когато има турбо дупка. Батерията е под шофьорската седалка, така че не се отразява на клиренса и мястото за краката.

Главният инженер на Evoque Пит Симкин твърди, че така се спестяват 6% гориво. Има и още. Коефициентът на челно съпротивление е спаднал с 14%, така че пълният ефект за икономията е цяла стъпка напред. Но няма как да го сравните, защото официалните тестове промениха процедурата си.

Двигателите при представянето са дизелови с предно и 152 к.с., 183 и 243 за AWD, както и бензинови AWD с 203, 253 и 304 к.с. Всички са 2,0-литрови. След година ще дойде и плъг-ин хибридна версия с 1,5-литров 3-цилиндров мотор от същото семейство Ingenium. Очаквайте пробег от 50 кг само на електричество. Симкин е искал и големи стъпки в управлението, както и рафинирането. Изцяло новата позиция за монтиране на двигателя помага. Задното окачване ползва значителна част от това във Velar, въпреки че има пружини. Отпред откривате олекотени щанги. Има и адаптивни амортисьори. Опция за заден диференциал с активен съединител както преди, но сега е нов, лек и по-бърз. Базовото 4х4 използва разпределение на тягата чрез активиране на спирачките.

Противно на очакваното новата кола е по-тежка от старата. Защо не алуминиево шаси? Range Rover са добри с този материал. Според Симкин алуминият изисква по-дебели структурни секции. А идеята е Evoque да остане компактен. Това е предимно градска кола, а не офроудър. Затова използва усилена стомана, която позволява по-къси зони за деформиране при удар. Колата е по-къса, но с по-голяма колесна база, така че отзад има повече място. Багажникът също е по-голям, резервоарът е с 20% по-голям, а калниците събират 21-инчови джанти. И за да се напомня, че това все още е Range Rover, дълбочината на газене е увеличена на 600 мм. Станете и поставете ръката си, където са 600 мм от земята. Ето толкова е. Отново има система за автоматичен terrain response.

Отвътре откривате прекрасен градски лукс. Има нови опции за кожа и плюш. Устойчивостта е голяма тема тук, така че се предлага и плюшено дърво, не животински варианти, миксирани с рециклирани материали. Също така текстил, който идва от заводи, които консумират по-малко ресурси.  

Отвътре има чудесен градски лукс. Предлагат се висококачествени екокожи


Нивото R Dynamic добавя стил отвътре и отвън. Вратите са по-големи, за да влизате лесно. Този път няма триврата версия, не се предвижда кабриолет. А габаритите показват, че нещата все пак си имат граници. Старият Evoque бе безспорен успех, продаде се в повече от ¾ от милиона по света, дори в последната му година се търсеше добре. Както казва Макгавърн: „Клиентите са дизайнерски грамотни“. С други думи лесно могат да разберат това, което им се представя. Причините за следването на тази посока вместо радикална промяна са изказани на една много кратка среща в началото. „Трябва да бъде разпознаваем като Evoque, но без съмнение e новият Evoque.“

Дизайнерите избират познати теми и ги развиват. „Спускащ се покрив, издигане в средата, капак като мидена черупка, задно стъкло, през което не виждате нищо“. Спасява ви Clear Sight Rear View. Но всичко е полирано. „Много напреднахме по отношение на повърхностите, вградихме дръжките на вратите, фаровете са много детайлни. Отвътре и отвън всичко е много сложно.“

Харесват идеята за еволюция пред революция. МакгГавърн дава за пример Porsche 911. Като контраст аз му давам няколко примера от JLR. The MkII Discovery и първият алуминиев Jaguar XJ, двете драматично технични, но не и много различни като дизайн от предшественика си, защото клиентите ги искат такива. Но след няколко години започнаха да изглеждат като стара шапка. Не и този път, казва той.

„Не искахме този път, клиентите ни казаха да не променяме нищо. Това е моята дизайнерска посока. Не харесвам всичко да се променя. Стар подход е. Всичко, което правим, има интелектуална креативност.“

Текстът е публикуван в брой 6 /2019 г. на списание "Икономист" от 8 февруари, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ