Латиномузика за поети

Шакира и Дженифър Лопес нямат Оскари за оригинална песен, а Хорхе Дрекслер спечели още през 2004-та

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 23 February 2020 14:34 >
Латиномузика за поети
Освен изпълнител, Дрекслер е автор на музиката, аранжимента и текста на своите песни
Xорхе Дрекслер никога няма да бъде поканен за шоуто на Супербоул (финалите на Националната футболна лига на САЩ, едно от най-гледаните по телевизията): естетиката му е несъвместима със стандартите на подобен тип спектакли. Но също е вярно, че на него не му се налага да показва телеса или да прави хот движения, за да набира почитатели; достатъчна му е една китара в ръка и микрофон. 


„Китара и ти“, останалото се нарича магия. Факт е, че билетите за световното му турне, което стартира наскоро в Испания и ще завърши в Ню Йорк в средата на март, са изкупени преди месеци. Факт е също, че е едва вторият латиноамериканец с музикален Оскар (другият е аржентинецът Густаво Сантаолая от Бахофондо). И на всичкото отгоре е лекар по образование. 

Това, което прави Хорхе Дрекслер в Латинска Америка, се нарича „кантаутор“. Сиреч автор на собствените си песни. Говорим за автор с всичките букви на думата: от текста, музиката и аранжимента, та до самото изпълнение.

Погледнато от друг ъгъл, именно непопулярността и излъчването му на хирург от елитна болница го катапултираха в информационния поток. Случи се през 2004-та, когато творбата му „От другата страна на реката“, написана за филма „Мотоциклетни дневници“, спечели „Оскар“ за оригинална песен. Тогава организаторите, верни на въпросните стандарти на северноамериканския спектакъл, в които Дрекслер не се вписва, нарушиха дълголетната традиция. Решиха песента победител да бъде изпълнена от друг. За капак избраха Антонио Бандерас, който дори не е певец, но пък е достатъчно познато лице за широката публика. И сякаш за компенсация добавиха Сантана на сцената. 

Видимо засегнат от холивудския булинг, при получаването на премията (от ръцете на Принс) Хорхе Дрекслер също наруши традицията. Вместо да благодари на целия свят до девето коляно, посвети отредените му 45 секунди на собствената си песен. Сиреч изпя фрагмент от „От другата страна на реката“, която организаторите индиректно му бяха отнели: „Плъзвам моето гребло във водата. Поемам твоето гребло с моето. Мисля, че видях една светлина в другия край на реката...“.

Това, без съмнение, е само повърхността на славата му. Под нея съществува един безупречен перфекционист, който с еднаква страст обича, лекува, дава магистрални беседи, твори, пее, пътува, живее. Уругваец по произход (роден е в Монтевидео през 1964 г.), установен в Испания, баща на три деца, съпруг на певицата и актриса Леонор Уотлинг, Хорхе Дрекслер е един автентичен бард за хората с артистично светоусещане. Писал е песни за половината латиногилдия, включително за Шакира и Бахофондо. А до световната сцена стига по настояване на колосите Каетано Велосо и Хоакин Сабина, които, впечатлени от таланта му, организират негови изяви в Испания. 

Най-популярният му хит е „Всичко се преобразува“, безспорен химн на поезията в музиката. Но за завършек е по-подходящо да цитирам фрагмент от друга негова песен – „Китара и ти“: „Има ръце, способни да фабрикуват инструменти, с които се правят машини, които от своя страна правят инструменти, които да бъдат ползвани с ръце... Има изписани думи без край: дзен, гол, взрив, рап, Бог, край... Има толкова неща. Аз формулирам само две: моята китара и ти“. И
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ