Героите в „Таис“ избират между човешкото и божественото

Живеем във времена, когато култът към тялото е повсеместен, всички искат да са fit, а всъщност човекът от XXI век има нужда да поспре и да помисли, казва Ромуалд Вича-Покойски, директор на Балтийската опера в Гданск и режисьор на спектакъла, с който трупа

Виолета Цветкова
Виолета Цветкова / 17 November 2019 10:45 >
Героите в „Таис“ избират между човешкото и божественото
– Г-н Покойски, на 27 ноември Балтийската опера ще гастролира в България с постановка на „Таис“ от Масне. Вие сте режисьор на спектакъла – с какво Ви провокира тази не особено популярна и рядко поставяна опера?

– „Таис“ е произведение, което от 100 години не е представяно в Полша. Затова целта ни беше да обогатим своя репертоар и да припомним тази прекрасна опера. Не е без значение и фактът, че тя кореспондира със съвременността. Героите правят избор между човешкото и божественото. Търсят пътя към спасението в аскетизма и губят от поглед основната духовна пътека, каквато е любовта към ближния. 

– Представлението е включено в програмата на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора – имахте ли колебание дали да приемете поканата на организаторите?

– Това ще бъде първият от 40 години насам гастрол на полски оперен театър на фестивала в този невероятен град Стара Загора. За нас поканата е признание, но така каним и публиката да посети Гданск и нашата Балтийска опера. 

– Какво да очакваме от вашата „Таис“ – класическа постановка или изненадваща съвременна адаптация на класическо произведение?

– В постановката има много препратки към епохата fin de siecle, тоест края на XIX век, когато Жул Масне пише своето произведение. Връзките с Александрия обаче са по-скоро символични. Гданската интерпретация е нашата съвременна представа за града и времето, в които се развива действието, обогатена с исторически елементи.

 – Прочетох различни отзиви за вашата гледна точка като режисьор на „Таис“ – от „пиршество за очите и душата“ до „безсмислено пренасяне на този сюжет от Късната античност в съвременността“ – как приемате подобни полярни мнения?

– „Таис“ е преди всичко творба, която предизвиква размисъл. Именно тази идея следвах, поставяйки я на сцената. Ако предизвиква полярни мнения, това означава, че събужда емоции. Най-много бих се притеснил, ако липсваха мнения. Има няколко пласта в тази творба, които обогатяват възприемането на нейния характер. Тръгваме от проблема за вярата и любовта, взираме се в упадъка на Александрийската цивилизация, говорим за красивото, което си отива. В арията си пред огледалото в началото на второ действие Таис осъзнава, че апотеозът на тялото, телесната любов е нещо ефимерно, нещо преходно. Това е ключов момент в структурирането на творбата. От този миг виждаме как двамата главни герои сменят ролите си. Сякаш душите им са били огледало на случващото се. Таис се стреми към божествената любов, а монахът Атанаел осъзнава, че всъщност жадува любовта на Таис. Музиката е наситена със звуци и мелодии, които провокират размисъл. Основен пример е „арията на цигулката”. Масне ни е оставил творба, която е своего рода SPA за душата. 

– Колко близка е историята на куртизанката Таис за хората и реалността от XXI век?

– Живеем във времена, когато култът към тялото е повсеместен. Доминира стремежът ни да бъдем fit. Времето е много забързано. Често препускаме, дъх не ни остава, а мисля, че съвременният човек има нужда да поспре за миг. Доказателство за това е популярността на всички тези наръчници, които започват с думите „как да живеем по-добре”. Дълбоко съм убеден, че операта е най-доброто място за подобно спиране и осмисляне на собствените ни емоции.

– Изпълнителите на водещите партии са свързани с България – Беса Лугичи от Косово спечели конкурса „Елена Николай“ за млади оперни певци през 2013-та, баритонът Марчин Брониковски и тенорът Ивайло Михайлов са възпитаници на Консерваторията в София. Защо избрахте точно тях?

– Това са изключителни гласове и прекрасни артисти. Изборът на водещите изпълнители в нашия театър е приоритет на музикалния ни директор Хосе Мария Флоренсио. Така беше и сега. Бих добавил само, че чисто вокално и актьорски това беше много добър избор. Те придадоха неповторимост на пресъздаваните от тях образи. 

– Миналата година, в едно от първите си интервюта като директор на Балтийската опера, казвате: „Този сезон е време за стабилизация. Стремим се към ситуация, когато спокойно ще можем да се занимаваме с изкуство”. Дойде ли вече този момент?

– Стабилизацията се отнася до нашето финансово и организационно състояние. Иначе през цялото време не изневеряваме на творчеството. Премиерата на „Таис“ беше през март 2019-а, след което се появиха още три нови постановки, включително европейската премиера на „Олга“ от съвременния бразилски композитор Жоржи Антунес. Медиите ни забелязват. Критиката оценява високо артистичното ни ниво. Все още не ни достига икономическо спокойствие, но се надявам, че и в този аспект ще бъдем удовлетворени.

– Кои са новите заглавия в репертоара на трупата?

– През този сезон той е невероятно разнообразен. Първата премиера беше споменатата „Олга”, изключителна творба, пресъздаваща историята на силна и решителна жена, която се бори за кауза, в която вярва. Следващата премиера е на незаслужено забравената Don Bucefalo от Антонио Каньони (31 януари), комична опера, доста близка до прекрасните творби на Росини. На 28 февруари пък ще имаме балетна премиера – „Сън в лятна нощ“ от Менделсон. Работим и по други интересни проекти, стараем се да използваме различни естетики, за да привличаме зрители с различни музикални интереси. 

– Как се финансират оперните театри в Полша и какви са най-важните проблеми, които решавате като директор на трупата в Гданск?

– Нашата опера е под шапката на регионалната управа в Поможе. Подкрепя ни общината в Гданск. През следващия сезон ще честваме 70-годишнината на Балтийската опера. Очакваме и изграждането на новата ни сграда, това е основната ни организационна цел в близко бъдеще. А артистичната ни задача е да създаваме изкуство на високо изпълнителско ниво и да го направим достъпно за всички, които имат потребност от музикално преживяване и размисъл.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ